Door Hans van Sunder op vrijdag, 12-08-2016 in

Meer mannelijke genen

Zeven jaar is doorgaans de normale levenscyclus van een nieuwe auto. Halverwege vindt er dan meestal een facelift plaats en worden, indien nodig, aanpassingen aan motoren en anderszins doorgevoerd. Aangezien de Peugeot 2008 in 2013 ten tonele verscheen, is dit een logisch moment voor verandering.

Ik geloof dat zo onderhand wel genoegzaam bekend is dat compacte SUV’s, of zo U wilt crossovers, de laatste jaren aan een ongelofelijk opmars zijn begonnen. De timing voor de lancering van de 2008 was perfect, dus profiteert dit model ook mee van deze hausse. In totaal zijn er wereldwijd al meer dan 515.000 exemplaren van de 2008 verkocht. Maar de concurrentie wordt steeds heftiger, dus vandaar de wijzigingen, waarbij Peugeot zelf aangeeft dat een duidelijk, sterk en verleidelijk design de positie van de 2008 moet gaan versterken. Om maar direct met de deur in huis te vallen. Daarin is Peugeot geslaagd, want in de week dat ik met de 2008 op pad ben geweest, heb ik uitsluitend positieve commentaren gekregen.

Mijn reisgenoot voor een week was overigens de 2008Allure 1.2 PureTech 110 met zestraps automaat (EAT6). Die kost 26.390 euro en heeft dan zaken als 16-inch lichtmetalen wielen, klimaatcontrole, parkeerhulp achter, inklapbare buitenspiegels en Pack Visibilité standaard. Onder de door mij gereden 2008 waren zwarte 17-inch alu-wielen gemonteerd (400 euro) en hij was in een fraaie rode metallic lakkleur gespoten (780 euro). Andere opties waren actieve parkeerhulp met achteruitrijcamera, Active City Brake, glazen panoramadak en Peugeot Connect, navigatie en DAB (digitale radio). Hierdoor kwam de prijs uit op 29.810 euro. Er is een Peugeot 2008 te koop vanaf 18.200 euro.

Concurrenten

Als je als autofabrikant nog geen compacte SUV in je programma hebt, dan heb je zitten slapen. De 2008 had ruim drie jaar geleden minder concurrenten. Nu is de lijst indrukwekkend met de Renault Captur, Nissan Juke, Citroen C4 Cactus, Fiat 500X, Ford EcoSport, Hyundai ix20, Jeep Renegade, Honda HR-V, Opel Mokka, Mazda CX-3, Mitsubishi ASX en Suzuki S-Cross. Allemaal compacte modellen met een bandbreedte in lengte tussen de 4,10 en 4,30 meter. Daartussen enkele buitenbeetjes, zoals de C4 Cactus en de vrij opzichtige Juke. Je daar een plek in bevechten, is geen eenvoudige opgave, maar ik ben er gezien de kwaliteiten van de 2008 van overtuigd, dat het Peugeot gaat lukken veel klanten te trekken.

Mannelijker

Ze doen dat met een auto, die er wat uiterlijk flink op vooruit is gegaan. Een van de opvallende kenmerken is de vlakke motorkap. De Allure heeft zwarte wielkast- en dorpelranden en die vormen een eenheid met de voor- en achterbumper met aan de onderzijde beschermplaten. Wielkasten worden daardoor extra geaccentueerd en die zwarte kunststof delen maken de 2008 ook stoerder en mannelijker. Daar helpt de rechtopstaande robuuste grille ook aan mee. De verchroomde ruitomlijsting en sierdelen bovenaan de achterportieren voegen allure toe en dat is heel toepasselijk voor deze Allure. Toch oefent deze compacte crossover (Peugeot voegt een extra nul toe aan de typeaanduiding als het om een hoger en ruimer model gaat) nog steeds de meeste aantrekkingskracht op vrouwen uit.

i-Cockpit

Met 4,15 meter is de Peugeot 2008 niet al te groot en dat wordt vooral op de achterbank duidelijk. Daar is, zeker als de voorstoelen in de achterste stand staan – zoals bij mij bijna altijd het geval is – de beenruimte zeer beperkt. De stoel moet echt een stukje naar voren, wil een volwassene achterin de 2008 kunnen zitten. De in twee ongelijke delen (1/3-2/3) neerklapbare bank zorgt ervoor dat de bagageruimte in een handomdraai vergroot of verkleind kan worden van 410 tot 1.400 liter.
De i-Cockpit is tegenwoordig een van de handelsmerken van Peugeot. Simpel gezegd komt het neer op een klein stuurwiel met daarachter een compact instrumentarium, waardoor de klokken beter zichtbaar zijn. Dit is overigens niet bij iedereen het geval. Het hangt er sterk vanaf hoe groot je bent. Het interieur ziet er overigens fraai verzorgd uit. Mooie materialen, goede afwerking en knoppen op goed bereikbare en logische plekken. Het 7-inch kleurenscherm van het Peugeot Connect systeem is haarscherp en dus goed af te lezen.
De hoofdsteunen op de achterbank moeten helemaal naar beneden, wil het zicht naar achteren door de kleine achterruit, niet belemmerd worden.

PureTech

De 2008 is in ons land te leveren met diverse 1.2 PureTech benzinemotoren met handgeschakelde of (semi)automatische transmissie en met slechts één diesel (1.6 BlueHDi). Ik ben op pad geweest met de 1.2 PureTech driecilinder, die goed is voor 81 kW/110 pk en 205 Nm bij slechts 1.750 toeren. In mijn geval gekoppeld aan een prima werkende 6-traps automaat (EAT6= Efficient Automatic Transmission 6). Er is weinig mis met deze combinatie en dat is als een understatement bedoeld. Dankzij de turbo wordt het maximum koppel al vrij vroeg geleverd (1.750 toeren) en de trekkracht is indrukwekkend. Daarbij blijft het motorgeluid beperkt en zijn de prestaties verrassend vlot met een acceleratie van 0 naar 100 km/uur net binnen de tien tellen (9,9 seconden) en een top van 188 km/uur. Dat dan bij een gemeten verbruik van 1 op 16,7 en dat is niet verrassend duidelijk hoger dan de fabrieksopgave van 1 op 20,8. Toch is die 1 op 16,7 gezien mijn rijstijl heel fatsoenlijk.

Wendbaar

De 2008 is erg handig en wendbaar in het stadsverkeer en staat zijn mannetje ook op de snelweg. Met de Active City Brake (optie voor 300 euro) worden ongelukken vermeden of wordt in ieder geval de schade beperkt. Met Actieve parkeerhulp (samen met achteruitrijcamera voor 600 euro) gaat parkeren automatisch. Maar in alle andere gevallen moet je zelf aan het kleine stuur draaien. Dat gaat licht en direct. De besturing voelt heel communicatief aan. Bij de afstelling van het onderstel is een goede modus gevonden tussen rijcomfort en een veilig wegligging. Kleine oneffenheden voel je, grote worden kleurig verwerkt. In bochten is de 2008, die niet af nauwelijks overhelt, licht onderstuurd. Een stel uitstekende remmen scheppen vertrouwen.

Conclusie

Er is bij deze tussentijdse opfrisbeurt eerder sprake van een evo- dan een revolutie. De veranderingen, zeker op rij-technisch en motorisch gebied, zijn klein. De 2008 ziet er echter wel stoerder en mannelijker uit, maar toch vallen vrouwen toch het meeste voor zijn charme. Hij zal de weg naar zijn klanten dan ook wel weer weten te vinden.