Door auto-riteit op maandag, 09-07-2018 in

Duits degelijk, Franse inslag

Opel geeft altijd hoog op over zijn AGR-gecertificeerde (Aktion Gesunder Rücken) comfortstoelen. Toegegeven: ze zitten heerlijk, maar hun kwaliteiten komen pas echt naar boven als je er een lange rit mee maakt. Zelfs na een dag sturen, stap je monter uit in de Opel Grandland X met nieuwe 2.0-liter dieselmotor.

Overigens niet alleen dankzij de uitstekende zittende en veel steun gevende (zitting is te verlengen waardoor de bovenbenen goed ondersteund worden) stoelen, maar ook door de rijeigenschappen en het hoge comfort. De dieselmotor is, zeker op een kruissnelheid tussen 130 en 150 km/uur, mooi stil en op hogere snelheid ligt de Grandland X ook als een blok op de weg. Dat is wel fijn als je met dik 190 km/uur voortjakkert tussen Bremen en Hamburg om verloren tijd, opgelopen tijdens een ellelange file, goed te maken.

De Opel Grandland X 2.0 CDTI Ultimate, waarmee ik heb gereden, kost 51.499 euro. Maar voor de fraaie parelmoer witte lak moet 999 euro extra worden betaald, plus 1.999 euro voor de leren bekleding, 399 euro voor de 19-inch lichtmetalen wielen, 899 euro voor de adaptieve cruise control, 99 euro voor de zonneschermen bij de zijramen achter, 799 euro voor de afneembare trekhaak en 299 euro voor de zilverkleurige dakrails. Prijs van de geteste uitvoering: 56.992 euro. Overigens beginnen de prijzen al bij 31.549 euro voor de 1.2 Turbo Online Edition.

Dynamisch

Over het uiterlijk hoef ik niet meer uitgebreid in te gaan, want dat heb ik al gedaan tijdens de eerste testrit met deze fraaie en dynamische SUV. In feite is de Grandland X een Peugeot (3008), maar dat is aan de buitenkant (en de binnenkant) niet te zien. Ondanks de vele overeenkomsten is de Grandland X nog duidelijk een Opel. De Ultimate is standaard uitgerust met een zwarte dak en zwarte buitenspiegels.

Een Opel ook met een behoorlijke laadruimte. Met achterbank in normale positie is dat 514 liter en als die bank is neergeklapt 1.652 liter. De bagageruimte is keurig afgewerkt en dat is, als je voor twee personen golftassen en -karren in de laadruimte wilt meenemen, even passen en meten. De breedte is door die afwerking beperkt, dus moet de golftas diagonaal en eventueel de driver uit de tas. De laadruimte heeft overigens een dubbele bodem. Handg om kleine spullen ‘uit het zicht’ op te bergen.
Het interieur van de Grandland X ziet er keurig verzorgd uit en is van alle gemakken en comfort voorzien, zeker de Ultimate. De AGR-stoelen heb ik al de hemel in geprezen. Ze zitten voortreffelijk en de ruimte voorin is riant. Op de achterbank houden, als je 1,90 meter of langer bent, been- en hoofdruimte niet over.

Peugeot Power

De 2.0-liter turbodiesel is nieuw in de Grandland X. De motor doet al dienst in de Peugeot 3008. Niet vreemd, want Opel is al een tijdje onderdeel van PSA (Peugeot/Citroën). In de Opel levert hij net iets minder paardenkrachten dan in de 3008 (130 kW/177 pk tegen 132 kW/180 pk), maar wel net zoveel trekkracht (400 Nm) en hij is gekoppeld aan een uitstekende functionerende en vlot schakelende 8-traps automaat. Met enige regelmaat tikte de wijzer van de snelheidsmeter de 200 km/uur (dat mag nog op sommige trajecten op de Duitse Autobahn) en de trekkracht is indrukwekkend, zoals de sprint van 0 naar 100 km/uur ook ruim binnen de tien tellen (9,1 seconden) geschiedt. In totaal heb ik bijna 2.500 kilometer met de Grandland X gereden en het verbruik varieerde van 1 op 12,6 tot 1 op 14,0. Ik moet daarbij wel opmerken dat ik in Duitsland de teugels af en toe flink liet vieren en de topsnelheid van 214 km/uur dicht benaderde.

Anticiperen

Dankzij de adaptieve cruise control (optie voor 899 euro) kun je zonder zelf gas te geven heel ontspannen op de snelweg rijden. Je moet echter wel goed anticiperen. Anders gezegd: als je wilt inhalen op tijd de linker baan op. Nu kun je de veilige afstand tussen jou en de voorligger instellen, maar het blijft opletten geblazen. Voor je het weet remt de auto plotseling flink af. Ook mag de Grandland X, als de weg weer vrij is, van mij iets eerder ‘op het gas’. Het is even wennen, maar naar verloop van tijd heb je door hoe het werkt. In de file is het super.
De Grandland X kan hoge snelheden probleemloos aan en zelfs bij 180 km/uur zit je nog rustig achter het stuur en voel je je zeker niet onveilig.
De Grandland X heeft een iets stugger onderstel dan zijn tweelingbroer Peugeot 3008, maar is comfortabel genoeg. Zeker op de snelweg. De besturing is voldoende communicatief, ook in de middenstand. In bochten helt de carrosserie nauwelijks over en de remmen voelen betrouwbaar aan. De Grandland X heeft een uitgebreide veiligheidsuitrusting met standaard vanaf de basisversie Lane Departure Warning en verkeersborderkenning. De Ultimate heeft verder nog dodehoekwaarschuwing, Opel Eye assistentiesysteem, 360 graden parkeercamera en Advanced Park Assist.

Conclusie

Tot voor kort was de Opel Grandland X uitsluitend leverbaar met relatief kleine motoren en hij kon wel een beetje extra power gebruiken. Met de 2.0 CDTi dieselmotor word je op je wenken bediend. Het is een koppelsterke diesel, die bijna sportieve prestaties levert maar als je het gaspedaal diep intrapt, zoals op de Duitse Autobahn, wordt hij wel wat dorstiger. Laat onverlet dat deze Duitse SUV dankzij zijn uitstekende AGR-stoelen een zeer comfortabele reisgenoot is.