Door Hans van Sunder op woensdag, 07-03-2018 in

Extra lengte, extra ruimte

Door de introductie van de nieuwe Tiguan Allspace dacht ik heel even dat de grotere Touareg van het toneel zou verdwijnen, totdat ik onlangs het bericht ontving dat de nieuwe, derde generatie Touareg op 23 maart in Peking gelanceerd zal worden. De Allspace is dus niet de vervanger van de Touareg, maar past wel exact tussen de Tiguan en de grootste SUV van VW.

Veel informatie over de nieuwe Touareg is er nog niet, maar ik verwacht dat die weer iets zal groeien, want de Tiguan Allspace zit wat betreft lengte de Touareg dicht op de hielen. Het scheelt slechts een decimeter (4,80 tegen 4,70 meter) in lengte. Ten opzichte van de Tiguan is de Allspace net iets meer dan twee decimeter langer en bij de wielbases van deze drie modellen zit iedere keer een goede  decimeter verschil (2,681, 2,787 en 2,893 meter). Met de T-ROC heeft Volkswagen een aanbod SUV’s van klein naar groot, voor ieder wat wils.

Die tien extra centimeters, en de mogelijk om een derde zitrij te bestellen waardoor er dus zeven personen in kunnen, kost de koper van de Allspace vier mille extra. Een gewone Tiguan is te koop vanaf  33.551 euro en voor de Allspace moet minimaal 37.450 euro betaald worden. Ik heb gereden met de 1.4 TSI DSG Highline. Die kost 43.750 euro, maar was flink aangekleed en na het nodig rekenwerk kwam ik uit op een prijs voor de door mij geteste uitvoering van 54.194 euro.

Concurrenten

Door zijn extra lengte heeft de Allspace ook andere concurrenten dan de Tiguan. Niet de Skoda Karoq, maar de Kodiaq, niet de Renault Kadjar maar de Koleos en niet de Nissan Qashqai maar de X-Trail. Ook mag de Allspace de concurrentiestrijd aangaan met de Peugeot 5008, Mitsubishi Outlander, Kia Sorento, Hyundai Santa Fe, Jeep Cherokee, Honda CR-V en Ford Edge.

Uitwisselbaar

Los van de extra centimeters in lengte zijn de gewone Tiguan en de Allspace wat design betreft volledig uitwisselbaar. Hier staat een keurige SUV van een onberispelijke bouwkwaliteit. Het is ook eigenlijk best wel een chique auto, zonder overigens opvallend te zijn.

Royaal

De naam Allspace is natuurlijk pretentieus, maar dat laat onverlet dat deze verlengde Tiguan zeker een heel ruime SUV is. Hij is een stuk groter van binnen dan de gewone Tiguan met dank aan de elf centimeter langere wielbasis. Er is op de achterbank heel goed te leven, zelfs voor mij met mijn 1,90 meter. De Allspace is bovendien leverbaar als zevenzitter. Helemaal achterin is het voor mij geen pretje, maar voor (niet al te grote) kinderen goed te doen. Voor de derde zitrij moet je overigens extra betalen en wel 697 euro in combinatie met de leren bekleding. Handig is ook dat de achterbank verschuifbaar is. Met zeven personen in de Allspace kan niet al teveel bagage mee (230 liter). Met vijf personen is de laadruimte 700 liter groot en als de achterbank (en de derde zitrij) is neergeklapt is het maar liefst 1.775 liter.

Los van de extra ruimte vertoont het interieur/dashboard grote overeenkomsten met dat van de Tiguan. We zien dus fraaie materialen en een kwalitatief hoogstaande afwerking. Ook ergonomisch zijn de zaken goed voor elkaar.

Goed te doen

De in de door mij gereden Tiguan Allspace lag de kleinste motor: de 1.4 TSI benzinemotor gekoppeld aan een zestraps automaat met dubbele koppeling (DSG). Geen krachtpatser met een vermogen van 110 kW/150 pk en een maximum koppel van 250 Nm tussen de 1.500 en 3.500 toeren, maar het is goed te doen, want het rijklaar gewicht van 1.590 kilo is niet extreem. De 1.4 TSI is voldoende soepel, de DSG-bak schakelt uitstekend en de motor doet zijn werk in stilte. Met een topsnelheid van 198 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 9,5 seconden is ook niets mis. Echt zuinig is de motor niet. Volgens de 99/100/EG norm zou 1 op 15,9 tot de mogelijkheden behoren, maar daar blijft 1 op 10,6 van over.

Balans

De Tiguan Allspace is een ruime en vooral ook fijne reisgenoot. Heerlijk comfortabel en dankzij de goede stoelen, is een lange rit geen enkel probleem. Daarbij komt nog dat bij de afstelling van het onderstel een goede balans is gevonden tussen rijcomfort en een prettige wegligging. Ondanks zijn hogere opbouw is de Allspace niet echt zijwindgevoelig en voelt op hoge snelheid ook betrouwbaar en veilig aan. Hij stuurt scherp en meet voldoende gevoel en in bochten is hij licht onderstuurd, maar dat is door het gaspedaal iets te liften simpel op te lossen. De remmen zijn uitstekend op hun taak berekend.

Standaard

Standaard heeft de Allspace een noodremsysteem bij stadssnelheden, actieve rijstrookassistentie, vermoeidheidsherkenning, Multi Collision Brake en adaptieve cruise control.

Conclusie

De Volkswagen Tiguan Allspace heeft al alle kwaliteiten van de gewone Tiguan en voegt daar extra ruimte aan toe. Er is met zeven personen (meerprijs) in te zitten, maar helemaal achterin passen eigenlijk alleen niet al te grote kinderen. Verder rijdt hij comfortabel, zit zoals een Volkswagen betaamt prima in elkaar en de 1.4 TSI – de lichtste van het stel – is zeker geen straf.