Door Hans van Sunder op maandag, 28-05-2018 in

Succesvolle comeback

In iedere test die ik met een Subaru maak, kom ik tot de conclusie dat dit Japanse automerk in ons land sterk ondergewaardeerd wordt. En dat het een merk is dat vasthoudt aan zijn kernwaarden. Neem de nieuwe, vijfde generatie Impreza, die terug is van weggeweest. Gewoon weer met een boxermotor, vierwielaandrijving en een VCT-automaat (Lineartronic) standaard.

De Impreza is misschien wel het bekendste model van het Japanse merk in Europa. Het is een ruime vijfdeurs hatchback, nu gebouwd op Subaru’s nieuwe Global Platform, waardoor het chassis en carrosserie een stuk (torsie)stijver is. Ook is het zwaartepunt lager komen te liggen en dat komt het rijgedrag ten goede. Later daar meer over. Hij is bovendien standaard uitgerust met het EyeSight veiligheidssysteem.

Subaru levert de Impreza in slechts drie uitvoeringen, allemaal uitgerust met een 1.6-liter boxermotor. Prijzen beginnen bij 27.795 voor de Pure. Ik heb gereden met een compleet uitgeruste Premium en die kost 34.795 euro, maar die is dan ook van alle gemakken voorzien. Heeft standaard onder andere 18-inch lichtmetalen wielen, 8-voudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, aluminium pedalen, elektrisch bedienbaar glazen schuif-/kanteldak, geïntegreerde TomTom navigatie en zwarte leren stoelbekleding met zilveren stiksels. Pure Red metallic lak kost 695 euro en voor de glass coating lakbescherming (5 jaar garantie) komt daar nog eens 395 euro bij.

Concurrenten

De Impreza gaat niet voor weggeefprijzen de deur uit. Dat heeft natuurlijk te maken met de standaard automaat en vierwielaandrijving. Alleen al voor die 4SWD zou je bij een concurrent (als ze het al aanbieden) al gauw drie, vier mille extra moeten betalen. Ook is de Impreza met zijn lengte van 4,46 meter in vergelijking met zijn concurrenten in het C-segment flink aan de maat. Bijvoorbeeld twee decimeter langer dan de Volkswagen Golf of Peugeot 308 en één decimeter langer dan Renault Mégane, Opel Astra en Ford Focus. Nu weet u direct ook in welke hoek u de concurrentie moet zoeken.

Hawk-eye

De nieuwe Impreza is volgens de Dynamic x Solid ontwerpfilosofie ontworpen. Leuk om te weten, maar verder kun je er niet veel mee. Resultaat is echter wel dat de nieuwe Impreza er lekker laag, breed en dus sportief uitziet. Er is volgens Subaru zelf veel aandacht besteed aan de afwerking van het exterieur en dat is zichtbaar. Daarop is weinig aan te merken. In de zeshoekige, chroom omrande grille is het Subaru-logo vervat in twee brede, vleugelvormige chromen strips en de grille wordt geflankeerd door koplampen die vorm van de ogen van een havik hebben. Op de iets aflopende daklijn aan de achterkant een haaievin-antenne en boven de achterruit hangt een behoorlijke spoiler. De 18-inch wielen vullen de wielkasten bijna helemaal en staan de Impreza goed.

Somber

Ook het interieur, dat wat somber overkomt omdat het voornamelijk in zwart (grijze hemelbekleding) is uitgevoerd, is de lat hoger gelegd. Zeker in de Premium met zijn prachtige leren bekleding. De stoelen (bestuurdersstoel perfect elektrisch verstelbaar) bieden voldoende steun om je ondanks het leer (dat doorgaans gladder is dan stof) op je plek te houden. Aluminium pedalen, multifunctioneel stuur en een midden op het dashboard geplaatst en duidelijk afleesbaar 8-inch kleurenaanraakscherm zijn opmerkelijke details. Ergonomisch is de Impreza ook dik in orde. Alle bedieningsorganen zitten op logische en goed bereikbare plaatsen.
De bestuurdersstoel hoefde bij mij (1,90 meter) niet eens in de achterste stand, waardoor er voldoende beenruimte op de achterbank overblijft (zie foto). Ondanks de iets aflopende dak lijn is er ook voldoende hoofdruimte en met een laadruimte die varieert van 380 tot 1.290 liter val de Impreza zeker niet uit de toon.

Geen Porsche-prestaties

Geen keuze in motoren dus. Je moet het doen met een 1,6-liter, maar dan wel een boxermotor. Het enige andere merk dat die motoren gebruikt, is niet de minste: Porsche. Maar verwacht geen Porsche-prestaties. De rake klappen die de boxer uitdeelt zijn goed voor een vermogen van ‘slechts’ 84 kW/114 pk en een maximum koppel van 150 Nm (bij 3.600 toeren). In ons vlakke land geen enkel punt, maar met een top van 180 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 12,4 seconden, zal een sportieve rijder zich achter het stuur een beetje zitten te verbijten. De motor blijft doorgaans op de achtergrond en is gekoppeld aan een Lineartronic automaat, ofwel een CVT (Continu Variabele Transmissie). Daar moet je mee leren rijden. Veel gasgeven is niet aan te raden, want dan begint de bak te loeien. Dus met beleid het gaspedaal intrappen, of anders zelf met de hand schakelen (7-traps).
Met een officieel gemiddeld verbruik van 1 op 14,7 is de motor, mede door de standaard vierwielaandrijving, niet al te zuinig. Daar blijft in de praktijk 1 op 12,1 van over.

Feestje

Het nieuwe platform is een stuk stijver en het zwaartepunt ligt lager (5 mm.). Tel daar de vierwielaandrijving bij op en zie hier de ingrediënten voor een heerlijk rijdende auto. Het is echt een feestje om met de Impreza te rijden. Veel grijp dankzij het Symmetrical All-Wheel Drive en een verbeterde tractie. Ook stuurt de Impreza met veel precisie. Bovendien is bij de afstelling van het onderstel een juiste modus gevonden tussen een prima wegligging en dito rijcomfort.
Met de veiligheid zit het ook wel snor, mede dankzij het EyeSight systeem met functies zoals Pre-Collision Braking Control, Adaptive Cruise Control en Lane Keep Assist. Ook schakelt de nieuwe High Beam Assist dankzij de EyeSight stereo camera automatisch over van groot- naar dimlicht. De remmen zijn ook dik in orde. Nieuw is het automatisch remsysteem bij achteruitrijden. De Impreza is eveneens voorzien van dodehoekdetectie en achteruitrijhulp.

Conclusie

Toen Subaru de XV lanceerde, werd de Impreza in ons land (en de rest van Europa) uit het programma gehaald. De vierde generatie is hier dus niet verkocht, maar gelukkig is de nieuwe Impreza wel in ons land gelanceerd. Hij mag dan, mede door de standaard automaat en vierwielaandrijving, iets duurder zijn dan de concurrenten. Hij biedt wel veel rijplezier, praktische gebruiksmogelijkheden, heeft natuurlijk een boxermotor en is een genot om mee te rijden. In het C-segment zeker een model dat het overwegen waard is.