Door Hans van Sunder op maandag, 14-05-2018 in

‘I am sailing’

Soms doet een auto rare dingen met je. Vanaf het moment dat ik in de Volkswagen Golf 1.5 TSI BlueMotion stap, hoor ik in mijn achterhoofd de hele tijd de hit van Rod Stewart ‘I am sailing’. Rijp voor een psycholoog of misschien wel een psychiater, hoor ik u al zeggen, maar na een korte uitleg zult u wel begrijpen waarom.

De 96kW/130pk sterke benzinemotor met Miller cycle technologie en cilinderuitschakeling heeft namelijk ook een zogenaamde ‘zeilfunctie’. Daar kom ik zo uitgebreid op terug, maar de essentie is dat de motor hierdoor een stuk zuiniger is en dat voor een geringe meerprijs. Prijzen voor deze Golf 1.5 TSI BlueMotion beginnen bij 27.751 euro (Comfortline met handgeschakelde zesversnellingsbak) en dat is slechts 961 euro meer dan voor Golf met 81 kW/110 pk sterke 1.0 TSI driecilinder betaald moet worden. Overigens is er een Golf te koop vanaf 23.490 euro (1.0 TSI 63 kW Trendline.
Ik ben op pad geweest met de Comfortline Business met een DSG in plaats van een handgeschakelde bak. Die kost 30.550 euro. Maar met onder andere Led Plus koplampen (1.672 euro), zilver metallic lak (750 euro), digitaal instrumentarium (609 euro). 3D Led achterlichten (385 euro) en nog wat ander klein spul, komt de prijs uiteindelijk uit op exact 35.004 euro.
Maar dan heb je wel een auto die al goed compleet in zijn accessoires zit met standaard onder meer Adaptive Cruise Control, Front Assist, City Emergency Braking, automatische airconditioning Climatronic, Park Distance Control voor en achter, 16-inch lichtmetalen wielen en een met leer afgewerkt, multifunctioneel stuurwiel. Daar voegt de Comfortline Business nog een Ergo Active bestuurdersstoel met massagefunctie, de Mijn Volkswagen app, Discover Media navigatie-, audio-, en multimediasysteem aan toe, terwijl de 16-inwielen zijn vervangen door één inch grotere lichtmetalen ‘Dijon’ wielen.

Zeilen

In hun streven de motoren zo zuinig mogelijk te maken, hebben de autofabrikanten al een blik met technologie opengetrokken. We noemen directe injectie, turbo, cilinderuitschakeling en downsizen (terugbrengen van de cilinderinhoud). Met dat laatste is Volkswagen wel zo’n beetje kampioen. Maar nu gooit het concern het deels over een andere boeg. De turbo heeft nu variabele turbinegeometrie (VTG) en die zorgt voor een hoog koppel bij lage toeren. De 1.5 TSI is bovendien de eerste benzinemotor van het merk die is voorzien van een zogenaamde zeilfunctie. Daarbij wordt deze TSI-motor, overigens alleen als hij gekoppeld is aan de DSG-bak, tot een snelheid van 130 km/uur onder bepaalde omstandigheden volledig uitgeschakeld als de bestuurder het gas loslaat. Ondertussen neemt een compacte lithium-ion batterij de stroomvoorziening waar voor elektrische systemen als de ruitenwissers, verlichting en het audiosysteem. Dit in combinatie met Active Cylinder Management (twee van de vier cilinders worden uitgeschakeld als er met een constante snelheid tussen de 1.400 en 3.200 toeren gereden wordt), zorgt voor een nog betere efficiency.

Praktijk

Wat merk je daar in de praktijk van. Heel weinig, maar daar kom ik zo op terug. Eerst maar even de cijfers van de 1.5 TSI. Hij levert 96 kW/130 pk en een maximum koppel van 200 Nm tussen de 1.400 en 4.000 toeren. Dat levert een topsnelheid op van 210 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 9,1 seconden. Het officiële gemiddeld verbruik ligt op 1 op 20,8 (CO2 110 g/km). Dat is voor een auto met benzinemotor in deze klasse heel laag, maar wat blijft daar in de praktijk van over. Verrassend veel, mag ik wel zeggen, al moet daar wel de kanttekening bij geplaatst worden, dat ik heel bewust geprobeerd heb de nieuwe technologie te gebruiken. Dus voorzichtig met het gas! Dat leverde een verbruik op van 1 op 18,3 en dat is heel fraai.
Van de zeilfunctie en de uitschakeling van twee van de vier cilinders merk je hoegenaamd niets (je kunt wel op een display lezen dat er twee cilinders uit staan) en het mooie is, dat je zelfs niets hoeft te doen om de systemen in of uit te schakelen. En trap je het gaspedaal eens wat dieper in, dan is deze BlueMotion ook gewoon lekker sportief. De motor is bovendien heerlijk soepel en de DSG-bak blijft een prima transmissie.

Comfort

Ondanks zijn 15 millimeter verlaagde sport(?)onderstel, dat vooral uit aerodynamisch oogpunt is gemonteerd, doet de Golf 1.5 TSI BlueMotion Comfortline Business zijn naam alle eer aan. Het onderstel is zeker niet sportief afgesteld (lees stug), maar eerder comfortabel. Oneffenheden in de weg worden keurig weg gefilterd. De besturing zou in de middenpositie iets meer feedback mogen geven, maar stuurt doorgaans met voldoende gevoel en precisie. Het onderstuur dat pas laat optreedt, is simpel te corrigeren door iets minder gas te geven en op hogere snelheid ligt de Golf als een blok op de weg. De vele veiligheidsvoorzieningen in combinatie met een stel uitstekende remmen maken hem veilig.

Conclusie

Er zijn de afgelopen jaren heel wat discussies en debatten gevoerd over het verschil in verbruik bij de officiële (laboratorium)test en in de praktijk. Met de nieuwe technologieën in de 1.5 TSI BlueMotion verkleint Volkswagen het verschil tussen theorie en praktijk aanzienlijk en dat is een compliment waard