Door Hans van Sunder op donderdag, 28-05-2020 in

Evolutie en revolutie

Voor Volkswagen is de Golf, om het dramatisch uit te drukken, van levensbelang. De eerste generatie werd in 1974 gelanceerd en sindsdien zijn er meer dan 35 miljoen exemplaren verkocht. De compleet nieuwe Golf is de achtste generatie in rij. Nog steeds vertrouwd waar het om styling en rijeigenschappen gaat, maar in het interieur heeft een metamorfose plaats gevonden. Daar heeft de digitale wereld toegeslagen.

Ik heb in mijn ruim 40-jarige carrière alle generaties Golf gereden. Heb zelfs nog een test op kunnen duiken uit 1980 met de GLS. Alle Golfs hebben één grote gemene deler: van generatie 1 tot en met 8 zijn het allemansvrienden.

Als je zo’n 40 jaar oude test leest, kom je soms tot verrassende inzichten. De Golf I was bijvoorbeeld slechts 3,815 meter lang, dat scheelt een kwart meter met de huidige Polo, die ruim vier meter is. Ook had de Golf I maar één buitenspiegel (wel van binnenuit verstelbaar) en voor de ruitenwisser/sproeier op de achterruit moest je bijbetalen.

En dan de prijs. In mijn test schreef ik toentertijd dat de Golf beslist geen prijsbreker was. Prijzen begonnen toen bij 13.688 guldens (!) en geen euro’s. De door mij gereden GLS kostte ‘maar liefst’17.665 gulden. Als je de prijs van de door mij gereden Golf VIII terugrekent naar guldens betaal je ruim ƒ 100.000 (45.479 euro). De basisprijs van de 1.5 eTSI Style 1st Edition bedraagt 41.458 euro, plus opties zoals limoen gele metallic lak (555 euro), 18-inch Dalles wielen (595 euro), panoramisch schuif-/kanteldak (983 euro), Discover Pro navigatiepakket (903 euro), LED Matrix koplampen (886 euro) en plaats besparend reservewiel (96 euro).

Concurrenten

De Golf, die in 1974 de legendarische Kever verving, is zelf een icoon geworden. In het C-segment is hij zijn hele leven lang in de top terug te vinden en dat is een enorme prestaties, want de concurrentie is moordend. Zelfs veertig jaar geleden al met de Opel Kadett, Fiat Ritmo, Ford Escort, Renault 14, Simca 1100, Talbot Horizon en Volvo 66. Ook de Japanse merken bliezen toen al een aardig deuntje mee (Mazda 323, Mitsubishi Colt, Honda Civic, Datsun Cherry en Toyota Corolla). De Koreanen deden hun eerste stap met de Hyundai Pony.
Anno 2020 heeft de Golf van doen met de Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 308, Renault Mégane, Seat Leon, Skoda Rapid, maar ook de Hyundai i30, Kia Ceed, opnieuw met de Toyota Corlla, maar ook Mazda3 en Honda Civic.

Zichzelf blijven

Vanaf generatie 1 tot en met de laatste is de Golf altijd heel herkenbaar gebleven. Wat design betreft zijn er nooit rare uitstapjes gemaakt. De Golf evolueerde telkens, bleef zichzelf. Hij groeide ook maar door. Van 3,815 meter in 1974 tot 4,284 meter nu. Hij is in de loop der tijd dus bijna een halve meter langer geworden.
Hij is wel in een modern jasje gestoken. Ziet er weer wat strakker en dynamischer uit. De optionele Matrix koplampen springen direct in het oog en de maat grotere Dallas wielen (18 i.p.v. 17-inch) voegen extra kracht toe. De bijna fluorescerende limoen gele lak laat de Golf extra opvallen

Revolutie

Zo ingetogen als de ontwerpers bezig zijn geweest met het koetswerk, zo revolutionair is de metamorfose in het interieur of beter gezegd het instrumentarium. Van binnen ziet de Golf er nog steeds prachtig uit. Kwalitatief hoogstaand en de standaard in zijn klasse. Prachtige materialen, onberispelijke afwerking. De binnenruimte is ten opzichte van generatie 7 niet veranderd. Dat betekent dat je voorin prima zit, in fijne, veel steun gevende stoelen, maar dat op de achterbank minder bewegingsvrijheid is. De laadruimte is bijna identiek aan de voorganger met 381 tot 1.237 liter.
De Golf heeft geen analoog instrumentarium meer. Het is compleet digitaal en de bediening lijkt heel sterk op dat van een tablet of smartphone. Het ziet er indrukwekkend uit, je kunt het deel achter het stuur aanpassen, maar een nadeel is dat je naar mijn mening vaak teveel handelingen moet verrichten (swipen) om in een programma te komen en instellingen te wijzigen. Maar misschien ben ik, zoals Wim Sonneveld ooit zei, te oud voor die rotzooi.

Zuinig

De door mij gereden 1.5 eTSI is de eerste van vijf hybrids. Het is een zogenaamde mild-hybrid. De benzinemotor, die ook over cilinderuitschakeling beschikt, levert 110 kW/150 pk en een indrukwekkend koppel van 250 Nm en dat al bij 1.500 toeren. Hij krijgt ondersteuning van een elektromotor die actief is bij het starten en wegrijden en wordt opgeladen bij het remmen en uitrollen. Op de motor remt de Golf eTSI flink af. Je hoeft daardoor minder hard te remmen, zeker als je goed anticipeert.
De motor is mooi stil, de 7-traps DSG-bak met dubbele koppeling is fijn en de prestaties zijn uitstekend met een top van 224 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in slechts 8,5 seconden. Bovendien is de motor heerlijk soepel en zuinig. Met de Golf GLS kwam ik in 1980 precies 11 kilometer op één liter en nu met de eTSI 18,3 kilometer.

Klasse

De nieuwe Golf is net als zijn voorgangers een allemansvriend. Het is een heerlijke auto om in te rijden. Hij doet precies wat je van hem verwacht. Stabiel op hoge snelheid, licht onderstuurd, maar dat is simpel te corrigeren en een mooie balans tussen rijcomfort en veilige rijeigenschappen. Hij voelt wat strakker aan en de besturing is ook net even scherper. Klasse.
De veiligheidsuitrusting is zeer uitgebreid. Standaard zijn zaken als Lane Assist, Front Assist, Intersection Assist, het voorspellende Pedestrian Protection System en het innovatieve Car2X, waarmee relevante informatie kan worden uitgewisseld met andere voertuigen én de infrastructuur. Met het nieuwe eSIM heb je toegang tot een grote hoeveelheid online diensten van We Connect waardoor bijvoorbeeld het navigatiesysteem altijd is voorzien van de nieuwste kaartinformatie. Bovendien is de Golf 8 de eerste Volkswagen die het niet alleen mogelijk maakt om achteraf technologieën te updaten, maar ze ook naderhand te upgraden.

Conclusie

Evolutie en revolutie staat er als kop boven deze test. Evolutie waar het gaat om het design, revolutie in het interieur en vertrouwd als het gaat om uiterlijk en rijeigenschappen. In al die jaren is de Golf ook altijd aan de prijs gebleven, maar het is dan ook een kwaliteitsproduct. Of de digitale revolutie in het interieur iedereen kan bekoren, is maar de vraag. Persoonlijk vind ik die net iets te ver doorgevoerd.