Door Hans van Sunder op donderdag, 27-02-2020 in

Blitse blikvanger

Peugeot heeft met de lancering van de 3008, die in 2017 tot Auto van het Jaar verkozen werd, bewust gekozen om het hoger op te zoeken. Daarmee bedoel ik dat ze meer premium zijn gegaan. Dat heeft ze geen windeieren gelegd, ondanks dat die keuze impliceerde dat de prijzen minder concurrerend werden. Bij de nieuwe, tweede generatie 2008 is dat niet anders. Toch dicht ik deze compacte crossover hele goede kansen toe.

Waarop ik die prognose baseer? Op het feit dat de nieuwe 2008 niet alleen een frivole crossover is die een aardig stukje is gegroeid en dus ruimer is geworden. Maar ook omdat die ruimte prachtig is afgewerkt en een bijna futuristisch 3D instrumentarium heeft. Toch zijn er nog zeker zaken die voor verbetering vatbaar zijn.

Om even terug te komen op de prijs. Die Peugeot 2008 is in bijna alle gevallen duurder dan zijn concurrenten. Eén daarvan heb ik onlangs nog gereden en wel de zeer vergelijkbare Renault Captur TCe 155 EDC in zeer luxe Initiale Paris versie. Die kost op een tientje na 35 mille. Voor de door mij gereden 2008 GT 1.2 Pure Tech 155 EAT8 moet 36.960 euro worden betaald. Met Pack City 2 (450 euro), draadloze telefoonoplader (150 euro), kwalitatief hoogstaande FOCAL HiFi installatie (850 euro) en een panoramisch schuifdak (1.000 euro) moet er voor de door mij gereden 2008 39.410 euro worden neergeteld. Prijzen beginnen overigens bij 25.760 euro. Voor de elektrische variant – de e-2008 – komt er nog ruim 15.000 euro bij (vanaf 40.930 euro).

Concurrenten

Dan kom ik nog weer even terug op de Renault Captur. Die is te koop vanaf 22.090 euro. De week voor de 2008 reed ik met de nieuwe Nissan Juke en die gaat voor minimaal 24.390 euro weg. Diens Japanse evenknie – de vernieuwde Toyota C-HR – is wel aanzienlijk duurder met een prijs vanaf 28.295 euro. Maar dan zijn we er nog lang niet. Ford introduceert de Puma en dan heb je nog de Citroën C3 Aircross, Ford EcoSport, Honda HR-V, Hyundai Kona, Kia Stonic, Opel Crossland X, Opel Mokka X, Seat Arona, Skoda Kamiq, Suzuki Vitara en Volkswagen T-Cross.

Blikvanger

Een week lang stond mijn nieuwe 2008 naast de oude van de buurman, die naast die frivole nieuweling nogal saai over komt. Niet zo heel vreemd, want zeker de door mij in oranje (Fusion) oranje metallic lak gespoten GT is een blikvanger. Hij vertoont heel veel overeenkomsten met de grotere 3008 en 5008, maar is net even uitgesprokener. Het vrij hoge front met zijn forse rechtopstaande grille, geflankeerd door de karakteristieke, ook van de 208 bekende, koplampunits met de verticaal gemonteerde dagrijverlichting die op slagtanden lijken, is uit duizenden herkenbaar. Het zwarte dak, buitenspiegels, lichtmetalen wielen en wielkastverbreders maken hem nog net wat markanter en daar dragen de puntvormige vouwen in de flanken ook zeker aan bij. De smalle achterlichten worden verboden door een glimmend zwarte strip met de naam Peugeot er op. Onder de achterbumper twee taps toelopende verchroomde uitlaten.

Uitwisselbaar

Het dashboard is van de 2008 is zo uitwisselbaar met de Peugeot met een nulletje minder. Het ziet er dus in de 2008 prachtig uit. Hier ook een 3D digitaal instrumentarium, dat op verschillende manier is in te richten met daarnaast het 10-inch touchscreen, dat ook nu lastig is af te lezen als de zon er op staat. Daaronder de inmiddels bekende pianotoetsen met daar tussen nog de ook van de 208 bekende tiptoetsen, die niet altijd even goed werken. Je moet af en toe een paar keer drukken voordat de functie is ingeschakeld. Dat je in een GT rijdt zie je op het aan de onderkant afgevlakte stuurtje (i-Cockpit) en de automaat bedien je met een joystickachtig pookje.
De 2008 is een kleine 15 centimeter langer (4,30 meter) dan zijn voorganger, met een bijna 7 centimeter grotere wielbasis. Dat je in vergelijking met de 208 meer leefruimte hebt, vooral op de achterbank, is dan ook geen grote verrassing. Wel dat er op die achterbank, ook door wat langere mensen, prima is te zitten. Je kruin raakt de hemelbekleding ook niet.
Als we de cijfers van de oude 2008 er nog even bij halen als het om de bagageruimte gaat, zie je dat die met opgeklapte achterbank 5 liter is gekrompen (405 liter), maar bij neergeklapte achterbank juist wat groter is (1.467 tegen 1.400 liter). De bagagevloer is in hoogte verstelbaar, waardoor bij een neergeklapte achterbank een vlakke laadvloer ontstaat.

Topper

In de door mij gereden GT ligt de topper als het om de motoren gaat. Het is de 1.2 PureTech, waarvan ook varianten zijn met 75 kW/100 pk en 96 kW/130 pk. In de GT, daar is het een GT voor, levert de driecilinder turbomotor echter 115 kW/155 pk en een maximum koppel van 240 Nm bij slechts 1.750 euro. Deze motor is uitsluitend te combineren met de 8-traps automaat (EAT). Eén zonder dubbele koppeling, maar die wel prima schakelt en ook met flippers achter het stuur hansmatig is te bedienen.
Dat het een driecilinder is hoor je, maar het is nooit storend. De motor is wel lekker soepel en zorgt met een topsnelheid van 206 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 8,9 seconden voor vlotte prestaties, de naam GT waardig.
Volgens de oude NEDC testmethode verbruikt hij 1 op 20, maar in de praktijk blijft daar 1 op 14,1 van over.

Flinke ‘bite’

Ik was al zeer te spreken over de rijeigenschappen van de 208 en ben dat ook over die van de 2008, al zijn er natuurlijk wel kleine nuanceverschillen. Door de hogere opbouw en als gevolg daarvan hogere zwaartepunt, gaat de 2008 net iets minder strak door de bocht als de hatchback, maar heeft de storm Ciara wel prima doorstaan. Ook helt de carrosserie iets over, al is dat maar marginaal. Onderstuurd is hij eveneens, maar pas als het flink hard de bocht om gaat. Corrigeren is een peulenschil. Iets minder gas en de juiste koers wordt weer vervolgd.
Met kleine oneffenheden heeft het onderstel wat moeite, maar over het algemeen worden hobbels keurig opgevangen. Ondanks dat de GT op flinke 18-inch wielen staat.
Over de remmen ben ik dik tevreden. Goed te doseren en een flinke ‘bite’.
Alle versies van de 2008 hebben standaard een noodstopsysteem, Lane Departure Warning en verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning. De GT voegt daar nog dodehoekwaarschuwing, adaptieve cruise control en Lane Positioning Assist aan toe. En het noodstopsystem remt dan ook voor voetgangers en fietsers. De achteruitrijcamera is handig, want het zicht schuin naar achteren is beperkt.

Conclusie

Over smaak valt natuurlijk altijd te twisten, maar dat de 2008 er opvallend uitziet, daar kan niemand het over oneens zijn. Het is echt een nekkendraaier, zoals ik gedurende de testweek wel gemerkt heb. Daarnaast is hij flink ruimer geworden dan zijn voorganger, zeker voor mensen die op de achterbank moeten zitten. De GT is bovendien een lekkere vlotte auto, maar er hangt wel een flink prijskaartje aan. Wie mooi wil zijn, moet een beetje pijn lijden.