Door auto-riteit op donderdag, 27-08-2020 in

Aantrekkelijke allrounder

Als er een nieuwe Volkswagen Golf op de markt komt, dan kun je er voor 99,9999 procent zeker van zijn dat niet veel later ook de nieuwe Seat Leon gelanceerd zal worden. Beide staan op hetzelfde platform. Is het al de achtste generatie Golf, de Leon zit precies op de helft. Sinds de introductie in 1999 is hij altijd de sportieve Spaanse evenknie van de Golf geweest. Of hij dat nu nog steeds is, leest u in dit verhaal.

In ieder geval is hij wel, net als voorheen, scherper geprijsd dan de Golf, die zeker in het interieur van hogere kwaliteit is. De techniek is uitwisselbaar. Het design een tikkeltje dynamischer. Met een prijs vanaf 24.495 euro is de Leon 1.500 euro voordeliger dan de Golf, die minimaal 25.995 euro kost. En voor die lagere prijs krijg je ook nog eens twee jaar extra garantie. Naast de vijfdeurs hatchback is de Leon ook als populaire ST ofwel stationwagon te leveren. Meerprijs 1.200 euro.

Ik heb gereden met de duurste Leon met benzinemotor en wel met de FR Launch Edition met 1.5 eTSI benzinemotor. Die kost 34.495 euro. Daar kwam dan nog 1.055 euro voor de rode exclusieve lak, 1.295 euro voor het Technology Pack, 805 euro voor het Dynamic Chassis Control en 775 euro voor de 18-inch Performance lichtmetalen wielen bij. Prijs geteste uitvoering: 38.425 euro.

Concurrenten

De belangrijkste concurrent – de Volkswagen Golf – hebben we al genoemd, maar de Seat Leon heeft van meer modellen te duchten. We noemen de Opel Astra, Ford Focus, Mazda3, Peugeot 308, Renault Mégane, Skoda Rapid, Hyundai i30, Kia Ceed, Honda Civic en Toyota Corolla. Geen simpele opgave.

Dynamisch

Hoewel het natuurlijk altijd een kwestie van smaak is, durf ik wel te stellen dat verreweg de meeste mensen de nieuwe Leon een fraaie auto zullen vinden. Hij ziet er lekker dynamisch uit. Heeft een markante neus met een laaggeplaatste grille geflankeerd door smalle koplampen. De iets aflopende daklijn in combinatie met de licht oplopende schouderlijn die aan het einde steil omhoogloopt voegt extra dynamiek toe. De achterkant is scherp en strak met een opvallende lichtstrip tussen de smalle achterlichten.

Ruimer

Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe Leon bijna 9 centimeter langer geworden, terwijl de wielbasis met een halve decimeter toenam. Dat heeft gunstige gevolgen voor de binnenruimte. Voorin was in de oude situatie al genoeg bewegingsvrijheid. Op de achterbank is het nu ook beter geworden. Daar is de beenruimte substantieel toegenomen en is het ook voor mij, met mijn 1,90 meter, prima te doen.
Profiteren de passagiers op de achterbank van de toegenomen lengte en wielbasis, de laadruimte is met 380 liter gelijk gebleven. Uiteraard is de achterbank neer te klappen, maar een vlakke laadvloer ontbreekt.
De FR is voorzien van prima zittende sportstoelen en heeft ‘slimme’ LED interieurverlichting met keuze uit diverse kleuren. Wat heel bijzonder is, dat zodra er een auto in de dodehoek komt, de sfeerverlichting rood oplicht. Ook is het interieur veel ‘digitaler’ geworden. Het is strak en modern, heeft een digitaal instrumentarium en het 10-inch kleurenaanraakscherm van het infotainmentssysteem staat prominent midden op het dashboard. De afwerking van de FR Launch Edition staat op kwalitatief hoog niveau, al kom je wel hier en daar nog harde plastics tegen.

Hulp

De 1.5 e-TSI benzinemotor is uitgerust met een extra grote, elektrische startmotor, die hulp biedt tijdens accelereren. In dit geval kunnen we dus over een ‘mild hybrid’ aandrijflijn spreken. Dat scheelt brandstof. Af en toe verschijnen er commando’s op het dashboard, zoals Voet van het gas halen en de motor houdt vanzelf in als je te dicht bij je voorganger komt. De e-TSI levert een vermogen van 110 kW/150 pk en een koppel van 250 Nm tussen de 1.500 en 3,.500 toeren. Dit vertaalt zich in een topsnelheid van 221 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in slechts 8,4 seconden. De Leon FR is dus lekker sportief. Overigens is de motor gekoppeld aan een 7-traps automaat met dubbele koppeling en dat is een uitstekende transmissie. De motor is stil, soepel en zuinig. Gedurende de testweek verstookte de e-TSI 1 op 15,1 en dat is beduidend minder dan de beloofde 1 op 18,2 (WLTP).

Strak

De FR ligt iets lager (1,4 cm) dan de standaard-Leon en ook de grotere 18-inch wielen hebben ook hun invloed op het rijcomfort. Nu is het onderstel van de Leon sowieso al lekker sportief, maar de FR is dat nog meer. Zonder overigens te stug aan te voelen. Hij rijdt in ieder geval wel communicatiever dan de nieuwe Golf met dank aan het optionele Dynamic Chassis Control. Stuurt lekker scherp, ligt strak op de weg, heeft een licht maar zeer goed corrigeerbaar onderstuur en remt als de beste.
Waar de Leon ook in uitblinkt is de veiligheidsuitrusting. De rood oplichtende sfeerverlichting heb ik al genoemd. Die manifesteert zich ook als je de deur opent en de Leon een voetganger of fietser detecteert. De adaptieve cruise control is ook het vermelden waard. Hij zorgt dat de Leon op afstand blijft van zijn voorligger, maar kan ook op basis van verkeersinformatie of eventuele calamiteiten op jouw route ook ingrijpen. De Leon heeft verder nog standaard: vermoeidheidsherkenning, noodstopsysteem en actieve rijstrookassistentie.

Conclusie

De door mij gereden Leon FR is nog een heerlijke, sportieve hatchback. Hij biedt nu meer binnenruimte, vooral voor de achterpassagiers, heeft een strak, modern en digitaal instrumentarium en een opmerkelijke sfeerverlichting, die de veiligheid ook nog eens bevordert. Bovendien ziet hij er goed uit, heeft een aantrekkelijk prijskaartje en wat ook niet onbelangrijk is: heeft een langere garantietermijn. Ingrediënten die tot succes kunnen leiden voor deze aantrekkelijke allrounder.