Door Hans van Sunder op vrijdag, 21-12-2018 in

Comfortabele allround cruiser

Tijden veranderen, dat is een waarheid als een (heilige) koe. Voorbeeld. Toen de Volkswagen Touareg in 2003 in ons land arriveerde, richtte importeur Pon het Koopmanshuis, waar daarvoor kunst tentoongesteld werd, in als luxe showroom voor deze SUV. Tegenwoordig staan daar nu de Bentley Bentayga en de Lamborghini Urus. Ook SUV’s, maar van een heel andere (prijs)klasse.

Niet dat de nieuwe, derde generatie Touareg een koopje is. Voor de door mij gereden 3.0 V6 TDI 4Motion Atmosphere moet het lieve sommetje van 119.312 euro neergeteld worden (basisprijs 96.600 plus ruim 22.500 euro aan accessoires). Dat was in 2003 wel even anders met een prijs vanaf 56.500 euro. Nu kost de ‘instapper’ overigens 79.780 euro. Maar de eerste generatie met de derde generatie Touareg vergelijken, is hetzelfde doen met appels en peren.

Concurrenten

In de beginjaren had de Touareg ook veel minder concurrenten. De SUV stond nog in de kinderschoenen. Nu is dat wel anders. Zo moet de grootste Volks-SUV het opnemen tegen een paar geduchte tegenstanders, zoals de Range Rover Velar en de Volvo XC90. En we kunnen gezien zijn bouw- en rijkwaliteiten hem ook rustig in het rijtje zetten met de BMW X5, Mercedes GLE en de Audi Q5/Q7. En dan hebben we het nog niet over de Lexus RX 400h gehad.

Massiever

Nog even terug naar de eerste generatie Touareg. Voor mijn gevoeg was die veel kleiner dan de nieuwe. De cijfers spreken dit echter tegen. In lengte scheelt het bijna dertien centimeter. Maar in de breedte dik 5,5 centimeter (nu bijna twee meter) en daardoor komt de nieuwe Touareg veel massiever over. Hij is echter een fractie lager en de wielen staan bijna een halve decimeter verder uit elkaar. Door de lagere en ook iets aflopende daklijn, heeft de nieuwe Touareg een zekere sportieve chic. Dat wordt nog eens extra benadrukt door het vele chroom, vooral in de neus. Monteert er dan ook nog 20-inch wielen onder en het statement is gemaakt. Hier staat een SUV om rekening mee te houden!

Innovision Cockpit

Stap je in de nieuwe Touareg, dan is er één ding dat direct opvalt en wel de nieuwe hightech Innovision Cockpit. Alleen in de Tesla Model S ben ik een groter beeldscherm tegen gekomen. Achter het stuur bevindt zich een 12-inch instrumentenpaneel (Active Info Display) met daarnaast nog eens een 15-inch display van het nieuwe ‘Discover Premium’ infotainmentsysteem. Tezamen ziet dat er zeer indrukwekkend uit. De bediening vergt echter wel wat oefening en gewenning.
Van binnen ziet de Touareg er weinig ‘volks’ uit, om het maar zo te zeggen. Afwerking, materialen en comfort zijn werkelijk premium en je hebt bovendien nog eens een zee aan ruimte. De bagageruimte is spectaculair groot met 810 liter (!), uit te breiden tot maar liefst 1.800 liter. En ook achterin is het goed toeven, ook voor mij met mijn 1,90 meter lengte. Zelfs met een panorama schuif-/kanteldak is de hoofdruimte meer dan voldoende.

Koppelkracht

Vooralsnog is de Touareg alleen met twee 3.0 V6 TDI dieselmotoren leverbaar. Ik heb daarvan de sterkste variant gereden, de ander is goed voor 170 kW/231 pk. De 201 kW/286 pk, maar nog belangrijk de 600 Nm (!) koppel zijn voldoende om de ruim twee ton wegende Touareg vlot van zijn plaats te krijgen. De perfect schakelende 8-traps ZF automaat helpt ook een handje. Het heeft weinig zin om de motor veel toeren te laten maken, want het hoogste koppel wordt tussen de 2.250 en 3.250 toeren gehaald. Het motorgeluid blijft dan ook mooi op de achtergrond. Ondanks dat forse gewicht zijn de prestaties prima met een top van 238 km/uur (met luchtvering) en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 6,1 seconden. Een WLTP-verbruikscijfer van de Touareg is er nog niet, maar volgens de 99/100/EG-norm is dat 1 op 15,3. Dat is met de standaard 18-inch wielen. Twee inch grotere wielen en winterbanden doen het verbruik niet goed, maar toch bleef ik boven de 1 op 10 (1 op 10,5).
Overigens volgen later een 250 kW/340 pk sterke 3.0 V6 benzinemotor, een 310 kW/421 pk 4.0 V8 TDI en plug-in hybride (270 kW/367 pk), die debuteert in China en komt in de nabije toekomst wellicht ook naar Europa.

Subliem

De nieuwe Touareg is standaard uitgerust met 4MOTION-vierwielaandrijving, dat afhankelijk van de grip van de wielen de aandrijfkrachten via een centraal geplaatst differentieel maximaal 70 procent naar de voorwielen tot wel 80 procent naar de achterwielen stuurt. Dat levert dus betere grip op. Je kunt de Touareg ook in verschillende settings rijden: Eco, Comfort, Normal, Sport, Snow en Individual. Er is optioneel ook een Offroad-pakket met vier rijmodi (Off-road Auto, Sand, Gravel en Off-road Expert).
Mijn Touareg heeft luchtvering en vierwielbesturing (meesturende achteras). Resultaat is een sublieme wegligging en voor een automaat van dit formaat enorme wendbaarheid. Hoge snelheden zijn geen enkel probleem, rechtuitstabiliteit is prima, onderstuur is de Touareg vreemd. Ook in de Sport-modus is hij nog redelijk comfortabel. Je zou hem het beste als een comfortabele cruiser kunnen kwalificeren. Je zit hoog boven de weg met onbelemmerd uitzicht, je voelt je echt ‘king of the road’.
Bovendien heeft hij een ongekend groot aantal assistentiesystemen. Ik noem er een aantal: Night Vision, Road Work Lane Assist met Traffic Jam Assist dat tot 60 km/uur semi autonoom stuurt, versnelt en remt en Cross Traffic Assist.

Conclusie

De Volkswagen Touareg heeft anno 2019 veel meer concurrenten dan bij zijn start in 2003. Hij is geëvolueerd tot een alleskunner, zeker met off-road pakket. Zonder is het een uitstekende allrounder met een dynamisch design, een schitterend interieur en dankzij de luchtvering met meesturende achteras een sublieme wegligging. Er hangt echter wel een flink prijskaartje aan de Touareg, maar zijn kwaliteiten rechtvaardigen die prijs. Het is een SUV die zich moeiteloos met de premium concurrenten laat vergelijken.