Door Hans van Sunder op donderdag, 04-01-2018 in

Net even anders

Toen Citroën met de C4 Cactus ten tonele verscheen, leek het mij logisch dat het haar SUV’s/crossovers allemaal zou voorzien van die karakteristieke Airbumps. Maar zo eigenzinnig als het Franse merk (nu weer) is, besloot het de stadsauto’s ermee te gaan uitrusten. En zo kon het dus gebeuren dat de C3 ze wel kreeg, maar de nieuwe C3 Aircross niet.

Die nieuwe C3 Aircross is een compacte SUV. Hij heeft vrijwel dezelfde afmetingen als de C4 Cactus, die ook wel iets ‘SUV-erigs’ over zich heeft en dus in wezen een serieuze concurrent is. Opvallend genoeg is de Aircross een half maatje groter dan de C3. In lengte scheelt het ruim anderhalve decimeter en dat zit ‘m niet alleen in de forsere bumpers, want ook de wielbasis van de Aircross is aanmerkelijk langer (+ 6,4 centimeter).

Ook in prijs zijn de verschillen substantieel. Is een C3 te koop vanaf 15.290 euro. Voor de C3 Aircross moet minimaal 19.970 euro worden betaald. Het zijn dus twee verschillende grootheden. Overigens stond er op het prijskaartje van mijn C3 Aircross Shine PureTech 110 S&S een bedrag van 30.665 euro. Opgebouwd uit de basisprijs van 25.340 plus een twaalftal accessoires, zoals onder meer witte lak, interieur in Ambiance Hype Colorado, 17-inch lichtmetalen wielen, Grip Control, head-up display, DAB+, Pack Family Safety, draadloos laden smartphone e.d.

Concurrenten

In het afgelopen jaar is de markt overspoeld met compacte SUV’s en die beginnen eigenlijk allemaal bij een prijs van rond de 20 mille. De C3 Aircross staat op hetzelfde platform als de Peugeot 2008 en de Opel Crossland X en dat zijn dus twee directe concurrenten. Als het daarbij was gebleven, was het heel overzichtelijk geweest, maar de C3 Aircross moet ook opboksen tegen de Fiat 500X, Ford EcoSport, Hyundai KONA, Kia Stonic, Nissan Juke, Renault Captur, Seat Arona, Suzuki Vitara en Volkswagen T-ROC. Ga daar maar aan staan.

Opgeblazen

Heel kort door de bocht zou je de Aircross een opgeblazen C3 kunnen noemen. Beide modellen hebben heel veel details (exclusief de airbumps en die zijn ook niet leverbaar) met elkaar overeen, waaronder de neus. Ook de Aircross heeft dat karakteristieke front met de hoge grille met chromen strips met daarin opgenomen de dubbele chevron en smalle daglichten. Daaronder flankeren de koplampen een luchtinlaat en daar weer onder een matzwarte bumper met grijze beschermplaat. De wielkasten zijn in tegenstelling tot die van de C3 wel voorzien van matzwarte kunststof verbreders. Dat maakt de Aircross stoer, net als het zwarte dak en de zwarte dakrails. In vergelijking met de C3 is de Aircross ruim zestien centimeter hoger. Ook dat laat hem krachtiger overkomen.

Kort

Laat ik direct met een puntje van kritiek beginnen. De stoelen van de C3 Aircross zitten heel comfortabel, maar de zitting van deze stoelen is voor lange mensen echt veel te kort. De bovenbenen worden dus slecht ondersteund en na verloop van tijd krijg je daar last van. Op de achterbank hetzelfde euvel.

Wel ziet het interieur er dankzij de Ambiance Hype Colorado frivool uit met al die oranje accenten (stuur, dashboard, sierlijst rond versnellingspook en oranje stiksels in vloermatten). Het op een tablet lijkende kleurenaanraakscherm is duidelijk afleesbaar, net als het optionele head-up display.

De ruimte voorin is prima, voor zowel benen als hoofd. Achterin is het iets krapper, maar goed te doen, behalve als je zoals ik 1,90 meter bent. Ook als je de bank helemaal naar achteren schuift (over 15 cm. verschuifbaar). De laadruimte varieert, afhankelijk van de stand van de achterbank, van 410 tot 520 liter. De achterbank is in twee ongelijke delen neerklapbaar en zorgt voor een maximale laadruimte van 1.289 liter. Jammer genoeg geen vlakke laadvloer dan.

Souplesse

Binnen PSA (Peugeot/Citroën) is de PureTech motor alom aanwezig. In de Peugeot 2008 bijvoorbeeld, maar ook in de nieuwe Opel Crossland X. Ik heb gereden met de PureTech 110 S&S (start&stop) met handgeschakelde vijfbak. Een prima motortje, driecilinders en dat hoor je op de achtergrond, met een vermogen van 81 kW/110 pk en maximum koppel van 205 Nm en dat al bij 1.500 toeren. Dus aan souplesse geen gebrek. De vijfbak schakelt duidelijk en soepel. En de prestaties zijn met een topsnelheid van 185 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 10,2 seconden ook dik in orde. Met de optionele 17-inch wielen met 2215/50 HR 17 banden zou je volgens ECE Norm 1999/94/EG 1 op 20 moeten kunnen halen. Zoals altijd is de praktijk weerbarstiger: 1 op 14,9.

Hoge zit

Je zit net even hoger in de Aircross dan in de gewone C3. Je hebt dan ook een beter overzicht. Als je het rijgedrag in één woord zou moeten samenvatten, dan is het comfortabel. De meest oneffenheden worden zonder mankeren door het onderstel gladgestreken. Nadeel van die comfortabele vering is wel dat de C3 Aircross in bochten behoorlijk overhelt. Het is dus a priori niet een auto waarmee je sportief moet gaan rijden, al kun je best vlot een bocht nemen. Dan is de C3 Aircross overigens licht onderstuurd. De besturing zou overigens met name in de middenpositie iets meer feedback mogen geven.

‘Mijn’ C3 Aircross was optioneel uitgerust met Grip Control (300 euro). Middels een draaiknop op de middenconsole kun je instellen op wat voor ondergrond je rijdt. Dan past de motor zelf de afgifte van het motorkoppel aan. Kind kan de was doen.

Standaard is de C3 Aircross Shine uitgerust met rijstrookassistentie, vermoeidheidsherkenning en Lane Departure Warning. Andere systemen waaronder City Brake zijn optioneel.

Conclusie

De C3 Aircross is een half maatje grotere en net iets stoerdere versie van de karaktervolle C3. Je kunt een boom opzetten of juist niet deze SUV de Airbumps zou moeten hebben ter bescherming, maar dat is niet relevant. Citroën heeft een keuze gemaakt en daar moeten we het mee doen. Feit blijft dat de C3 Aircross opvalt in het segment van de compacte SUV’s. Hij is praktisch, rijdt comfortabel, heeft een origineel interieur, maar ook wat kleine onvolkomenheden, zoals de stoelen met voor lange mensen veel te korte zittingen. Dat neemt echter niet weg, dat ik hem goede kansen toedicht. Hij is gewoon net even anders dan andere.