Door Hans van Sunder op vrijdag, 11-01-2019 in

Vitale crossover

Een kleine vier jaar geleden lanceerde Suzuki de vierde generatie van de Vitara. Vorig jaar vierde de Vitara, die ooit bedoeld was als een luxere versie van de onlangs geherintroduceerde en iconische Jimny, zijn 30-jarig bestaan. En dat was wellicht de reden voor een facelift en voor mij een reden om weer eens met de Vitara te gaan rijden.

Suzuki loopt met de Vitara dus jaren voor op de concurrentie. Pas het laatste decennium is de compacte crossover of SUV immens populair geworden. In het verre verleden had de Vitara nauwelijks tegenstrevers. Dat is nu wel anders, maar daarover straks meer.

In de vernieuwde Vitara geen dieselmotoren meer en de keuze aan benzinemotoren blijft beperkt tot de 1.0 Boosterjet van 82 kW/112 pk (vervanger van de 1,5-liter zonder turbo met 88 kW/120 pk) en de 1.4 Boosterjet. Die is te combineren met een handgeschakelde 5- (1.0) of 6-versnellingsbak of met een 6-traps automaat. Bovendien is de Vitara te leveren met voor- of vierwielaandrijving (AllGrip).
Prijzen beginnen bij 22.099 euro voor de 1.0 Comfort. Voor de door mij gereden 1.4 Stijl moet flink dieper in de buidel getast worden, want die kost 30.999 euro. De enige optie op mijn testauto is tweekleuren metallic lak (Savanna Ivory met zwart dak) voor 799 euro. Voor AllGrip vierwielaandrijving moet 3.000 euro extra betaald worden.
Die 31 mille is geen koopje, maar de Stijl is werkelijk van alle gemakken en luxe voorzien. Staat op 17-inch gepolijste lichtmetalen wielen en heeft onder andere met kunstleer en suède beklede stoelen en achterbank, 7-inch kleurenaanraakscherm, adaptieve cruise control, startknop en DAB-radio.

Concurrenten

De Vitara hoort met zijn lengte van 4,17 meter thuis in het B-segment bij de crossovers en SUV’s. Daarin is de concurrentie moordend. Bijna alle merken hebben hier wel een model. In alfabetische volgorde: Citroën C3 Aircross, Dacia Duster, Fiat 500X, Ford EcoSport, Honda HR-V, Hyundai KONA, Kia Stonic, Mazda CX-3, Nissan Juke, Mitsubishi ASX, Opel Crossland X, Opel Mokka X, Peugeot 2008, Renault Captur, Seat Arona en Volkswagen T-ROC. Het zal voor de Vitara niet makkelijk zijn om zich in dit strijdgewoel staande te houden.

Verticale spijlen

Vaak komt een facelift op hetzelfde neer en bij de Vitara is dat niet anders. Dus vernieuwde bumpers en nieuwe achterlichten, die wat verder naar buiten steken. Het meest in het oog springt de nieuwe grille die nu zes verchroomde verticale spijlen heeft, waar die vroeger horizontaal lagen. Hierdoor lijkt de neus van de Vitara wel wat op die van een Jeep. Die nieuwe grille wordt geflankeerd door langgerektere LED koplampen en onderin op de hoeken mistlampen en LED-dagrijverlichting. De Vitara heeft een tijdloos design, is modern en strak. De standaard 17-inch gepolijste lichtmetalen wielen staan de Vitara goed.

Leer

Ook in het interieur van de Vitara zijn er zaken gewijzigd. Tussen de snelheidsmeter en toerenteller is nu een nieuw informatiekleurendisplay geplaatst. De Stijl is de meest complete variant en die ziet er van binnen dan ook prachtig afgewerkt uit met een deels zwartleren en suède bekleding van stoelen en achterbank, leren multifunctioneel stuur, chromen accenten en luxe zaken zoals klimaatcontrole, stoelverwarming, elektrische raambediening vóór en achter en een kleurenaanraakscherm, dat jammer genoeg wel wat laag gemonteerd is.
De stoelen in de Vitara bieden voldoende steun, maar voor iemand zoals ik met mijn 1,90 meter, is de zitting aan de korte kant en krijgen de bovenbenen niet genoeg steun.
Voorin is de bewegingsruimte meer dan voldoende. Achterin (zie foto) is het krapper, maar met een beetje inschikkelijkheid van degene die voorin zitten voor volwassenen nog te doen. De laadruimte varieert van 375 tot 1.120 liter.

BoosterJet

Alleen nog maar twee benzinemotoren in de Vitara. Deze zogenaamde BoosterJet motoren zijn standaard voorzien van een turbo. De 1.0-liter levert 88 kW.112 pk en is daarmee krachtiger en desondanks zuiniger dan de veel grotere 1,6-liter die hij vervangt. De 1.4 BoosterJet heb ik nog niet zo lang geleden leren kennen in de Swift Sport en toen wist hij te imponeren. Deels dankzij het lage gewicht (945 kilo) van de sportieve Swift. De Vitara overigens ook geen zwaargewicht met 1.195 kilo, dus Bruin – in dit geval de 1.4 BoosterJet – kan de kar prima trekken. Hij levert dan ook 103 kW/140 pk en 220 Nm tussen de 1.500 en 4.000 toeren. Over souplesse dus niets te klagen. Over prestaties ook niet met een topsnelheid van 200 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur binnen de tien seconden (9,5 sec). Bij fel optrekken en hoge toeren hoor je de motor, maar hinderlijk is het niet. Het motorgeluid wordt op hoge snelheid overigens overstemd door bandengeruis, vooral uit de achterste wielkasten.
Volgens de nieuwe WLTP-norm verbruikt de Vitara 1.4 gemiddeld 1 op 15,5. Dat cijfers is veel realistischer dan de oude NEDC-norm. Dat blijkt uit het feit dat ik met de Vitara 1 op 13,8 haalde.

Balans

De Vitara is waar het om de rijeigenschappen gaat geen hoogvlieger, maar hij doet wel keurig wat je van hem verwacht. De versie met voorwielaandrijving is licht onderstuurd en de carrosserie helt in een bocht maar weinig over. Bovendien is bij de afstelling van het onderstel een goede balans gevonden tussen comfort en veilig rijgedrag. Met kleine oneffenheden hebben demping en vering enige moeite. De besturing is licht en direct, maar zou in de middenpositie iets meer gevoel mogen hebben. De remmen voelen betrouwbaar aan.
De stijl is uitgerust met het zogenaamde Suzuki Safety System Pro en heeft standaard een dodehoekmonitor, Dual Sensor Brake Support, rijbaanassistentie, Rear Cross Traffic Alert, verkeersbordherkenning en Vehicle Sway Warning. Met de (actieve) veiligheid zit het dus wel goed.

Conclusie

De belangrijkste verbetering is de komst van de 1.0 BoosterJet benzinemotor in de Vitara, die de oude 1,6-liter vervangt. De grotere 1.4 is een puike motor. Krachtig, soepel en redelijk zuinig. Op als het om het weggedrag gaat scoort de Vitara een dikke voldoende. Al dit tezamen zou voldoende moeten zijn om in het overvolle segment een plek te bemachtigen.