Door Hans van Sunder op maandag, 03-12-2018 in

Coupepoging

Het is misschien veelzeggend, maar toen ik enige tijd geleden de DS7 Crossback bij de importeur ophaalde, liep ik in de garage de nieuwe Peugeot 508 tegen het lijf. Met verbazing en bewondering genoot ik van het schitterende lijnenspel, zonder direct een link te leggen met die 508. Ik was kennelijk blijven hangen in het idee dat de nieuwe Peugeot 508 opnieuw een wat anonieme sedan was geworden. Het tegendeel is waar, dit is een coupepoging!

Misschien dat het te maken heeft met het feit dat de sedan in het D-segment niet bijster populair meer is, maar Peugeot heeft voor een best wel gedurfd design gekozen. De 508 is nu een vijfdeurs coupé, die ook wel fastback wordt genoemd. Het is echt een plaatje van een auto, van buiten, maar zeker ook van binnen.

Dit dan voor een prijs die begint bij 38.590 euro en dan staat er een 508 Active met BlueHDi 130 dieselmotor voor de deur. Met benzinemotor is de 508 te koop vanaf 42.190 euro voor de Active PureTech 180 met achttraps automaat. Ik heb echter gereden met de PureTech 225 First Edition die 57.990 euro kost. Die is zo compleet dat er, bij hoge uitzondering, geen extra opties op zaten. Die First Edition, waarvan er slechts 1.500 gemaakt zijn, is gebaseerd op de luxe GT, maar heeft verder nog 19-inch lichtmetalen wielen, Night Vision, Pack City 3 voor volledige autonoom parkeren, handsfree functie van de achterklep en groot glazen schuifdak.

Concurrenten

Er zijn maar weinig zogenaamde fastback modellen in het D-segment en als je ze al kunt vinden, dan veelal in het premium segment. Zo is er de Audi A5 Sportback en de Volkswagen Arteon. BMW heeft de 4 Serie Gran Coupé en Mercedes de CLA, maar die hebben beide een kofferdeksel en geen grote achterklep en zijn kleiner dan de 508.

Goed bezig

Op het gebeid van design zijn de Fransen al enkele jaren heel goed bezig. Neem bijvoorbeeld de 3008, die niet voor niets Auto van het Jaar is geworden. Met de 508 hebben de ontwerpers zichzelf, naar mijn mening, echt overtroffen. De 508 is werkelijk een schoonheid. Elegant, ingetogen sportief met bijna een sensueel lijnenspel. De forse 19-ich lichtmetalen wielen in donkere (grey dust) kleur steken fraai af tegen de rode lak en vullen de wielkasten volledig. Ze zetten het ontwerp extra kracht bij. Dit is echt een auto naar mijn hart. De verhoudingen kloppen en hij komt daardoor harmonieus over. Maar bovenal is het een zeer elegante coupé.

Net te klein

Die schoonheid zet zich in het interieur voort. Ook de 508 heeft de i-Cockpit met het kleine stuurwiel. Voor een auto zo groot als de 508 vind ik het stuurtje net te klein. Ik denk dat hij best een maatje groter kan en dan nog blijft het principe van de i-Cockpit in stand. Nu komt dat stuurtje wel erg iel over.
Maar dit is dan ook eigenlijk het enige kritiekpunt. De First Edition, maar dat mag ook wel voor die prijs, ziet er van binnen prachtig uit. Er zijn kwalitatief hoogwaardige materialen gebruikt, die fijn aanvoelen, de alcantara/kunstleren bekleding heeft een chique motief, op de afwerking is niets af te dingen en het digitale dashboard biedt talloze opties. Zo kun je bijvoorbeeld de kaart van het navigatiesysteem tussen de digitale snelheidsmeter en toerentellers projecteren. Dat kan natuurlijk ook op het tablet midden op het dashboard met daaronder de inmiddels bekende pianotoetsen. De bediening van het infotainmentsysteem zou echter wel iets eenvoudiger mogen.
Voorin zit je in de 508 als een vorst in genoeg steun gevende stoelen. Achterin is het krapper. Zekere langere mensen, zoals ik met mijn 1,90 meter, zitten met hun kruin tegen het plafond en de beenruimte daar is ook beperkt. Daarentegen is de laadruimte, die varieert van 487 tot 1.537 liter en via de grote achterklep goed bereikbaar is, prima.
Wel moet mij nog van het hart, dat het zicht naar achteren – mede door de hoofdsteunen op de achterbank – beperkt is.

PureTech 225

Met twee benzine- en twee dieselmotoren is de keuze beperkt. Ik heb gereden met de krachtigste benzinemotor: de PureTech 225. Die telt vier cilinders, heeft een inhoud van net geen 1,6 liter en levert dankzij een turbo een vermogen van 165 kW/225 pk en een maximum koppel van 300 Nm en dat al bij 1.900 toeren. Het zal duidelijk zijn, dat dit sportieve prestaties oplevert met een topsnelheid van 250 km/uur (in 7e versnelling) en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in slechts 7,3 seconden. De motor blijft ook bij fel optrekken en hoge toeren op de achtergrond en is heerlijk soepel. Hij vormt bovendien een geweldige combinatie met de 8-traps automaat, die met flippers achter het stuur ook handmatig te schakelen is.
Het officiële verbruik van de 508 PureTech 225 is (geen WLTP-meting) 1 op 17,5. Dat bleek in de praktijk teveel van het goed, maar met een best wel sportieve rijstijl is 1 op 13,8 zo slecht nog niet.

Eerder GT

De 508 PureTech 225 mag dan prestaties hebben die een echte sportwagen niet misstaan, dat is hij niet. Eerder een GT. Je kunt er lekker sportief mee rijden en dan stelt hij je zeker niet teleur met een fijn en scherp stuurgedrag. In bochten is hij nauwelijks onderstuurd en op hoge snelheid voelt de besturing en de balans ook nog heel goed en betrouwbaar aan. Standaard heeft de First Edition actieve vering ofwel variabele en elektronische demping (Active Suspension Control), zodat je kunt kiezen in de afstelling. Lekker comfortabel of wat stugger, als je dat wilt.
Tot de standaard veiligheidsuitrusting van de First Edition behoren onder andere Night Vision, noodstopsysteem met voetgangersherkenning tot 140 km/uur ook in het donker, rijstrookassistent, verkeersbordherkenning, adaptieve cruise control, dode hoek signalering, vermoeidheidsherkenning en Pack City 3 met infrarood camera’s voor en achter.
Plus een stel uitstekende remmen.

Conclusie

Peugeot is met de nieuwe 508 zeker niet op zeker gegaan. Er is gekozen voor een vijfdeurs coupé/fastback. Een schot in de roos, want het is een plaatje. Ook heeft het Franse merk de nieuwe 508 duidelijk hoger in de markt gezet. Dat zie je aan de prijs. Goedkoop is de 508 zeker niet, maar hij is zijn geld wel meer dan waard.