Door Hans van Sunder op vrijdag, 19-08-2016 in

David en Goliath

Voor de prijs van tien exemplaren kun je, als je 50 euro erbij legt, één van de ander kopen. We hebben het over de smart fortwo cabrio en de Mercedes S500 Cabrio. De kleinste en de grootste open auto van ‘Das Haus’.

Het is natuurlijk appels met peren vergelijken en hoewel boven dit verhaal de kop ‘David en Goliath’ prijkt, wil ik ze deze (Bijbelse) strijd (David velde Goliath met een welgemikte steen uit zijn slinger) hier niet nog een keer laten uitvechten. Dat heeft geen enkele zin. Maar het is wel leuk om de twee eens naast elkaar te zetten.

Laat ik dan beginnen met de prijs. In basisuitvoering kost de smart fortwo cabrio 16.995 euro. Voor de Mercedes S500 Cabrio moet het lieve bedrag van 169.900 euro op de rekening van de dealer overgemaakt worden. Maar ja, dan zijn we er natuurlijk niet. De geteste smart heeft voor een kleine zes mille aan extra accessoires (totaalprijs 22.476 euro) en dat bedrag is minder dan de BPM Malus (zeg maar de boete die betaald moet worden voor een (te) hoge CO2-uitstoot van 212 g/km) die op de S500 Cabrio rust. En dan heeft de S nog eens voor 50.000 euro aan opties, waaronder 20-inch lichtmetalen wielen, Exclusief pakket, Line AMG en LED-Intelligent Light System met Swarovski-kristallen om er maar een aantal te noemen. Daardoor kost hij 216.854 euro.

Innemend versus gedistingeerd

Al rijdend in de open smart tover je bij veel mensen een glimlach op het gezicht. De S500 Cabrio roept soms jaloerse blikken op, maar toch vooral ontzag en bewondering. Geinig is de wit/rode kleurencombinatie met het zwarte dak van de fortwo. Persoonlijk zou ik voor de open S500 nooit een beige dak kiezen en al helemaal niet samen met de, overigens prachtige, diamant witte lak. Maar ja, smaken verschillen.
De smart fortwo cabrio is door zijn afmetingen bij uitstek geschikt voor in de stad. Hij is nog geen 2,80 meter lang. De open S500 daarentegen komt in de richting van het formaat ‘slagschip’ met zijn lengte van net boven de vijf meter. Het is een indrukwekkende auto, in mijn geval zonder typeaanduiding op de carrosserie, zodat eigenlijk alleen de kenners aan het geluid van de motor kunnen horen dat er een dikke V8 onder de fraai gewelfde motorkap ligt. De S500 Cabrio komt zeer gedistingeerd over. Is een elegant gestileerde auto met een imposante neus en een ranke en slanke achterzijde. Open is hij een plaatje. Dicht heeft hij de contouren van een coupé.
Ondanks zijn petieterige formaat komt de fortwo best wel krachtig over. Dit voornamelijk dankzij de stevig uitgevallen achterzijde en de ver op de hoeken geplaatste wielen. Overigens heeft de fortwo voor nog steeds smallere banden dan achter, maar dat valt niet echt op. Het zwarte dak is (al rijdend) te openen en te sluiten en vouwt zich aan de achterzijde als een soort spoiler op. Je kunt de kap half open doen, of helemaal, maar dan nog blijft de achterruit overeind staan.

Twee en vier

In de fortwo – de naam zegt het al – is slechts plaats voor twee personen. Achter de stoelen is geen ruimte voor bagage. Wel achterin boven de motor en voorin, maar die ruimte is zeer beperkt (totaal 260 liter). Overigens kan ik met mijn 1,90 meter verrassend goed in de fortwo cabrio zitten met ruim voldoende hoofd- en beenruimte. Het interieur is best wel keurig afgewerkt, maar er zijn wel veel hardplastic panelen. Maar ook hier centraal op het dashboard een kleurenscherm.
Met zijn nappaleren bekleding in de kleurencombinatie zadelbruin/zwart is het interieur van de S500 Cabrio werkelijk schitterend (zie foto). Samen met de glimmende pianozwarte panelen, contrasterende stiksels en de vele chromen accenten straalt het interieur grote klasse uit. Via openingen in de hoofdsteunen wordt er warme lucht gedoseerd rond je nek (Airscarf) geblazen en de Burmester surround sound installatie met maar liefst dertien luidsprekers in van topklasse, zoals alles in deze S500 Cabrio topklasse uitademt. Overigens valt de ruimte achterin een beetje tegen. De voorstoelen moeten echt een stukje naar voren, willen volwassenen op de stoelen achterin goed kunnen zitten. Die stoelen zitten als gegoten. De laadruimte is met 350 liter zeker niet slecht.

Drie en acht

Wat de aandrijving betreft hebben de fortwo en S500 cabrio drie overeenkomsten: beide hebben achterwielaandrijving, een automaat en een benzinemotor. Maar hier houdt de vergelijking ook direct op. Bij de smart ligt een driecilinder met een inhoud van net geen 1.0 liter achterin en deze levert 52 kW/71 pk en 91 Nm en hij is gekoppeld aan een zestraps automaat (twinamic). Bij de S500 is voorin een V8 gemonteerd met een inhoud van bijna 4,7-liter en die is goed voor 335 kW/455 pk en 700 Nm koppel. De automaat heeft maar liefst negen versnellingen vooruit.
De smart fortwo cabrio haalt een top van 151 km/uur en accelereert van 0 naar 100 km/uur in 14,1 seconden. De S500 Cabrio is elektronisch begrensd op 250 km/uur en doet slechts 4,6 seconden over de sprint van 0 naar 100. Daarentegen verstookt de V8 meer dan twee keer zoveel benzine (4,1 l/100 km ofwel 99 g/km CO2 voor de smart tegen 9,1 l/100 ofwel 212 g/km CO2 voor de S500 met de 20-inch wielen).
De kleine smart is ongelofelijk wendbaar en dus een perfecte auto voor in de stad, waar hij bovendien een kleine ruimte nodig heeft om te parkeren. De open S500 is echt een auto om mee te ‘cruisen’. Ongelofelijk comfortabel, waarbij de serene stilte opvalt als je met de zeer goed geïsoleerde kap dicht rijdt. Bij de smart vormen drempels door de korte wielbasis een probleem, maar rijden (zeker open) is zeker ook een feestje.