Door Hans van Sunder op dinsdag, 19-01-2016 in

Lichtvoetige boxer deelt rake klappen uit

Zijn naam is een samenvoeging van Legacy Revolution Touring. Het is misschien wat ver gezocht, maar een kniesoor die daar op let. Deze nieuwe Subaru Levorg blijkt namelijk een ontzettend fijne auto te zijn, zoals ik al vaker heb kunnen constateren dat het Japanse automerk zwaar ondergewaardeerd wordt. Onbekend maakt onbemind.

Subaru is bovendien in diverse opzichten een bijzonder merk. Naast Porsche (Alfa Romeo heeft ze helaas lang geleden al de deur uitgedaan) is het namelijk de enige autoproducent die gebruikt maakt boxermotoren. Bovendien zijn bijna alle modelvarianten (alleen de BRZ niet, maar dit model komt dan ook uit de gezamenlijk koker met Toyota, die met de GT86 een kloon van de BRZ levert) uitgerust met permanente vierwielaandrijving (Symmetrical All Wheel Drive).

Het is daarom geen wonder dat Subaru in bijvoorbeeld Alpenlanden zeer in trek is. In ons land blijft het (helaas) een merk in de marge. Zo verkocht Subaru vorig jaar maar liefst 22 procent meer auto’s, maar dan gaat het om een toename van 652 naar 798 eenheden, niet bepaald een aantal waar de concurrentie slapeloze nachten van krijgt. Subaru mag dan een ‘klein’ merk in ons land zijn, het is wel een merk met een uiterst loyale klantenkring. Daar kan ik mij ook wel iets bij voorstellen. Ik heb in de afgelopen decennia vele Subaru’s gereden en ben nooit teleurgesteld. Bewaar zeer prettige herinneringen aan de Impreza WRX STI, kon de veelzijdigheid van de Forester zeer waarderen en de onlangs nog gereden Outback bleek een plezierige reisgenoot. Bovendien heeft Subaru in de loop der jaren een uitstekende reputatie opgebouwd als degelijk en betrouwbaar automerk.

Het programma van de Levorg is heel overzichtelijk. Er zijn slechts twee versies: de 1.6 GT Comfort en de 1.6 GT-S Premium. Daar hangen prijskaartjes aan van respectievelijk 35.995 euro en 40.995 euro. Beide varianten hebben dezelfde 1.6-liter boxermotor, CVT automaat en standaard vierwielaandrijving. Voor metallic lak moet 795 euro worden betaald. De Premium heeft standaard onder meer 18-inch lichtmetalen wielen, aluminium pedalen, elektrisch glazen schuif-/kanteldak, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, leren bekleding met blauwe stiksels, 7 inch kleurenaanraakscherm, navigatiesysteem en zwarte buitenspiegels.

Luchthapper

Subaru is niet een merk dat echt heel opvallende auto’s ontwerpt. Hun modellen zijn beslist niet lelijk om naar te kijken, maar het design raakt je ook niet echt. De Levorg is de vervanger van de Legacy Touring en dus een stationcar. Met bijna 4,70 meter lengte is hij fors aan de maat. Zeker de door mij gereden GT-S ziet er lekker sportief uit met een stel fraaie lichtmetalen wielen. Hij heeft wat genen van de Impreza WRX STI. Nee, niet de motor (helaas), maar wel de ‘luchthapper’ op de motorkap (bonnet scoop). Boven de achterruit hangt een spoiler en de dubbele uitlaat (links en rechts één) voegt nog een extra sportief accent toe. De achterklep ligt redelijk vlak en de daklijn loopt naar achteren toe iets af, waardoor er dynamiek in het design zit. Dat maakt de Levorg tot een aantrekkelijke auto met een zichtbaar goede bouwkwaliteit.

Thuis

Dat wordt in het interieur ook heel duidelijk. Zeker de door mij gereden GT-S Premium heeft een interieur zo fraai dat ik nog niet eerder in een Subaru ben tegen gekomen. Je voelt je direct thuis in de auto. De ergonomie is dik in orde. Alle bedieningsorganen zitten op logische en goed bereikbare plekken. Je zit uitstekend in de met leer beklede stoelen. Het eveneens met leer beklede multifunctionele sportstuur met afgevlakte onderkant ligt lekker in de hand. De gekozen materialen geven een premium indruk en het op de middenconsole geplaatste kleurenscherm geeft een helder en scherp beeld. Voorin zit je uitstekend en door de goede verstelbaarheid van stoel en stuur kun je een optimale zitpositie instellen. Op de achterbank valt de leefruimte niet tegen, maar is niet maatgevend groot. Dat geldt ook voor de bagageruimte, die maximaal 1.446 liter groot is. De achterbank is in twee ongelijke delen (40:60) neer te klappen en de rugleuningen van de achterbank zijn verstelbaar.

Rake klappen

De Levorg heeft de nodige genen van de Impreza WRX STI, maar zoals eerder al gememoreerd niet de motor. Nu heb je niet echt te klagen over de prestaties van de nieuwe 1.6-liter boxermotor met turbo. Die levert 125 kW/170 pk en 250 Nm tussen de 1.800 en 4.800 toeren. De boxer deelt in stilte rake klappen uit en is heerlijk soepel. Met een topsnelheid van 210 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 8,9 seconden, kun je van sportieve prestaties spreken.

Hoewel de CVT-bak in de Levorg beter functioneert dan in veel andere gevallen, blijven er toch een aantal nadelen aan kleven. De bak giert zeker niet zo erg als bij andere merken en je kunt ook handmatig schakelen, maar hij doet wel af aan de sportieve inborst van de Levorg.

Van het officiële verbruik van 1 op 14,5 blijft in de praktijk 1 op 12,7 over en dat verschil is niet zo heel groot.

Balans

Zonder enige twijfel is de wegligging van de Levorg, met dank aan de permanente vierwielaandrijving, een van zijn sterke kanten. Er is veel grip en er zit een geweldige balans in de auto, ook als je snel op elkaar volgende bochten met hoge snelheid aanvalt. De GT-S heeft voor een wielophanging met aluminium draagarmen en schokdempers van Bilstein en die dragen zeker bij aan de bijna perfecte wegligging. Nauwelijks onderstuur en een scherpe besturing. De afstelling van het onderstel is zeker niet extreem hard en zorgt voor voldoende comfort. De remmen doen hun werk prima.

Conclusie

Maar weer eens bewijst Subaru, ook met de Levorg, dat het merk een groter publiek verdient. Bijna alles klopt aan deze auto. Hij rijdt uitstekend, heeft een lekkere motor, de afwerking van het interieur is fraai en de permanente vierwielaandrijving is (zeker in de wintermaanden) altijd handig en een stuk extra veiligheid. Wie dus eens wat anders wil, voelt zich met deze Subaru Levorg zeker niet bekocht.

Hans van Sunder