Door Hans van Sunder op zondag, 09-02-2020 in

Kek karretje

Peugeot is goed bezig. Het nieuwe design, niet alleen van de carrosserie, maar ook van het interieur, valt erg in de smaak. Ook de rijeigenschappen zijn dik in orde. Tel daar de binnenkort te introduceren geheel of deels elektrisch rijdende modellen bij op en het succes is verklaarbaar en bestendig. De eerste volledig emissievrije Peugeot is verrassend genoeg de nieuwe, compacte 208. Die laat nog heel even op zich wachten, maar rijden met de 208 Allure 1.2 PureTech 100 pk is ook geen straf.

Om te beginnen ziet de nieuwe Peugeot 208 er woest aantrekkelijk uit, ook van binnen. Het is dat je door zijn compactheid geen zeeën van ruimte hebt, anders zou je je in een auto uit een veel hogere klasse wanen. Daar hangt dan ook wel weer een iets hoger prijskaartje aan. Kwaliteit heeft zijn prijs.

Laat ik hier maar direct op doorborduren. De nieuwe Peugeot 208 is te koop voor een prijs vanaf 17.980 euro. Prijzen van de binnenkort leverbare e-208 beginnen bij 34.900 euro. Die is dus bijna twee keer zo duur. Maar terug naar de door mij gereden 208 Allure 1.2 PureTech. Die kost 22.880 euro. De grijze metallic lak vergt een investering van 600 euro en verder was mijn testauto voorzien van Pack Connect (850 euro), Pack Drive Assist (450 euro), getinte achterste ruiten (200 euro), draadloze telefoonoplader (150 euro), Keyless entry (350 euro), Full LED koplampen (1.100 euro) en voor 450 euro nog andere, niet nader gespecificeerde extra’s . Prijs testauto: 27.030 euro.

Concurrenten

Ik had het net al even over het hogere prijskaartje. In vergelijking met de nieuwe Opel Corsa, die platform en motor deelt met de 208, maar wat design en interieur betreft een eigen koers vaart, bedraagt bij het ‘instapmodel’ het verschil op de kop af 881 euro (Opel Corsa vanaf 16.999 euro).
Maar er zijn natuurlijk veel meer kapers op de kust. Het B-segment is overvol. Onlangs werd de nieuwe Renault Clio nog gelanceerd. En dan is er de Volkswagen Polo, die in januari weer het bestverkochte model in ons land was. Verder zijn er nog de Ford Fiesta, Citroën C3, Hyundai i20, Honda Jazz, Kia Rio, Mazda2, Nissan Micra, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Suzuki Baleno en Toyota Yaris.

Sabeltandtijger

Met de optionele Full LED koplampen wint de neus van de 208 nog extra aan kracht en karakter en die komt sowieso al heel sterk over. De lage grille, die in tweeën wordt gedeeld door de kentekenplaat, wordt geflankeerd door opmerkelijke verlichting met dagrijlampen die sterk doen denken aan de enorme hoek/slagtanden van een sabeltandtijger. Daardoor is de 208 uit duizenden te herkennen. Ook de achterzijde met een forse dakspoiler, die boven de achterruit hangt, en een glimmend zwart paneel tussen de kenmerkende achterlichten, komt sterk over. Opvallend is de grote tankklep. Daar passen straks ook de stekkers van de elektrische 208 achter.
In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe 208 ruim acht centimeter langer, iets breder en drie centimeter lager. De wielbasis bleef nagenoeg gelijk (het scheelt twee millimeter).

3D

Als je voor het eerst in de 208 stapt, raak je direct onder de indruk van het prachtige interieur. Heel bijzonder is het 3D instrumentarium dat op de voorgrond belangrijke info laat zien, met op de achtergrond minder essentiële zaken. Het is overigens niet altijd even goed leesbaar, zeker met de zon in je rug. De afwerking van het dashboard is fraai, maar hier en daar tref je ook nog wel wat hardplastic delen aan. En natuurlijk ook weer de ‘pianotoetsen’ op het dashboard. Met dit keer daarboven nog andere tiptoetsen. In het begin is dat wat verwarrend.
Ook heeft de 208 de i-Cockpit met het kleine stuurtje. Dat past wel bij deze compacte hatchback.
Want compact is hij. Hoewel hij ten opzichte van zijn voorganger met acht centimeter is gegroeid, valt de leefruimte op de achterbank niet mee. Als de bestuurdersstoel, zoals in mijn geval, helemaal naar achteren staat, is de beenruimte zeer beperkt (zie foto). Ook de hoofdruimte is niet over bemeten, om het maar eufemistisch uit te drukken. Voorin zit je wel uitstekend, maar de stoelen zouden een iets langere zitting mogen hebben. Ze geven wel goede steun. Het 10-inch touchscreen is flink aan de maat en duidelijk afleesbaar.
En dan de bagageruimte. Je zou verwachten dat die door de toegenomen lengte en de gelijk gebleven wielbasis groter zou zijn, maar het tegendeel is waar. Je levert 20 liter in t.o.v. de oude 208 (285 tegen 265 liter). Met neergeklapte achterbank heb je wel net iets meer laadruimte (1.106 tegen 1.076 liter), maar geen vlakke laadvloer.

Driepitter

Dat in het vooronder een driecilinder ligt, hoor je vooral als je hoger in de toeren komt. Over het algemeen houdt de driepitter zich echter op de achtergrond. Er zijn drie versies van de 1.2 PureTech: met 55 kW/75 pk, 75 kW/100 pk en 96 kW/130 pk. Ik reed met de versie met 75 kW/100 pk, die bovendien bij 1.750 toeren goed is voor een koppel van 205 Nm. Een prima motor die vlot reageert op het gaspedaal, lekker soepel is en met een top van 188 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur binnen de tien tellen (9,9 seconden). Met deze motor is de 208, die overigens meet 1.065 kilo weegt, lekker vlot. En het benzineverbruik blijft ook mooi binnen de perken. Van de beloofde 1 op 23,8 (NEDC) bleef met een sportieve rijstijl 1 op 17,1 over.

Stevig

Er was een tijd dat een Franse auto werd geassocieerd met rijcomfort. Maar ik kan u alvast verklappen dat de Opel Corsa, waarmee ik een week later reed, minder stevig geveerd is dan de Peugeot 208. Dat past overigens ook wel weer bij het (sportieve) karakter. De demping van oneffenheden is echter ook weer niet zo stug, dat het oncomfortabel is. Bijkomend voordeel is, dat je er een geweldige wegligging voor terugkrijgt. Je kunt flink hard een bocht om en pas laat zoekt de neus dan de buitenkant van de bocht op (onderstuur). Ga je plots van het gas af, dan komt de achterzijde gecontroleerd om en drukt als het ware de 208 weer in de juiste richting. Daarbij is de besturing weliswaar licht, maar heeft voldoende gevoel, ook in de middenpositie.
Over de remmen geen klagen en ook niet over de veiligheidsuitrusting die voor een auto uit deze klasse riant is met onder andere actieve rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning, actieve remassistent met afstandswaarschuwing en vermoeidheidsherkenning.

Conclusie

De nieuwe Peugeot 208 is een kek karretje, maar hij moet het niet alleen van zijn uiterlijk hebben. Van binnen ziet hij er ook prachtig uit, maar daar blinkt hij niet uit waar het om ruimte gaat. Misschien net iets teveel vorm voor functie. Neemt niet weg dat je veel rijplezier aan deze nieuwe telg uit het succesvolle Peugeotprogramma kunt beleven.