Door auto-riteit op donderdag, 25-10-2018 in

Appels en peren

Stel: u rijdt op dit moment in een grote auto, maar de kinderen zijn de deur uit en u zit er sterk aan te denken een kleinere auto aan te schaffen. Maar u wilt niet aan comfort inleveren en vindt hoger zitten ook wel prettig. Dan heeft Ford in de Fiesta-lijn twee opties: de super-de-luxe Vignale of de naar een SUV neigende Active.

Het door mij gereden duo was uitgerust met dezelfde motor en wel de 1.0 EcoBoost driecilinder benzinemotor met 74 kW/100 pk, maar bij de Active was deze gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en bij de Vignale vormde de motor een combinatie met een 6-traps automaat. De Vignale is overigens ook leverbaar met een 92 kW/125 pk sterke 1.0 EcoBoost en bij de Active is als optie de automaat beschikbaar.

Prijskaartjes

De Fiesta Vignale is van alle gemakken voorzien en dat resulteert in een pittig prijskaartje. Standaard kost hij 25.965 euro, maar met de nodige extra’s kom je dicht in de buurt van de 30 mille (29.765 euro). De Fiesta Active First Edition is een stuk goedkoper met 21.815 euro en hij is zeker niet kaal, maar de lijst met accessoires is bij de Vignale aanzienlijk langer. De prijs van de Active was middels enkele opties 23.065 euro. Dat scheelt dus bijna zeven mille!

Active

De populariteit van en de concurrentie in compacte SUV’s is groot. Ford heeft in dit segment de EcoSport al. De Fiesta Active is met net geen 4,07 meter echter twee decimeter korter en het is veel minder een SUV dan de EcoSport. Het is een net iets hoger ‘op de poten’ (19 millimeter om precies te zijn) gezette Fiesta. Wel heeft hij wat SUV-elementen zoals beschermplaten onder de carrosserie, matzwarte kunststof omlijsting van de wielkasten, bumpers en dorpels, dakrails, donkere grille met gaaspatroon en voor de Active unieke 17-inch lichtmetalen wielen. Maar het is gewoon een Fiesta, zeker geen SUV.
Je zit wel net iets hoger, de Fiesta ziet er iets robuuster uit en hij is voorzien van een zogenaamde Drive Mode met drie standen: Normal, Eco en Slippery. De laatste zorgt voor extra grip op een glad wegdek, bijvoorbeeld bij sneeuw of ijs. Vierwielaandrijving heeft de Active niet.

Vignale

Het is dat de Fiesta Vignale een compacte hatchback is met beperkte binnenruimte, anders zou je denken in een auto uit een veel hoger en vooral duurder segment te zitten. Nu is de Vignale natuurlijk geen koopje, maar hij is werkelijk van alle gemakken voorzien en ziet er van binnen echt prachtig uit. De lijst met standaarduitrusting omvat maar liefst 39 (!) accessoires van prachtige 17-inch lichtmetalen wielen tot elektrische ramen en buitenspiegels, automatische airco, 8-inch kleurenaanraakscherm en een uitstekende geluidsinstallatie. Als je daar ook nog de prachtige leren bekleding (750 euro) en een panorama schuifdak (800 euro) aan toevoegt, dan heb je echt een super-de-luxe compacte auto.

Hogere zit

Zowel in de Active als de Vignale is met name de ruimte achterin beperkt. Je zit in de Active wel net wat hoger en hebt daardoor een iets beter overzicht. Het grappige is dat de Active net iets meer laadruimte heeft (311 (zonder reservewiel) tegen 303 liter voor de Vignale). Zo ook bij neergeklapte achterbank (1.093 tegen 984 liter). De Active ziet er van binnen iets stoerder en praktischer uit. In de Vignale is het één en al luxe.

EcoBoost

De Vignale en de Active waren beide uitgerust met de 1.0-liter driecilinder EcoBoost benzinemotor, die goed is voor een vermogen van 74 kW/100 pk en 170 Nm en dat al vanaf 1.400 toeren. Het enige verschil: bij de Active moest ik zelf schakelen en bij de luxe Vignale was heel toepasselijk een automaat voorzien. Beide transmissies hadden zes versnellingen. De prestaties lopen niet ver uiteen. In beide gevallen is de motor heerlijk soepel en lekker vlot en hij is bovendien verrassend stil. Alleen bij fel optrekken hoor je dat specifieke ‘driecilindergeluid’, maar nooit op de voorgrond. De Active haalt een top van 181 km/uur en heeft exact elf seconden nodig voor de sprint van 0 naar 100 km/uur en de Fiesta Vignale met auto0maat haalt een top van 180 km/uur en doet er 12,2 seconden over om vanuit stilstand de 100 km/uur te halen. Ook het verbruik ligt dicht bij elkaar. Volgens de officiële cijfers is het gemiddeld verbruik van de Active exact 1 op 20 en van de Vignale automaat 1 op 19,2. In de praktijk blijkt 1 op 16 probleemloos te halen.

Feestje

Ondanks het iets hogere zwaartepunt voor de Active rijden beide Fiesta’s uitstekend. Het is echt een feestje om met ze op pad te gaan. Ze sturen beide uitstekend. Heel communicatief, ook in de middenpositie. Hoewel de schokdempers bij de Active iets zijn aangepast, voor het geval hij een keer het terrein in gestuurd wordt, merk je daar weinig van. De Vignale komt net is comfortabeler over, maar of dat nu door het onderstel of de beleving komt, is moeilijk te bepalen. De Vignale zit bovendien ruimer in zijn (standaard) veiligheidssystemen. In totaal levert Ford maar liefst vijftien verschillende rijhulpsystemen aan. De meeste kosten echter extra.

Conclusie

Hoewel de Vignale en de Active beide een Fiesta zijn, is het toch een beetje appels met peren vergelijken. Beide auto’s verschillen echt behoorlijk van elkaar. In de Vignale word je omringd door luxe en comfort. Dat lever je een beetje in bij de Active, maar daar zit je weer wat hoger en is de instap gemakkelijk. Waar uw prioriteit ligt, zal de doorslag geven. Maar laat duidelijk zijn dat zowel de Vignale als de Active uitstekend rijden. Ze hadden met name achterin echter net is ruimer mogen zijn.