Door Hans van Sunder op vrijdag, 14-10-2016 in

Bergen met ruimte

Op de snelheidsmeter lees ik 150 km/uur af, de diesel snort er ver op de achtergrond vrolijk op los, voet van het gaspedaal maar in de buurt van de rem, want de cruise control staat aan. Zo kan ik het heel lang volhouden, lekker muziekje erbij… Dat is maar goed ook, want ik ben op weg naar Oostenrijk, naar de bergen en dan is het uitermate handig dat de Peugeot 508 SW 1.6 BlueHDi EAT6 Blue Lease Executive bergen met ruimte biedt.

Nee, de Peugeot 508 SW is niet nieuw, maar wel zeer geschikt om met een auto vol geladen comfortabel een lange rit te maken. De te rijden afstand was iets meer dan 860 kilometer en dat gaat probleemloos op één tank.  Zelfs als je af en toe het gaspedaal tot op de bodem intrapt en de snelheidsmeter in de buurt van de 200 km/uur komt, blijft het verbruik dankzij de zuinige dieselmotor binnen de perken.

Gericht op de zakelijke markt biedt Peugeot van de 508 (SW) een speciale Blue Lease versie aan. Daarvan beginnen de prijzen bij 33.460 euro (e-THP 1.6 Executive). Niet veel meer (34.210 euro) kost de door mij gereden 508 SW BlueHDi 1.6 . De enige opties zijn de metallic lak (750 euro), het Pack Look voor 650 euro (17-inch lichtmetalen wielen en chromen strips rond de zijruiten) en DAB+ navigatie (digitale radio) voor 200 euro. Hierdoor komt de totaalprijs op 35.810 euro. Dan heeft de 508 SW onder andere een zeer groot glazen panoramadak, dakrails, multifunctioneel met leer bekleed stuurwiel, gekoeld dashboardkastje, cruise control, parkeerhulp achter, Hill-start assist, regensensor en automatisch dimmende binnenspiegel.

Concurrenten

Het D-segment is overvol en vrijwel ieder merk, dat daarin vertegenwoordigd is, heeft  wel een stationwagon. Peugeot heeft het met de 508 SW dan ook niet echt gemakkelijk. Ook uit Frankrijk komen de Citroën C5 Break en de onlangs gelanceerde Renault Talisman Estate. Uit Duitsland de Ford Mondeo Wagon, Opel Insignia Sports Tourer en Volkswagen Passat Variant. Verder kunnen we de Skoda Superb Combi zeker niet ongenoemd laten en dat geldt ook voor de Subaru Levorg, Toyota Avensis Touring Sports en de Mazda6 SportBreak. Binnenkort komt Kia met de Optima Wagon uit en Hyundai heeft al een tijd de i40 Wagon.

Neuscorrectie

De vernieuwde 508 SW is het meest eenvoudig te herkennen aan de nieuwe grille, die verticaler is geplaatst en in het midden voorzien is van de Peugeot-leeuw. Hierdoor krijgt de neus een krachtiger uitstraling. Koplampen, achterlichten, dagrijverlichting, richtingaanwijzers en mistlampen bestaan uit LED’s. Bij de SW hebben de dagrijlichten de vorm van een komma. De 508 SW is er door de kleine facelift nog aantrekkelijker op geworden. Het is een elegante en stijlvolle stationwagon.

Goed toeven

In de 508 SW is het bovendien goed toeven. Je hebt er lekker de ruimte en dat verhoogt het comfort. Voorin zit je in luxe zetels die veel steun geven en die je tijdens een lange rit steeds beter gaan bevallen. Redelijk monter stap je na een lange rit uit. Achterin is met een beetje inschikkelijkheid van bestuurder en bijrijder ook prima te zitten en dan blijft er nog flink veel bagageruimte over. Die varieert van 560 tot op twee liter na 1.600 liter en daarmee is deze 508 SW een van de ruimste in zijn klasse. Vandaar ook de kop boven dit verhaal.

Daarnaast is de afwerking van het interieur uiterst smaakvol met lekker aanvoelende, hoogwaardige materialen. Het kleine stuur ligt heerlijk in de hand en alle bedieningsknoppen zijn goed binnen handbereik aangebracht, dus ook ergonomisch is deze 508 SW dik in orde. Het nieuwe 7-inch touchscreen, waarmee een groot aantal functies van de auto gemakkelijk kan worden bediend, is duidelijk afleesbaar. Het aantal knoppen op de middenconsole kon door het touchscreen worden beperkt, waardoor het overzicht is verbeterd.

Intelligent

De BlueHDi 120 heeft een cilinderinhoud van nog geen 1,6 liter. Hij is goed voor een vermogen van 88 kW/120 pk en een maximum koppel van 300 Nm, dat al bij 1.750 toeren gehaald wordt. Met de EAT6 automaat (Efficient Automatic Transmission, geen dubbele koppeling) lever je iets aan prestaties in en met deze automaat is de motor ook iets minder zuinig. Toch komt hij door zijn CO2-uitstoot van 104 g/km in aanmerking (dit jaar nog) voor 21 procent bijtelling bij zakelijk gebruik.

De EAT6 schakelt echt als de beste en het is ook een intelligent apparaat, want in de bergen kiest hij altijd de juiste versnelling en dat is vooral in een afdaling heel prettig omdat je niet voortdurend op de rem hoeft te trappen. Afremmen doet hij goed op de motor. Op het vlakke zoekt hij snel een hogere versnelling op en dat scheelt brandstof. In totaal heb ik 2.475 kilometer gereden en in drie keer 150,5 liter getankt. Dat komt neer op 1 op 16,4, varierend van 1 op 15,2 tot 1 op 17,7. Dat is een heel mooi resultaat, mede dankzij het Stop en Start. Dankzij de timer op het instrumentarium kun je per rit zien hoelang de motor buiten bedrijf is geweest, als je bijvoorbeeld voor een rood licht moet wachten.

Over de prestaties hoef je je ook geen zorgen te maken met een top van 198 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 11,2 seconden. Op de Duitse Autobahn kun je dus prima meekomen.

Hoge snelheid

Dat geldt ook voor de wegligging. Hoge snelheden zijn niet echt een probleem. Je zit heel ontspannen met 150 km/uur achter het stuur en dat kun je lang volhouden. Bij hogere snelheden, zeker tegen topsnelheid aan, wordt de 508 SW wat lichter in het stuur. Hij ontpopt zich als een uitstekende en comfortabel reiswagen, waarbij er een juiste harmonie is gevonden tussen comfort en een sportief rijgedrag. Waren Franse auto’s vroeger nogal zacht afgeveerde en wat deinende voertuigen. Nu is het rijgedrag strak, betrouwbaar en goed te controleren. De vering is best aan de stevige kant, maar toch voldoende soepel voor een comfortabel rijgedrag. In de bochten licht onderstuur, dat simpel is te corrigeren. In lange snelle bochten voorspelbaar en koersvast. Hoge snelheden zijn geen enkel punt en de remmen zijn prima.

Conclusie

De Peugeot 508 SW is stijlvol en elegant met een interieur dat niet alleen tot de ruimste in zijn klasse behoort, maar ook schitterend in elkaar steekt met mooi materialen en prima stoelen. Tel daar een zuinige en best goed presterende motor bij op en je hebt een succesnummer in handen.