Door Hans van Sunder op vrijdag, 03-11-2017 in

Aantrekkelijk alternatief

Subaru is niet echt een sexy merk. Wel ondergewaardeerd en eigengereid. Samen met Porsche is het de enige fabrikant ter wereld die boxermotoren gebruikt en helemaal de enige die al haar modellen – exclusief de BRZ maar dat is een coproductie met Toyota – standaard uitrust met vierwielaandrijving. Zo ook de Forester.

Die is dit jaar precies 20 jaar in productie, dus een van de eerste echte SUV’s en een vaste waarde voor het Japanse merk. Je ziet zo af en toe ook nog wel eens een oude Forester rijden. Want naast ondergewaardeerd en eigengereid staat Subaru ook bekend als een zeer betrouwbaar en degelijk merk. En veel van hun rijders zijn zeer loyaal. Eenmaal in een Subaru, altijd in een Subaru.

Wat Subaru ook doet, is de Forester uitsluitend leveren met een CVT, die zijn oorsprong in ons land kent en in de DAF werd gebruikt. Deze Continu Variabele Transmissie is nooit mijn favoriet geweest, maar je hebt geen keuze. Gelukkig kun je wel ook handmatig schakelen met flippers aan het stuur. Voor deze test heb ik gereden met de Forester 2.0i Premium. Die kost 45.595 euro (all-in). Standaard onder meer metallic lak, 17-inch lichtmetalen wielen, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, zwarte leren stoelbekleding met zilveren stiksels, elektrisch bedienbare achterklep, privacy glas achter, Subaru Starlink infotainmentsysteem met 7-inch beeldscherm en Subaru Eye Sight. Daar kom ik later nog uitgebreid op terug. Zelfs de Comfort, die voor 38.995 euro in de prijslijst staat is al heel compleet uitgerust.

Concurrenten

Subaru was met de Forester een van de eerste aanbieders van een SUV. Nu is het aanbod heel groot en divers. Met zijn lengte van net iets meer dan 4,60 meter hoort de Forester thuis in het rijtje met Hyundai Sante Fe, Kia Sorento, Ford Kuga, Honda CR-V, Mazda CX-5, Jeep Cherokee, Nissan X-Trail, Renault Koleos, Skoda Kodiaq, Opel Grandland X, Peugeot 5008, Toyota RAV4 en Volkswagen Tiguan.

Facelift?

Ik ben een paar keer rond de Forester gelopen, maar heb eigenlijk niet kunnen ontdekken of het uiterlijk anders is dan een jaar geleden. Ik kan misschien een detail gemist hebben, maar hier staat een heel bekend gezicht. Een SUV die niet erg in het oog springt, maar wel één met een lekkere stoere uitstraling. Hij staat vrij hoog op ‘de poten’ en dat geeft hem een extra krachtig voorkomen.

Riant ruim

De Premium is standaard voorzien van leren bekleding waarvan het zitgedeelte en rugleuning geperforeerd is. De bestuurderstoel is elektrisch te verstellen (met geheugen) en in combinatie met het in diepte en hoogte verstelbare stuur is een bijna perfecte (hoge) zitpositie te creëren. De stoel zou even iets meer zijdelingse steun mogen geven. Door het gladde leer schuif je qat heen en weer. Achterin is de Forester riant ruim (zie foto). Met mijn 1,90 meter kan ik prima achter mijzelf zitten. Met 505 tot 1.564 liter is de laadruimte ook dik in orde en keurig afgewerkt.

Het dashboard ziet er ook netjes uit. Overzichtelijk met op de middenconsole een duidelijk afleesbaar kleurenaanraakscherm. Veel bedieningsknopjes op het stuur, dus ook geen wirwar aan knoppen op het dashboard. Dat geeft een rustig beeld. Het Starlink infotainmentsysteem is simpel te bedienen en reageert vrij volt.

Boxer

Subaru blijft vasthouden aan de boxermotor. Ook de diesel is heeft de twee tegenover elkaar liggende cilinderbanken. Benzine en diesel hebben een inhoud van 2.0 liter. In de door mij gereden Premium levert de motor 110 kW/150 pk en een maximum koppel van 198 Nm bij 4.200 toeren (er is ook een variant met turbo en die levert 177 kW/241 pk en 350 Nm). Gezien de cijfers zou je verwachten dat de trekkracht bij lage toeren niet best is, maar dat valt alleszins mee. De CVT functioneert prima zolang je niet al teveel gas geeft. Trap je de Forester op zijn staart, dan begint de aandrijflijn flink te loeien en als je het gaspedaal dan weer loslaat, komt er eerst nog een kleine versnelling. Maar je kunt ook met flippers achter het stuur zelf schakelen en dat vind ik prettiger. Met een top van 190 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 10,6 seconden valt heel goed te leven. Ook met het verbruik van 1 op 11,8 (fabrieksopgave 1 op 15,4).

Robuust

De Subaru Forester heeft een uitstekende reputatie als het om degelijkheid en betrouwbaarheid gaat. Ze gaan lang mee en dat is een enorme prestatie, want ze worden doorgaans niet ontzien. Kunnen prima in het terrein uit de voeten en een flinke aanhanger/caravan trekken (trekgewicht 2.000 kilo voor de 2.0i). dankzij de standaard vierwielaandrijving hebben ze veel grip. Het rijgedrag voelt dan ook veilig aan. In bochten doet hij precies wat je van hem verwacht, van zijwind heeft hij, ondanks de hoge opbouw, nauwelijks last en de besturing is communicatief. Daarbij is bij de afstelling van demping en vering een goede balans gevonden. Hij is niet te zacht en niet te hard afgeveerd. De remmen zijn prima.

Nieuw in de Forester is de montage van het EyeSight-systeem als onderdeel van de ambitie om in 2020 het veiligste merk ter wereld te zijn. EyeSight houdt de weg in de gaten met twee camera’s en niet, zoals bij veel andere merken, met sensoren. Het systeem zorgt ervoor dat de auto kan ingrijpen bij dreigend gevaar. De Side View Monitor is handig bij parkeren.

Conclusie

Aan uiterlijk vertoon doet Subaru niet. Ze maken auto’s die je niet snel in de steek laten, het zware werk goed aankunnen, een flinke trailer kunnen trekken en degelijk en betrouwbaar zijn. Allemaal kwalificaties die van toepassing zijn op de Forester, die met Eye Sight ook weer wat veiliger is geworden. Het is dan ook een auto die, als u op zoekt bent naar een SUV, het overwegen meer dan waard is.