Door Willem van den Elskamp op dinsdag, 02-02-2016 in

Hyundai Motorsport is sinds drie jaar terug in het World Rally Championship (WRC). U weet wel dat autosport-kampioenschap met beroemde/beruchte Rally’s als die van San Remo, de Acropolis Rally en niet te vergeten die van Monte Carlo. Kevin Abbring, de 27-jarige Nederlandse rallycoureur uit Son & Breugel, maakt sinds januari 2015 deel uit van het Europese Hyundai Motorsport Team.

Auto-riteit.nl smaakt het genoegen om als co-pilot een paar rondjes met de Nederlandse Hyundai-fabriekscoureur in de 320 pk sterke i20 WRC te mogen meedenderen over het Eurocircuit van Valkenswaard.

Laag vliegen

”Hoe was het?” is natuurlijk de eerste vraag van diverse aanwezigen na afloop van mijn potje ‘laag vliegen’ door het bosgebied aan de rand van het dorpje Dommelen, waar – inderdaad – de Dommelsch Bierbouwerij staat. “Beter dan de beste attractie van EuroDisney”, zeg ik uit de grond van mijn hart, terwijl de adrenaline nog door mijn goddelijke lichaam raast.

Verwachte klap

Tijdens de duivelse rit zie ik de omheining van de afbakening van het circuit diverse keren op me af komen vliegen. Gelukkig blijft de verwachte klap steeds uit, omdat Kevin precies op het juiste moment zijn stuur omgooit. Ik zie de baanrand op millimeters afstand langs de ramen voorbij zoeven.

Tijd om opgelucht adem te halen, is er niet. Want daar is de volgende knijperd al weer. Vol gas, wat een heerlijk snerpend geluid tot gevolg heeft, scheert Kevin ook hier langs ‘het randje’. Ik roep een compliment door de intercom. Kevin zegt uitermate rustig: “Dank u wel” en focust alweer op de volgende 180 graden draai. Waarna de Hyundai i20 WRC optrekt alsof-ie uit een katapult komt.

Zo gaat het een paar rondjes door. Tijd om er écht van te genieten, heb ik niet. Het overkomt me in duizelingwekkend tempo. Met gevoelens van sensatie, spanning, spektakel en stoerheid.

Ontembare ondeugd

Op de lange stukken recht-uit klimt het toerental van de 1600 turbomotor naar 8.500 omw/min. Veel te snel zijn de opwindende escapes voorbij. Ik bedank Kevin voor de rollercoaster-ride. En complimenteer hem met zijn waanzinnige wagenbeheersing. Jammer dat het afgelopen is.

Ik vraag nog of hij op honderd procent heeft gereden. “Nee”, zegt hij eerlijk, “U was de eerste co-pilot van vandaag. Ik moest er nog even inkomen, de auto moest nog warm worden en ik moest nog even wennen aan het parcours.”, Nou ja, het zij zo, voor mij was het allemaal sensationeel genoeg.

Dan moet ik me weer uit de co-driver seat wurmen. Er zit veel meer modder op de bolide dan ik heb verwacht. Terwijl de camera’s draaien en klikken om mijn ervaring te horen en vast te leggen, geef ik de Hyundai i20 WRC ook een schouderklopje: ”Bedankt ontembare ondeugd” . Die met Kevin Abbring aan boord toch een tembaar raspaar bleek.

Duizend Meren

Zo’n 15 jaar geleden deed het Zuid-Koreaanse Hyundai ook mee aan het WRC. Onder aanvoering van de toenmalige Nederlandse PR-dame vertoefde een groepje vaderlandse autojournalisten een lang weekend in Jyväskyla.

Rond deze in midden-Finland gelegen stad wordt jaarlijks de fameuze “Duizend Meren Rally” verreden. Prachtig mooi, we zagen de coureurs in actie op een stoffig bosparcours. En we hadden een ‘Meet & Greet’ met de rallyrijders en hun mecaniciens. Echter, zelf een paar kilometers meerijden, was er helaas niet bij.

Extra demper

Dit keer op het Eurocircuit heeft PR-baas Mike Belinfante van Hyundai Nederland geregeld dat een tiental Nederlandse autoscribenten wel op de navigatorstoel kan plaats nemen. Ik ben al vroeg aanwezig. En krijg als eerste de kans om aan boord te mogen klimmen van de i20 WRC.

Daarmee heb ik geluk. Want vanwege het nogal brullende uitlaatgeluid van de Hyundai-rallycar moet de bolide later een uurtje weg om een extra demper te laten monteren. Waardoor het hele gebeuren nogal vertraging oploopt. Maar dan heb ik mijn adrenaline-moment er al ruimschoots op zitten.

Ruige rallyrit

Eerst moet ik een disclaimer ondertekenen dat ik meerijd op eigen risico en Hyundai nergens voor verantwoordelijk kan stellen. Vervolgens krijg ik een race-overall aangemeten. Ik trek de baclava over mijn hoofd, zorg dat al mijn haar goed is opgeborgen. Daarna krijg ik de grootste maat racehelm aangereikt. Dat valt nog niet mee om mijn grote hoofd (gelukkig heb ik veel hersens, en die hebben ruimte nodig…) plus mijn haardos in de helm te herbergen. Maar het lukt. Het feest gaat beginnen. Met als resultaat een paar minuten lang spectaculair genieten van een ruige rallyrit, die alle kermis-attracties ver overstijgt.

Permanente 4WD

Tijdens de nazit praat ik met Alain Penasse, de uit Antwerpen afkomstige teamchef van Hyundai Motorsport. Hij vertelt hoe de auto is opgebouwd: een 1,6 liter turbomotor met een maximaal vermogen van 320 pk en een hoogste koppel van 480 Nm. De Hyundai i20 WRC heeft een sequentiële handbediende zesbak plus permanente vierwielaandrijving. Hij haalt een top van 200 km/h.

Naast Kevin Abbring zijn drie andere coureurs aan het team verbonden. Dit zijn: Daniel ‘Dani’ Sordo een 32-jarige Spanjaard; Thierry Neuville, een 26-jarige, Duits-sprekende Belg, afkomstig uit Sankt Vith in de Oostkantons en de 28-jarige Hayden Paddon uit Nieuw-Zeeland.

Hoogtepunt uit het afgelopen seizoen was het Hyundai- één-tweetje in het Duits Rallykampioenschap, met Neuville als winnaar en Sordo op de tweede plaats van het erepodium.

Onverwacht debuut

Kevin Abbring is in principe de testrijder. Maar begin vorig jaar moest hij tijdens de Rally van Zweden halsoverkop invallen, omdat Sordo geblesseerd was. Met zijn onverwachte debuut viel hij met zijn neus in de boter,of liever gezegd in de sneeuw, want het parcours van deze rally lag onder een dik pak. Wat voor Kevin een aparte ervaring was, omdat hij nooit eerder een race onder winterse omstandigheden had gereden. Hij bracht het er prima vanaf

Dit jaar telt de WRC-competitie 14 races. Dat is er één meer dan in 2015, omdat ‘China’ er bij is gekomen, met een race in de buurt van Peking. Overigens is de eerste race, die van Monte Carlo, al voorbij. Hyundai-coureur Thierry Neuville legde er beslag op een uitstekende derde plaats

Trouwens, wie denkt: ”Hé, die naam Abbring, waar ken ik die toch van?”, heeft een goed geheugen. Want Edwin Abbring (53), de vader van Kevin ( goeie gozer, want een goeie snor…), was ooit Nederlands rallykampioen in Groep N. We kunnen dus zeggen dat er in de rallyracerij sprake is van een Abbring-dynastie, zoals we die in de Formule 1 kennen van de Verstappen-familie.

Willem van den Elskamp