Door auto-riteit op dinsdag, 07-08-2018 in

Hoge Golf

Heel kort door de bocht zou je de nieuwe Volkswagen T-Roc een hoge Golf kunnen noemen, maar daarmee doe je deze compacte cross-over tekort. Hij is meer dan dat. Je kunt hem trendy twee kleuren geven en van binnen leuk aankleden. En hij heeft natuurlijk de kwaliteiten die je van een Volkswagen mag verwachten.

Overigens is door Volkswagen nog een nieuwe, kleine cross-over aangekondigd. Deze T-Cross (4,10 meter) komt nog onder de T-Roc en zal begin volgend jaar in ons land in de verkoop gaan. Met de T-Roc, de grotere Tiguan en de nieuwe T-Cross is Volkswagen binnenkort dus zeer goed vertegenwoordigd in de ‘booming’ markt van de compacte SUV/cross-over.
Tot voor kort leverde Volkswagen de T-Roc uitsluitend met benzinemotoren, waarvan de sterkste (2.0 TSI) als enige standaard vierwielaandrijving (4Motion) heeft. Nu is de T-Roc echter ook leverbaar met een 1.6 TDI diesel (85 kW/115 pk).
Ik heb gereden met de T-Roc Style met 1.0 TSI benzinemotor en handgeschakelde zesbak. Die kost 28.530 euro. Met metallic witte lak (734 euro), Advance pakket (2.006 euro), Executive pakket (1.485 euro), Style+ pakket (426 euro), Winterpakket (288 euro), 17-inch in plaats van 16-inch lichtmetalen wielen (595 euro) en nog een vijftal andere opties komt de prijs uit op 35.126 euro. De T-Roc is overigens te koop vanaf 26.550 euro.

Concurrenten

De T-Roc hoort thuis in het B-segment en moet het daarin opnemen tegen de onlangs vernieuwde Citroën C3 Aircross, Dacia Duster, Fiat 500X, Ford EcoSport, Honda HR-V, Hyundai Kona, Kia Stonic, Mazda CX-3, Mitsubishi ASX, Nissan Juke, Opel Crossland X en Mokka X, Peugeot 2008, Renault Captur, Seat Arona, Skoda Karoq, Suzuki Vitara, en Toyota C-HR. Geen sinecure.

Zwart-wit

Met het Style+ pakket is de T-Roc uitgedost met chromen sierlijsten (ook op portieren). Bovendien zijn het dak en de spiegelkappen van ‘mijn’ witte T-Roc zwart en staat hij op iets grotere wielen (17-inch). Hij ziet er dan ook heel aantrekkelijk uit. Door de iets oplopende taillelijn, gecombineerd met een juist wat aflopende daklijn, ziet hij er dynamisch uit. Ook al omdat de wielkasten extra zijn ‘aangezet’. De C-stijl, afgezet met een van boven naar beneden breder wordende chroomlijst, is flink aan de maat en daardoor is het zicht schuin naar achteren beperkt. Voor een Volkswagen is de T-Roc best wel opvallend speels.

Flinke laadbak

En hij is natuurlijk compact. Met iets meer dan 4,23 meter is het hij een fractie korter dan de Golf. Ook staan de wielen iets minder ver uit elkaar dan bij de Golf (2,59 tegen 2,62 meter). Toch valt de binnenruimte zeker niet tegen. Neem de laadruimte. Met de achterbank in zijn normale positie is die met 445 liter flink groter dan van de Golf (380 liter). Met de achterbank neergeklapt is het verschil minder groot, al wint de T-Roc nog steeds (1.290 tegen 1.270 liter). De laadvloer is mooi vlak en voor 358 euro is de achterklep elektrisch bedienbaar.
Voorin zit je in de T-Roc, ook als je lang bent, prima. De Comfortstoelen geven veel steun, ook voor de bovenbenen. Achterin is de ruimte beperkt en het panorama schuif-/kanteldak (onderdeel Advance pakket) snoept wat hoofdruimte af. Het midden op het dashboard gemonteerde kleurenaanraakscherm geeft een zeer scherp beeld. De afwerking is, zoals we van Volkswagen gewend zijn, onberispelijk.

Net aan

Gelukkig is het gewicht van de T-Roc met de 1.0 TSI met 1.270 kilo niet al te hoog, want de driecilinder turbobenzine is met 85 kW/115 pk geen krachtpatser. Hij kan het eigenlijk net aan en het is maar goed dat we in ons land geen echte bergen hebben. Het koppel van 200 Nm – van 2.000 tot 3.500 toeren – zorgt voor voldoende souplesse en trekkracht en dat vertaalt zich in een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 10,1 seconden en een topsnelheid van 187 km/uur. Daar is helemaal niets mis mee, maar de motor moet er wel voor aan de bak en je moet hem op toeren houden. Schakelen gaat nogal hakerig en niet altijd even duidelijk. De motor hoor je alleen bij fel optrekken en hoge toeren.
Het verbruik blijft redelijk binnen de perken. Van de beloofde 1 op 19,6 blijft in de praktijk 1 op 15,0 over.

Balans

Over de rijeigenschappen van de T-Roc heb ik weinig te klagen. Er is een goede balans gevonden tussen een veilig weggedrag en rijcomfort. Alleen met kleine oneffenheden heeft het onderstel moeite om die glad te strijken, maar verder voel je niet veel. In bochten helt de carrosserie iets over en geeft een goed te corrigeren onderstuur de veilige snelheid om een bocht te ronden aan. Even wat minder gas en de neus van de T-Roc vervolgt de juiste koers. De rechtuitstabiliteit is prima en hoge snelheden zijn geen probleem. De besturing zou met name in de middenpositie wel iets meer gevoel mogen hebben. De remmen voelen betrouwbaar aan en de remdruk is goed te doseren.
Tot de standaard veiligheidssystemen behoren altijd actieve rijstrookassistent en een automatisch noodremsysteem met voetgangersherkenning. De Style voegt daar onder meer adaptieve cruise control, parkeersensoren rondom en bochtverlichting aan toe.

Conclusie

Met de T-Roc heeft Volkswagen een aantrekkelijke compacte cross-over in het programma opgenomen. In dit segment is de concurrentie moordend. De T-Roc is zeker geen prijsbreker met zijn vanafprijs van 26.550 euro, maar daarvoor krijg je wel Volkswagenkwaliteit terug. De 1.0 TSI heeft het niet makkelijk in de T-Roc, maar volstaat, de rijeigenschappen zijn dik in orde en dat geldt zeker ook voor de bagageruimte, die aanzienlijk groter is dan van de Golf.