Door Hans van Sunder op woensdag, 11-03-2020 in

KERS op de taart

Gelukkig check ik, voordat ik ga tanken, altijd even welke brandstof in mijn testauto moet. Dat was maar goed ook, want ik zou zo maar in de fout gegaan zijn met de Volvo XC90 B5 Mild Hybrid. Je hoort namelijk niet echt dat het een diesel is, maar die brandstof moet er wel in. Verwarrend, want er is ook een B5 die op benzine loopt met Mild Hybrid systeem.

Nu moet je er ook weer een niet al te groot drama van maken, want na één keer tanken ga je nooit meer in de fout.

Volvo heeft de succesvolle XC90 vernieuwd. Het overgrote deel van die vernieuwingen zie je niet. Op optisch gebied blijven ze beperkt tot enkele details. Maar met de komst van de Mild Hybrid markeert Volvo wel de volgende stap in de ambitieuze elektrificatiestrategie, die dit jaar verder zijn beslag krijgt met de introductie van de volledig elektrische XC40.

Overigens is de tweede generatie XC90 al vanaf het begin (2014) als T8 Twin Engine plug-in hybride leverbaar. Vanwege zijn lage CO2-uitstoot is die wat prijs betreft nog steeds heel interessant. Hij is nota bene goedkoper dan de door mij gereden B5 Diesel. In R Design scheelt het 2.000 euro. Voor de T8 ligt de prijs op 87.995 euro en voor de door mij gereden B5, ook in R design, moet 89.995 euro betaald worden.
Overigens hing er aan mijn testauto een prijskaartje van 115.997 euro. Dus ruim 25.000 euro aan opties waren er gemonteerd, waaronder de Luxury Line, Scandinavian Line en Winter Line, 22- in plaats van 20-inch lichtmetalen wielen, metallic lak, een Bowers & Wilkins audiosysteem en luchtvering voor en achter met FOUR-C setting. In totaal veertien opties.

Concurrenten

Volvo hoort tegenwoordig thuis in het premium segment en de XC90 al helemaal. Hij is dus een directe concurrent van de Audi Q7/Q8, de BMW X5, Jeep Grand Cherokee, Lexus RX450h (ook een hybride), Mercedes GLE en de Range Rover en/of Range Rover Sport.

Intimiderend

De XC90 is een bijna intimiderend grote auto. Hij is op en kleine vijf centimeter na vijf meter lang, maar ook imposant breed en hoog. Tegelijkertijd heeft hij ook best wel een chique voorkomen. De vernieuwde Xc90 is daarmee overigens niet gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. Gebleven zijn de rechtopstaande grille, maar die heeft nu een ander roosterwerk. Ook de voorbumper is iets gewijzigd. De markante koplampen en achterlichten zijn gebleven. De enorme 22-inch wielen vullen de toch niet echt kleine wielkasten volledig. Daarmee wint de XC90 nog extra aan kracht.

Klasse

De afwerking van het interieur is klasse, een premiumauto waardig. Kwalitatief hoogwaardige materialen, sublieme afwerking. In de XC90 heerst een weelderige luxe en de bediening is heel intuïtief. De stoelen zitten perfect. Dat is geen verrassing, want Volvo staat erom bekend dat het uitstekende zetels in haar auto’s monteert. Ze bieden niet alleen veel steun, maar zitten ook comfortabel en zijn in alle richtingen elektrisch te verstellen (met geheugenfunctie en verlenging van de zitting).
De XC90 wordt standaard geleverd als 7-zitter (optie zes zetels). Helemaal achterin is het voor mij (1,90 meter) net te klein, maar wie niet langer dn 1,80 meter is, kan er nog prima zitten en het er een tijdje uithouden. Op de (middelste) achterbank kunnen drie volwassenen comfortabel zitten. De laadruimte varieert van 302 liter (met zeven personen) tot maar liefst 1.856 liter. De ideale gezinsauto dus.

KERS

Als u wel eens naar de F1 kijkt, dan hoort u regelmatig de term KERS voorbij komen. Dat staat voor Kynetic Energy Recovery System. Dat systeem heeft de B5 Mild Hybrid ook. Wat er gebeurt is dat tijdens het remmen energie wordt opgeslagen in een 0,4 kWh lithium-ion accu en die energie levert die accu terug tijdens accelereren. Die batterij levert dan maximaal 10 kW/14 pk en 40 Nm extra kracht en het bespaart brandstof.
De 2,0-liter turbodiesel levert inclusief die extra kracht van de accu 183 kW/249 pk en een maximum koppel van 520 Nm en dat tussen de 1.750 en 2.250 toeren. Daarmee kan de niet echt lichte XC90 (2.72 kilo) prima uit de voeten gezien de topsnelheid van 220 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in slechts 7,6 seconden. De motor is bovendien heerlijk soepel en stil en is gekoppeld aan een prima functionerende 8-traps automaat die alle vier de wielen aandrijft.
Volgens de fabriekscijfers verbruikt deze B5 Diesel Mild Hybrid 6,3 l/100 km ofwel 1 op 15,9 (WLTP). Daar zit hij in de praktijk wel wat van af, maar die WLTP blijkt toch wel veel realistischer. Praktijkverbruik 1 op 12,4.

Onaantastbaar

Je voelt je in die imponerende XC90 haast onaantastbaar. Je ziet hoog en hebt dus een goed zicht op de weg. De luchtvering met FOUR-C setting zorgt enerzijds voor een zeer comfortabel rijgedrag, ook met de enorme 22-inch wielen. Door voor de Sport-stand te kiezen, kun je ook behoorlijk dynamisch rijden. In de Advanced stand helt de XC90 nauwelijks over in bochten en heb je maximale grip. Die grip is toch al groot dankzij de standaard vierwielaandrijving.
Dat Volvo bekend staat als een veilig merk, wordt duidelijk als je de lijst met veiligheidssystemen ziet. Ik zou ze allemaal wel op kunnen noemen, maar dan wort dit verhaal veel te lang. Dus laat ik het er maar bij houden, dat de XC90 het veiligheidsimago van Volvo alle eer aan doet, ook met zijn remmen.

Conclusie

Brandstof kost tegenwoordig een fortuin, dus alle kleine beetjes (KERS) helpen. Maar als je je kunt permitteren om een auto van meer dan een ton te kopen, zijn de brandstofkosten niet de grootste zorgen. Laat onverlet dat de Xc90 B5 Diesel Mild Hybrid een dijk van een auto is. Fijn en veilig om te rijden en goed je je ego.