Door Hans van Sunder op donderdag, 27-10-2016 in

Weergaloze wegligging

Dat compacte crossovers en SUV’s al een flinke tijd populair zijn, is zo onderhand hetzelfde als een open deur intrappen. Dan is het dus eigenlijk best wel vreemd dat twee merken van het Volkswagen-concern – te weten Seat en Skoda – het tot nu toe zonder moesten doen. Skoda komt binnenkort echter met de Kodiaq en Seat heeft net de Ateca in het programma.

Beide modellen zijn op dezelfde technische leest geschoeid als de Volkswagen Tiguan en de Audi Q2. Frappant is echter dat ze alle vier verschillende maten hebben. De Q2, die ik binnenkort aan een test hoop te onderwerpen, is met 4,19 meter de kleinste van het kwartet. Dan komt de Seat Ateca met 4,36 meter, vervolgens de Tiguan met 4,49 meter  en de Kodiaq is met 4,70 de langste.

Prijzen van de Seat Ateca beginnen bij 25.900 euro voor de Reference met 1.0 EcoTSi benzinemotor. Het verschil tussen deze ‘instapper’ en de volgende uitvoering – de door mij gereden 1.0 EcoTSi Style –  is met 2.300 euro behoorlijk groot. Maar hij heeft standard dan wel 17-inch lichtmetalen wielen, tweezone airco, een met leer bekleed multifunctioneel stuur, parkeersensoren achter, MirrorLink, cruise control, Media system Plus, vanuit de bagageruimte neerklapbare achterbank en elektrisch verstel-, inklap- en verwarmbare buitenspiegels. Upgrade Professional 1 (690 euro) en metallic lak (650 euro) brengen de prijs op 29.540 euro. De duurste Ateca (tot nu toe) is de 2.0 TDI met DSG-bak en vierwielaandrijving voor 47.300 euro.

Concurrenten

Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel een beetje schrok van de prijs van de Ateca, zeker als je die bijvoorbeeld afzet tegen die van de Volkswagen Tiguan. Die is te koop vanaf 28.791 euro, is dus een kleine drie mille duurder, maar is ook wat groter en heeft een 1.4- in plaats van een 1.0 TSi-motor. En dan hebben we het nog niet eens over het image van VW. Prijzen van de Audi Q2 en de Skoda Kodiaq zijn er nog niet. We weten al wel dat de nieuwe Peugeot 3008, die weer net is groter is, in de buurt van de Tiguan komt (28.570 euro), maar dat zowel de populaire Nissan Qashqai als de Renault Kadjar goedkoper zijn. Dat geldt ook voor de Jeep Renegade, Ford EcoSport, de onlangs vernieuwde, maar wel iets kleinere Opel Mokka X, Mitsubishi ASX en de zeer hoog aangeschreven Mazda CX-3. Honda HR-V, Subaru XV, Kia Sportage en Hyundai Tucson zijn nagenoeg hetzelfde geprijsd als de Ateca. Als je zeer prijsbewust bent, dan kies je voor de Dacia Duster (blijft een leuke tv-commercial).

Onderscheidend?

Om nu te zeggen dat mijn autohart sneller begint te kloppen als ik de Ateca zie… Niet echt. Hij is niet bepaald erg onderscheidend. Wel strak, zoals we van een Seat gewend zijn met hier en daar wat scherpe lijnen, puntige buitenspiegels en behoorlijk uitgebouwde wielkasten om hem wat extra kracht en stoerheid mee te geven. Hij heeft in de verte wel iets weg van de BMW X1, zeker aan de achterzijde.

Overheersend

Van het interieur loop ik ook niet direct over van enthousiasme. Grijs is de overheersende kleur en met name het dashboard heeft niet de kwalitatieve uitstraling van bijvoorbeeld de VW Tiguan. Ook hier strakke lijnvoering, moderne lay-out en een groot (8-inch) kleurenaanraakscherm midden op het dashboard. Dat is doorgaans duidelijk afleesbaar, maar aan de donkere kant als je het licht overdag aan hebt. Het multifunctionele stuur ligt heerlijk in de hand, is in diepte en hoogte verstelbaar en in combinatie met de prima stoelverstelling is een bijna perfecte zitpositie te creëren.

De stoelen zitten uitstekend, geven veel steun en hebben een lange zitting. Op de achterbank is de beenruimte beperkt, zeker als de voorstoelen in de achterste stand staan (zie foto). De laadruimte is verrassend groot met 510 liter en uit te breiden tot 1.604 liter.

Licht

Er zijn dan wel de nodige kritiekpuntjes, maar op de rijeigenschappen valt heel weinig aan te merken. Ik laat mij met zoveel ervaring niet gauw meer verrassen, maar de Ateca krijgt dat wel voor elkaar. Direct voel ik mij in de auto thuis. Je zit lekker hoog, heb een goed overzicht en de auto voelt verbazend licht aan. Dat is ook niet zo gek, want leeg weegt hij nog geen 1.200 kilo (1.180 kilo om precies te zijn).

Daarom is het helemaal geen probleem om voor de kleine driecilinder 1.0-liter EcoTSi benzinemotor te kiezen. Die heeft geen enkele moeite met de Ateca. Hij levert dan ook 85 kW/115 pk en een maximum koppel van maar liefst 200 Nm (!) bij 2.000 tot 3.500 toeren. Die 1.0 hoeft niet voortdurend op de toppen van zijn kunnen te acteren. Hij maakt dat specifieke driecilindergeluid, maar dat blijft altijd op de achtergrond. De souplesse is indrukwekkend en de prestaties idem dito met een top van 183 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in exact elf seconden. Daarbij blijft het brandstofverbruik beperkt tot een gunstige 1 op 15,6 (fabrieksopgave 1 op 19,2).

Strak

Het onderstel van de Ateca is vrij stevig afgesteld. Dat geldt voor vering én demping. De 17-inch hebben daar niet veel invloed op. De Ateca rijdt door zijn geringe gewicht lichtvoetig, heeft geen last van zijwind (ondanks zijn hogere opbouw) en is met verrassend hoge snelheid zonder problemen een bocht in te sturen. De carrosserie helt niet over en pas heel laat manifesteert zich een licht onderstuur, dat simpel is te corrigeren. Daarbij is de besturing licht en direct, maar zou in de middenpositie iets meer feedback mogen geven. Seat levert de Ateca naar wens met de gebruikelijke rij-assistentiesystemen, zoals file-assistentie en een noodremsysteem en de remmen zijn uitstekend.

Conclusie

Eindelijk heeft Seat met de Ateca dan een SUV. Een SUV die het vooral zal moeten hebben van zijn bijzonder fijne rijeigenschappen. Het is een feestje om in deze Spaanse SUV te rijden en dan vergeet je de fikse prijs en de andere kleine onvolkomenheden.