Door Hans van Sunder op donderdag, 28-07-2016 in

Praktisch en zuinig

Suzuki heeft een oude naam van stal gehaald voor een nieuwe auto. Als ik mij goed herinner verdween de oude Baleno in 2002 geruisloos van het toneel, om dit jaar zijn comeback te maken. Hij is een half maatje groter dan de Swift en zo bleek in een week opvallend praktisch en ruim en erg zuinig.

Bij de Suzuki Baleno moet ik altijd terugdenken aan de perspresentatie van zijn opvolger de Liana (Life in another age, hoe verzin je zo’n naam), in 2002. Dat was, als ik mij goed herinner, in Houten waar de Nederlandse Suzuki-importeur nog steeds gevestigd is. Aan het eind van de presentatie werd, zoals altijd, gevraagd of wij nog vragen hadden. De toenmalige hoofdredacteur van de ANWB Autokampioen (nee, we noemen geen namen) stond op en vroeg of het niet verstandiger was geweest om te wachten tot de designer weer terug was van vakantie. Grote hilariteit, natuurlijk.

De Liana was nog kleurlozer dan de Baleno. Niet dat die Baleno een lelijke auto was, dat zeker niet. Hij was alleen een beetje saai. Die parallel is met de nieuwe Baleno te trekken. Ook van de nieuwe Baleno slaat je autohart niet twee keer over. Suzuki noemt dat heel eufemistisch functioneel design. Maar laat ik direct vooropstellen dat je zeker niet voor gek rijdt als je de Baleno aanschaft. Daarvoor heeft hij teveel kwaliteiten.
Dat begint bij de prijs. Voor één euro minder dan 15.000 euro is de Baleno te koop (1.2 Comfort). Maar er valt meer te kiezen. Zo is de Baleno te leveren met een 1.0-liter BoosterJet benzinemotor. Die is krachtiger (82 kW/112 pk en 170 Nm) dan de 1.2 DualJet (66 kW/90 pk en 120 Nm), maar ook duurder (vanaf 19.699 euro). Ik heb gereden met de Baleno 1.2 DualJet SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) in High Executive-uitvoering en die kost 18.699 euro. Voor dat geldt dus een milde hybride en een auto met standaard onder meer
16-inch lichtmetalen wielen, klimaatcontrole, adaptieve cruise control, een 7-inch smartlink audio- en navigatiesysteem en DAB+ (digitale radio), achteruitrijcamera, extra donker getint privacy glas achter, LED-achterlichten en chromen accenten (deurgrepen en raamlijsten).

Concurrenten

Op vijf millimeter na is de Baleno vier meter lang en is daarmee vijftien centimeter langer dan de Swift. Hij hoort dus thuis is het hart van het B-segment en daar is het dringen geblazen. De concurrentie is moordend en het zijn niet de eerste de besten waartegen de Baleno het op moet nemen. We noemen de Volkswagen Polo, Opel Corsa, Ford Fiesta, Peugeot 208, Renault Clio, Fiat Punto, Hyundai i20, Kia Rio, Mazda2, Nissan Note, Honda Jazz, Seat Ibiza, Skoda Fabia en Toyota Verso S. Geen gemakkelijke klus.

Anoniem

Laten we er niet omheen draaien. De nieuwe Baleno moet het niet echt van zijn uiterlijk hebben. Het is zeker geen auto die vanwege zijn design voorbijgangers de mond doet openvallen. Maar het is ook zeker geen auto die je als eigenaar meewarige blikken oplevert. Weinig opvallend, anoniem zijn de beste kwalificaties. En hij is degelijk gebouwd. Was de vorige Baleno leverbaar als hatchback, sedan en stationcar, nu is hij er slechts als vijfdeurs hatchback, die is gebaseerd op de iK-2 concept.

Opvallend ruim

Niet opvallend dus waar het om de vormgeving gaat, wel opvallend met betrekking tot de binnenruimte. Daar is voor een niet onbelangrijk deel de forse wielbasis van 2,52 meter verantwoordelijk voor. Er zijn niet veel auto’s in het B-segment waar ik achterin heel behoorlijk kan zitten, ook als de stoel in de achterste stand staat. Dan blijft er met 355 liter nog een goed bruikbare laadruimte over, die is uit te breiden door de achterbank geheel of gedeeltelijk neer te klappen (1.085 liter). Je beschikt dus over een zeer functionele en royale ruimte, vrij uniek in deze klasse.
Het dashboard ziet er strak en zakelijk uit en het 7-inch kleurenscherm is duidelijk afleesbaar. De gebruikte materialen zijn van redelijke kwaliteit, maar toch wel iets minder dan van de meeste Europese concurrenten. Hier en daar tref ik toch wel wat hard plastic aan.

Licht

Suzuki claimt dat de Baleno de lichtste in zijn klasse is. Even gecontroleerd en dat klopt. Met 880 kilo is de Baleno zeker geen zwaargewicht. Prettig voor de motor en prettig voor het verbruik. De 1.2 DualJet motor met 66 kW/90 pk en 120 Nm is in ‘mijn’ Baleno gekoppeld aan SHVS techniek. Met ‘Smart Hybrid Vehicle by Suzuki’ wordt energie die vrijkomt bij het remmen opgeslagen in een lithium-ion accu. Hiermee kunnen onder andere elektrische componenten worden gevoed, waardoor een minder zware loodaccu nodig is en de dynamo minder wordt belast. De motor wordt niet zoals gebruikelijk herstart door middel van een conventionele startmotor, maar met de ISG (Integrated Starter Generator) die wordt gevoed door de lithium-ion accu. De ISG ondersteunt de motor bovendien tijdens het rijden en accelereren. Dit alles leidt er toe dat het brandstofverbruik en de CO2- uitstoot van de Baleno tot de laagste in zijn klasse behoren. Dat de beloofde 1 op 25 niet meer dan een belofte blijkt te zijn, is geen verrassing. Wel dat ik, met een sportieve rijstijl, 1 op 18,4 heb gehaald.
Nu moet u aan die sportiviteit niet al te grote waarde hechten, want echt dynamisch is de Baleno 1.2 SHVS niet. Hij mist trekkracht bij lage toeren en een top van 180 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 12,3 seconden, staven dat. De motor is overigens niet lawaaiig en op de display kun je zien of de ISG assistentie verleent.

Comfort

Ook de rijeigenschappen van de Baleno zijn niet bepaald dynamisch, duidelijk op comfort afgestemd. De schokdempers zouden iets stugger mogen, waardoor de carrosserie in bochten iets minder over zou hellen. Ook kan de besturing net even scherper. Het zijn nuances. Wie een comfortabele auto zoekt, is bij de Baleno aan het juiste adres. In bochten is het al vrij snel optredende onderstuur eenvoudig te corrigeren. Remmen doet de Baleno prima en hij is ook rijkelijk voorzien van veiligheidstechnieken, zoals RBS (Radar Brake Support) en ACC (Adaptive Cruise Control).

Conclusie

De nieuwe Suzuki Baleno is bedoeld voor mensen die waarde hechten aan functionaliteit en een laag verbruik en veel minder aan uiterlijk vertoon. Die worden bij de Baleno op hun wenken bediend. Heb je sportieve aspiraties dan moet je ergens anders gaan shoppen.