Door Hans van Sunder op maandag, 03-10-2016 in

Zweedse zakensedan

Toen Ford Volvo in 2010 verkocht aan het Chinese Geely werd door veel ‘experts’ de wenkbrauwen gefronst. Als de Chinezen eenmaal door hadden hoe Volvo zijn auto’s bouwde, werd de productie overgeheveld naar het veel goedkopere China en zou Volvo een zieltogend bestaan gaan leiden. Het werd allemaal anders getuige de lancering van de XC90 en de nieuwe S90, onderwerp van deze rij-impressie.

Volvo krijgt alle ruimte van de Chinezen om nieuwe modellen te ontwikkelen, maar ook om  een iets andere koers te varen, zonder overigens merkwaarden als veiligheid en degelijkheid vaarwel te zeggen. Volvo-puristen vinden de S90 misschien net iets te modern en te weinig Volvo, maar dat de Zweedse zakensedan uitstraling heeft werd mij in de testweek snel duidelijk. Wat een bekijks.

Volvo heeft de S90 voor een scherpe prijs van 42.995 euro in de markt gezet, terwijl het merk zich juist wil gaan meten met de concurrenten in het premium segment, die echter flink duurder zijn. Voor de door mij gereden S90 D5 AWD Geartronic Inscription moet aanzienlijk meer betaald worden, namelijk 70.495 euro. Voor 1.650 euro heeft de S90 metallic lak, verder noteer ik de Intro Line by Bowers & Wilkins (3.650 euro), Luxury Line (2.995 euro), Versatility Line (1.895 euro), Scandinavian Line (1.495 euro), luchtvering achter (2.000 euro), 20-inch wielen (1.800 euro), trekhaak met semi elektrisch inklapbare kogel (1.195 euro) en nog wat andere ‘klein’ spul. Schade: 91.600 euro. Dat is ook een premiumprijs.

Concurrentie

Volvo zoekt het met de S90 duidelijk hogerop. We moeten de concurrentie dan ook zoeken bij de premium merken, zoals de Audi A6, de BMW 5 Serie, waarvan aan het einde van het jaar een compleet nieuw model komt, natuurlijk de nieuwe Mercedes E-Klasse, maar ook de Lexus GS, Jaguar XF en de Infiniti Q70.

Kleine ramen

Ik kan mij best voorstellen dat Volvo-liefhebbers even moeten wennen aan de nieuwe S90. De sedan, die het platform deelt met de XC90, is zeker voor een Volvo niet zo ingetogen meer. Daarvan heb ik nog een misschien wel veelzeggende anekdote. Ik bezocht met de S90 het KLM Open golftoernooi. Alle Volvo-rijders mochten hun auto bijna voor de ingang van het promodorp parkeren, maar in eerste instantie werd ik naar de reguliere parkeerplaats gedirigeerd, omdat de verkeersregelaar de S90 kennelijk niet als een Volvo herkende.

De S90 is vrij extrovert, rank en slank. En flink aan de maat met zijn 4,96 meter. Hij is daarmee ruim een decimeter langer dan zijn voorganger, de S80. Wat heel erg opvalt zijn de relatief kleine ramen. Gebleven is de rechtopstaande Volvo-grille, maar aan de achterzijde is de S90 wat anoniemer.

Perfect

Wat heeft de S90 een schitterende interieur en zoals we van Volvo gewend zijn perfect zittende stoel, die ruim te verstellen zijn en in combinatie met een in hoogte en diepte verstelbaar stuur voor een ideale zitpositie zorgt. Ook het interieur is minder ingetogen dan we doorgaans van Volvo gewend zijn, maar dat we al zagen veranderen bij de XC90. De cognackleurige leren bekleding past uitstekend bij het chique karakter van de auto. Achterin is er ook voor lange mensen meer dan voldoende leefruimte en voorin zit je als een vorst. Het instrumentarium is strak en modern en op de middenconsole is een rechtopstaand tablet gemonteerd, waarvan de bediening wel enige studie vraagt. Fraaie afwerking, hier en daar wat sierstrips en smaakvolle kleurencombinaties maken het interieur van de S90 af. De bagageruimte is lekker diep en 500 liter groot (zie foto) en er is een skiluik.

Achttraps

De door mij gereden D5 is uitsluitend leverbaar met een achttraps automaat (Geartronic). Een combinatie die het potentieel van de motor subliem aanvult. De diesel is een viercilinder met een relatief geringe inhoud van 2.0 liter en heeft twee turbo’s. Dat levert een vermogen op van 173 kW/235 pk en een maximum koppel van 480 Nm (!). Het zal duidelijk zijn dat de motor over een enorme souplesse beschikt. Dat is mede te danken aan een extra tankje met perslucht dat bij lage toeren zorgt dat er geen zogenaamd ‘turbo-gat’ optreedt. Met een topsnelheid van 240 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in slechts 7,0 seconden is helemaal niks mis. Helemaal stil is de motor helaas niet. De zo kenmerkende sonore brom van de diesel is bijna altijd wel aanwezig, al wordt het niet echt storend. Volvo belooft een gemiddeld verbruik van 1 op 20,8, maar dat wordt – u raadt het al – natuurlijk niet gehaald. Het verschil met de door mij gereden 1 op 14,4 is wel erg groot.

Veiligheid

Toen ik de XC90 voor een test op ging halen, heb ik een half uur onderricht gehad in het bedienen van de vele veiligheidssystemen. Dat hoefde dit keer niet, want de S90 heeft die ook. Zelf sturen moet nog wel, maar de S90 begint toch al verdacht veel op een autonoom rijdende auto te lijken. Hier doet Volvo zijn reputatie gestand. Zoals het ook een comfortabel en veilig rijdende auto blijkt te zijn, al doen de 20-inch grote wielen wel afbreuk aan het veercomfort, ondanks de luchtvering achter. Vooral kleine oneffenheden zijn goed voelbaar en dat zou bij een luxe limousine als de S90 eigenlijk niet mogen. Met de drie verschillende rijmodi kun je het karakter van de S90 aanpassen. Overigens is de besturing prima. Licht, direct en in de middenpositie niet vaag. De remmen komen zeer betrouwbaar over en houden de S90 in bedwang. Net als de vele veiligheidssystemen.

Conclusie

Volvo richt zijn pijlen met de nieuwe S90 (en V90) op het premium segment en de ‘Duitse Drie’ (Audi, BMW, Mercedes) mogen zich best wel een beetje zorgen gaan maken. Er kleven weliswaar nog wel wat minpuntjes (motorgeluid, rijgedrag) aan de S90, maar deze Zweedse zakensedan ziet er schitterend uit, heeft een prachtig en ruim interieur en is ongeëvenaard waar het om veiligheidssystemen gaat. Bovendien is de prijs zeer concurrerend.