Door Hans van Sunder op vrijdag, 16-09-2016 in

Met geluk vaart niemand wel

Er zijn al de nodige woordgrappen over de Renault Talisman gemaakt. Ook ik heb mij daaraan bezondigd, maar het is mooi geweest. Laten we de Talisman en in dit geval de Estate (stationwagon) gewoon op zijn merites bekijken. Een eerste snelle conclusie is dat de Talisman Estate een elegante auto is met verrassend veel binnenruimte.

En niet geheel onbelangrijk is verder dat hij binnen zijn segment, als we naar de instapprijs kijken, tot de scherpst geprijsde behoort. Daar komen we zo op terug.

De Talisman is de vervanger van de Laguna, die een wat twijfelachtige reputatie heeft opgebouwd. Kwaliteit was dan ook een speerpunt bij de ontwikkeling. Zelfs Daimler (Mercedes-Benz) is om advies gevraagd bij het aanscherpen van de kwaliteitscontroles.

De afmetingen van de Talisman Estate zijn gelijk aan die van de Sedan. Hij is 4,86 meter lang, 1,87 meter breed en 1,46 meter hoog, terwijl de wielbasis 2,81 meter bedraagt. Hij is daarmee zes centimeter langer dan de Laguna Estate. Het verschil met de Laguna Sedan is significant, namelijk twee decimeter. Je zou de Sedan dan ook eerder als de vervanger van de Safrane kunnen zien. Die verdween in 2000 van het toneel en sindsdien heeft Renault geen grote limousine meer gehad.

Zoals eerder even aangehaald in dit verhaal is de Talisman Estate scherp geprijsd. Zo dwing je dus ook enig geluk af. De prijzen beginnen bij 33.790 euro voor de Energy TCe 150 EDC Zen. Ik ben op pad geweest met de Energy dCi 160 EDC Intens en die is op de kop af 8.500 euro duurder (42.290 euro). Uiteindelijk stond door leren bekleding, Pack Winter Intens, Pack Cruising, Pack Easy Park Assist, Renault R-Link en een ruimtebesparend reservewiel 48.558,91 onder de streep.

Concurrenten

Het zal voor Renault geen fluitje van een cent worden om marktaandeel te veroveren met de Talisman Estate, want de concurrentie is hevig met de Ford Mondeo, Peugeot 508 SW, Opel Insignia Sports Tourer, Volkswagen Passat Variant, Citroën C5 Break, Honda Accord Tourer, Hyundai i40 CW, Kia Optima Wagon, Skoda Octavia Combi en Subaru Legacy Touring Wagon.

Lage daklijn

Je moet een fan zijn van het design van de Nederlandse ontwerpbaas Laurens van den Acker en dat zijn er vele gezien het succes van de Clio, Raptur, Kadjar en Espace. Door de in verhouding lage daklijn heeft de Talisman Estate een dynamisch voorkomen. Dat wordt versterkt door dakrails in chroomkleur met satijnglans en een dakspoiler, die best wel groot is voor een stationcar. Er zitten best veel chromen details aan de auto en dat maakt hem chiquer. Naar mijn smaak mag de neus wat ingetogener, maar is wel heel goed herkenbaar als Renault. Een echt familiegezicht.

Riant

De laadruimte in de Talisman Estate is riant en varieert van een zeer goed bruikbare 572 liter tot maar liefst 1.700 liter. De lengte van de laadvloer bedraagt maximaal ruim twee meter. Het neerklappen van de achterbank (60:40)  gaat heel gemakkelijk dankzij hendels achterin de laadruimte. In het interieur ook verschillende opbergvakken met een totaalvolume van 25 liter.

Die riante laadruimte gaat niet al te zeer ten koste van de beenruimte op de achterbank. Zelfs als, zoals bij mij, de voorstoel in de achterste stand staat, is er door volwassenen comfortabel achterin te zitten. Dit dankzij Cover Carving Technology waardoor de rugleuning mooi slank blijft.

Het dashboard en instrumentarium kennen we al van de Talisman Sedan en vertoont grote gelijkenis met die van de Kadjar en Espace. Het ziet er allemaal heel verzorgd en kwalitatief hoogwaardig uit. Net als bij het eerder genoemde trio vertoont het R-Link systeem wat kuren. Te pas en te onpas wordt er geroepen dat je je snelheid moet minderen omdat je een snelheidscontrole nadert. Zelfs als je stilstaat. Heel irritant.

Meeste koppel

Enige tijd geleden heb ik met de Talisman Sedan gereden en die had dezelfde motor als de Estate, waarmee ik nu op pad ben geweest. Het gaat om de dCi 160 en net als bij de Sedan valt daar heel goed mee te leven. De 1,6-liter grote viercilinder turbodiesel levert 118 kW/160 pk en 370 Nm koppel. Dat vanaf 1.750 toeren, dus deze diesel is lekker soepel. Toeren maken is niet echt nodig. Ook nu weer zorgde een zestraps EDC automaat met dubbele koppeling voor de gangwisselingen en dat verloopt uitstekend.  De bak schakelt heel soepel over, reageert alert als je wat dieper het gaspedaal intrapt en is ook handmatig te bedienen. Ver onderin hoor je een lichte brom van de motor, maar die blijft altijd op achtergrond. Met een topsnelheid van 215 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 9,4 seconden (identiek aan de Sedan) kun je je sportieve hart ophalen. Dat de beloofde 1 op 21,7 ook nu niet gehaald zou worde, komt niet echt als een verrassing. In de praktijk bleef daar exact 1 op 16 van over.

Stug

Wat rijeigenschappen betreft manifesteert de Estate zich niet anders dan de Sedan. Dus geen overdreven comfortabele afstelling van het onderstel, zoals vroeger vaak bij Franse auto’s het geval was, maar juist een best wel stugge vering. Niet zo erg als de Talisman Sedan die ik heb gereden, maar die stond dan ook op 19-inch wielen. Onder de Estate waren de wielen één inch kleiner en dat levert iets meer veercomfort op, al blijft de Estate ook met 18-inch wielen wat bonkig op slechte wegen.

De 4Control vierwielbesturing zorgt voor een grotere wendbaarheid, maar het is wel even wennen. De auto lijkt net iets meer in te sturen dan normaal en de besturing zou vooral in de middenpositie wat meer feedback mogen geven. Hoge snelheden zijn geen punt voor de Talisman, zoals hij ook heel neutraal blijft in bochten. De remmen zijn uitstekend en het aantal veiligheid(assistentie)systemen is indrukwekkend.

Conclusie

Bij de rij-impressie van de Estate ben ik niet echt op andere zaken gestuit dan toen ik met de Sedan heb gereden. Ook nu weer kuren van de R-Link en een wat stoterige en bonkige vering. De Talisman Estate is wel een zeer ruime en elegante Estate en de dCi 160 doet zijn werk prima.