Door Hans van Sunder op donderdag, 27-10-2016 in

Schitterend Schotland in Opel Mokka X

Een rit door het schitterende Schotland laat ik mij niet gauw afnemen. Dus vloog ik naar Edinburgh om daar twee dagen te rijden in de nieuwe Opel Mokka X. Auto en land passen geweldig bij elkaar, ook al omdat je dankzij de (optionele) vierwielaandrijving van de gebaande paden af kunt.

De Mokka is een groot verkoopsucces. Sinds zijn introductie in 2012 zijn al meer dan 600.000 exemplaren verkocht in Europa en daarmee is het een van de populairste compacte SUV’s. Ook in ons land doet de Mokka het goed. Hier zijn er tot op heden ongeveer 11.500 orders geplaatst.

Een normale levenscyclus voor een model is een jaar of zeven met ergens in het midden een facelift. Dit is nu wat er met de Mokka is gebeurd. Die is weer helemaal up-to-date  en om aan te geven dat het om de gefacelifte versie gaat, is de letter X toegevoegd. In een notendop gaat het om wijzigingen aan in- en exterieur, terwijl de connectiviteit verder is uitgebreid en de Mokka X nog meer state-of-the-art technologie heeft gekregen.

Rechtopstaand

Met zijn 4,28 meter lengte is de Mokka X best wel een compacte SUV, maar hij oogt groter dan hij in werkelijkheid is. Het design van de Mokka is voor de X op details aangepast. Hij is daardoor mannelijker, stoerder  geworden. Het front oogt krachtiger en heeft de kenmerken van de jongste modelgeneratie van Opel, met een meer rechtopstaande vleugelvormige grille en de dubbele vleugelvorm in de LED-dagrijverlichting. Aan de achterzijde zien we achterlichten met dezelfde dubbele vleugelsignatuur. Nieuw zijn de kleuren ‘Amber Orange’ en ‘Absolute Red’. Nieuw ook het optionele OPC Line Sport Pack, met randen onder langs de voor- en achterbumper en dorpelverbreders, voor een nog sportiever uiterlijk.

Strakker

Binnen in de Mokka X vallen een paar zaken op. Zo is er een nieuw instrumentarium dat overzichtelijker en strakker oogt, terwijl de lay-out van de middenconsole in hoge mate is bepaald door 7- en 8-inch touchscreens van de nieuwste generatie infotainmentsystemen. Het betekent minder knoppen, want veel functies zijn nu te bedienen via de schermen. Verder zijn de centrale informatiedisplays in het instrumentarium beter afleesbaar.

Ondanks zijn compacte afmetingen biedt de Mokka X verrassend veel binnenruimte en is achterin heel behoorlijk te zitten. De bagageruimte houdt niet echt over. Die varieert van 356 tot 1.372 liter (als de achterbank is neergeklapt).

4WD

Op het vliegveld van Edinburgh stond voor ons de 1.6 CDTi diesel in combinatie met 4×4: adaptieve all-wheel drive en handgeschakelde zesversnellingsbak klaar. Een wat curieuze keuze, want navraag leert dat in ons land geen vierwielaangedreven versies van de Mokka X worden verkocht! Het stelde Opel echter wel in staat om ook een stukje ’terrein’ in het parcours op te nemen, al moet u zich daar niet al teveel van voorstellen. Het waren voornamelijk grindpaden met af en toe een plas water of wat modder. Geen onoverkomelijke obstakels dus.

Het 4WD- systeem met een elektronische meervoudige platenkoppeling distribueert de aandrijfkrachten traploos tussen voor- en achteras in de verhouding van 100:0 tot 50:50. Onder normale omstandigheden met goede grip worden alleen de voorwielen aangedreven, wat gunstig is voor het brandstofverbruik. Bij wegrijden uit stilstand worden kort alle wielen aangedreven om eventuele wielslip in de kiem te smoren. De vierwielaandrijving schakelt automatisch onmerkbaar in zodra de koppeling wordt ingetrapt (active on demand system). Als de auto eenmaal rolt, schakelt het systeem over op voorwielaandrijving. Pas als de omstandigheden dat vereisen, voor extra tractie op een natte of gladde weg, sluist het systeem aandrijfkracht naar de achterwielen.

Daar merk je tijdens het rijden niet of nauwelijks iets van. De 1.6 CDTi diesel is een fijne motor die in betrekkelijke stilte zijn werk doet en goed is voor 100 kW/136 pk en 320 Nm koppel dat tussen de 2.000 en 2.250 toeren op dat hoge niveau blijft. Het heeft niet veel zin om de motor toeren te laten maken. De trekkracht is enorm en de acceleratie uitstekend. Binnen de tien tellen (9,7 seconden) schiet de wijzer van de snelheidsmeter van 0 naar 100 en de topsnelheid bedraagt 187 km/uur. Gemiddeld verstookt deze aandrijflijn afhankelijk of er 18- of 19-inch wielen onder de Mokka X gemonteerd zijn 4,5 of 4,71 l/100 km. Wat daar in de praktijk van overblijft, heb ik niet kunnen meten.

Gecharmeerd

Ik was al bij de eerste kennismaking met de Mokka in 2012 gecharmeerd van de rijeigenschappen en daar is niets aan veranderd. Met het 4WD-systeem voelt de nieuwe Mokka X nog wat stabieler aan, stuur direct en prettig en is best sportief te rijden. In bochten helt de carrosserie nauwelijks over en onderstuur is de vierwielaangedreven Mokka X vreemd.

Prijzen

In de Mokka X biedt Opel, net als bij de Astra, als onderdeel van het Safety pakket (1.395 euro) Adaptive Forward Lighting (AFL) met LED-koplampen aan. Dit systeem past de lichtbundel voortdurend aan de weg en het verkeer aan voor een optimaal zicht in het donker zonder andere weggebruikers te verblinden. In dat pakket ook de Opel Eye frontcamera. Verder opties zoals Opel OnStar en de nieuwe generatie IntelliLink-infotainmentsystemen.

Prijzen van de nieuwe Mokka X beginnen bij 22.995 voor de 1.6 Selection en lopen door tot 36.845 euro voor de 1.6 CDTi Innovation 4×4. Dat in ons land de versie met 4WD niet (of nauwelijks) verkocht wordt, is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de meerprijs. In één geval (1.4 Turbo Edition) moet je 5.500 euro extra neertellen en in de andere drie bedraagt de meerprijs 4.500 euro.