Door Hans van Sunder op dinsdag, 12-01-2021 in

Stad de habitat

In meerder opzichte was 2020 een heel bijzonder jaar en dat is nog een understatement. Corona heeft de economie hard geraakt en ook invloed gehad op de verkoop van nieuwe auto’s, die net boven de 356.000 exemplaren uitkwam. We moeten ruim 50 jaar teruggaan (1967) om lager uit te komen. Daarentegen was de afzet van elektrische modellen nog nooit zo hoog met ongeveer 70.000 stuks. Daar droeg de nieuwe Renault Twingo Electric ook een klein steentje aan bij.

Die zou dit jaar veel beter moeten gaan scoren, want hij is (op dit moment) de goedkoopste elektrische auto met een prijs van iets boven de 20.000 euro. Als de pot met subsidie voor particuliere kopers van een EV nog niet leeg is of hopelijk wordt aangevuld kan daar nog 4.000 euro van af.

Voor de Life betaal je 20.690 euro. Voor de Collection 22.190 euro en de door mij gereden Intens staat voor 23.590 euro voor de deur. Daar kwam dan nog Easy Link multimedia- en navigatiesysteem (495 euro), Pack Look interieur thema Noir (195 euro) en 3 Lane Departure Warning (295 euro) bij. Batterij huur, zoals in het verleden bij de ZOE, wordt niet aangeboden.

Concurrenten

Overigens is de Twingo Electric maar voor kort de goedkoopste, want binnenkort komt uit eigen huis de Dacia Spring de gelederen versterken en die gaat naar verwachten ‘slechts’ 17.500 euro kosten. Andere concurrenten zijn de nieuwe Fiat 500e , Skoda CitigoE-iV, Seat Mii Electric en Volkswagen e-up! En dan is er natuurlijk nog het zustermodel: de Smart EQ ForFour.

Guitig

Los van het typeplaatje op de achterzijde (ZE van Zero Emission) is de elektrische Twingo niet van de reguliere te onderscheiden. Dus gewoon linksachter boven de wielkast het luchtroostertje, rechtsachter de tankklep, waar de stekker achter verborgen zit en de guitige neus met de forse koplampen met nog steeds de C-vormige dagrijverlichting (LED), de (nutteloze) grille met geïntegreerd Renault-logo en vrij hoge motorkap. Gewoon een leuk sympathiek autootje.

Sleutel

Ook in het interieur weinig verwijzingen naar het feit dat deze Twingo een elektromotor achterin heeft liggen. Starten doe je nog gewoon met een sleutel en niet met een startknop. Optioneel is het Easy Link multimedia- en navigatiesysteem met een 7-inch touchscreen, waar je ook info over bijvoorbeeld oplaadplekken kunt vinden.
Omdat het niet al te grote accupakket in de vloer onder het passagierscompartiment is geplaatst is de laadruimte onveranderd gebleven. Die is met 219 tot 980 liter redelijk, gezien het formaat van de Twingo. Hoewel ook de elektromotor bij deze Twingo achterin ligt, kun je voorin geen bagage kwijt.
Met het Pack Look thema Noir (zwart) ziet het interieur er iets minder fleurig uit, dan bij dit trendy autootje past. Het is wel rustig. De ruimte is beperkt, zeker achterin. Daar kunnen eigenlijk alleen kinderen zitten, maar de Twingo is ook maar 3,62 meter lang. Voorin zit je een stuk beter, al zouden de fraaie beklede stoelen een wat langere zitting mogen hebben.

Stadsauto

Achterin de Twingo ligt een elektromotor met een vermogen van 60 kW/82 pk en een maximum koppel van 160 Nm. Dat vertaalt zich in een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 12,6 seconden. De topsnelheid bedraagt 135 km/uur. Beide niet spectaculair. Daarentegen is deze elektrische Twingo wel heel vlot op de eerste meters, omdat je direct over al het koppel kunt beschikken. Heel handig in de stad.
Daar is hij gezien zijn formaat ook bij uitstek geschikt voor. Overigens ook wat betreft zijn actieradius met zijn beperkte accucapaciteit van 22 kWh. Renault geeft een rijbereik van 270 kilometer in de stad en 190 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Maar toen ik de auto met volle accu’s meekreeg bleken daar in de praktijk slechts 133 kilometer van over te zijn. In de testweek heb ik onevenredig veel kilometers op de snelweg gereden en toen ik de Twingo weer terugbracht was de actieradius geslonken tot 111 kilometer. Met de pook kun je drie standen kiezen om de remenergie om te zetten in stroom en wat verder te komen. In B3 remt de motor het meest af en laadt het beste bij.
Laden kan met maximaal 22 kW, dus zijn de batterijen in een uur weer vol.

Zijwind

Omdat er niet zo’n groot accupakket in de Twingo ligt, is hij ook niet echt heel zwaar. Leeg weegt hij net meer dan 1.100 kilo. Dat extra gewicht maakt hem iets minder zijwindgevoelig, maar van Bella (storm) had de Twingo wel behoorlijk last. Door het ontbreken van motorgeluid treedt, zeker boven de 80 km/uur, windgeruis op de voorgrond en de banden hoor je ook wel als de weg niet al te best is.
Dankzij de achterwielaandrijving en de motor achterin is de Twingo heel wendbaar en voelt zich als een vis in het water in de stad. De afstelling van het onderstel is ietsje stugger, maar zeker niet te hard. Wel voelt de Twingo wat licht in de ‘neus’, maar stuurt best prettig. De veiligheidsuitrusting is beperkt.

Conclusie

Door zijn formaat, wendbaar en beperkte actieradius is de Renault Twingo Electric vooral een stadsauto. Daar voelt hij zich helemaal in zijn element. Op de snelweg wat minder. Hij kan goed meekomen, daar niet van, maar de batterijen raken snel leeg en als het flink waait, heb je je handen vol. Zijn gunstige prijs spreekt weer voor hem, zeker als je ook nog eens die 4.000 euro subsidie als particulier koper op kunt strijken.