Door Hans van Sunder op woensdag, 20-12-2017 in

Onderscheidend vermogen

Vooral onderhuids (platform en motoren) hebben de Auto van het Jaar 2017 (Peugeot 3008) en de nieuwe Opel Grandland X veel gemeen. Logisch want sinds dit jaar is Opel eigendom van PSA (Peugeot en Citroën). Als je als Opel dan wil meeprofiteren van de hausse op SUV-gebied, dan ga je natuurlijk niet zelf het wiel opnieuw uitvinden.

Je zou wel gek zijn met het enorme succes van de Peugeot 3008 in je achterhoofd. De vraag dringt zich dan natuurlijk wel op of de Grandland X niet veel anders is dan een 3008 in een ander jasje. Het antwoord is onomwonden nee. Ze verschillen echt wezenlijk van elkaar. Begrijpelijk want ver voordat de deal tussen Opel en PSA gesloten werd, was men bij Opel natuurlijk al bezig met de ontwikkeling van de Grandland X.

Opel had tot voor kort slechts één SUV in het programma. Nu dus drie. De Mokka X kreeg eerder al gezelschap van de Crossland X: een directe concurrent. De Grandland X – de naam zegt het al – is een maatje groter.

Voor de wekelijks test ben ik op pad geweest met de Grandland X Online edition met 1.2 T benzinemotor. Dat is de goedkoopste van het stel met een prijs van 30.499 euro.  De door mij gereden uitvoering is in Golden Sunstone metallic lak (799 euro) gespoten, staat op 18 in plaats van 17-inch lichtmetalen wielen (399 euro), heeft stoffen/maroccana bekleding (599 euro), Navi 5.0 Intellilink (1.299 euro), edition introductiepakket (499 euro) en Opel Eye (499 euro). Opgeteld komt de prijs van de geteste Grandland X op 34.593 euro.

Concurrenten

Opel vist in een volle vijver met als belangrijkste concurrent natuurlijk de Peugeot 3008. Maar er zijn meer kapers op de kust zoals de Ford Kuga, Honda CR-V, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Mazda CX-5, Mitsubishi Eclipse Cross, Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Seat Ateca, Skoda Karoq, Subaru XV, Toyota RAV4 en Volkswagen Tiguan.

Dynamisch

Wat afmetingen betreft ontlopen de Grandland X en 3008 elkaar niet veel. De Opel is net iets langer (+ 3,1 cm.), breder (+ 1,5 cm.) en lager (- 1,5 cm.). De wielbasis is met 2,675 meter gelijk. Uiterlijk verschillen ze sterk van elkaar. Hier staat geen 3008 met een Opel-logo maar een compleet eigen ontwerp. Een fraai ontwerp ook nog eens. Dankzij een iets oplopende taillelijn, versterkt door een scherpe vouw die van voren naar achteren over de flanken loopt en een juist dalende daklijn komt de Grandland X lekker dynamisch over. Wielkastenbeschermers, dorpels en bumpers zijn van zwart kunststof en de extra in de achterklep gepreste ‘spoiler’ maakt de achterzijde markant.

Eigen weg

Ook in het interieur is de Grandland X zijn eigen weg gegaan. Een paar knopjes herkennen we van de Peugeot 3008, maar zo is de pianotoetsbediening op de middenconsole van de 3008 niet in de Grandland X terug te vinden. Daardoor is het interieur van de Opel net iets minder origineel, maar ziet er toch zeer verzorgd uit. Fraaie materialen en alle knoppen op de juiste en goed bereikbare plekken. Ook is de Online edition opvallend compleet uitgerust.

Zoals op de foto is te zien, is de beenruimte achterin, zeker als de voorstoelen in de achterste stand staan, beperkt. Als je langer bent dan 1,90 meter is de hoofdruimte ook niet echt royaal en van de 3008 weet ik dat als de Grandland X voorzien is van een glazen dak, de hoofdruimte met nog een aantal centimeters kleiner wordt. Overigens zitten de stoelen prima en bieden veel steun. Je zit wel vrij hoog. De laadruimte varieert van 514 tot 1.652 liter en de dubbele laadvloer is erg handig.

Wennen

Vooralsnog is het aanbod motoren in de Grandland X beperkt. Deze week ontving ik wel het bericht dat de 130 kW/177 pk 2.0 CDTI topdiesel zijn opwachting maakt. De enige benzinemotor is de van Peugeot bekende 1.2-liter driecilinder, die te leveren is met een handgeschakelde of automatische transmissie, beide met zes versnellingen.  Ik heb gereden met de handbak en daaraan moest ik even wennen. Vooral in het begin had ik wat moeite om de juiste versnelling te vinden. Ik wilde zelf teveel sturen, zal ik maar zeggen. Gewoon de bak zijn werk laten doen en het komt goed.

Dat de driecilinder 1.2 liter turbobenzinemotor het aankan, wist ik al. Vorig jaar heb ik de Peugeot 3008 ook al met deze motor (1.2 PureTech) gereden. Hij is goed voor 96 kW/130 pk en een koppel van 230 Nm vanaf 1.750 toeren. Lekker soepel dus en opvallend stil!!! Vooral op kruissnelheid (120/130 km/uur) hoor je de motor niet. Je voelt hem wel, want hij is best pittig. In 11,1 seconden schiet de wijzer van de snelheidsmeter van 0 naar 100 en de topsnelheid ligt bij 188 km/uur.

Van de beloofde 1 op 18,5 bleef in de praktijk 1 op 13,8 over.

Comfort

Het vooroordeel dat een Duitse auto stug en een Franse auto comfortabel is geveerd, kan

als ik dat betrek op het verschil tussen de Grandland X en 3008 de prullenbak in. Naar mijn idee is de Grandland X zelfs iets comfortabeler. Overigens zonder negatieve consequenties voor de wegligging. Die is uitstekend. De voorwielaangedreven Grandland X (er is geen vierwielaandrijving leverbaar!) is licht onderstuurd, maar dat is simpel te corrigeren. De carrosserie helt in bochten nauwelijks over. Ook kun je best sportief rijden. In de middenpositie zou de besturing is communicatiever mogen zijn. Hij is wel licht en direct. De remmen zijn uitstekend en standaard is de Grandland X voorzien van Lane Departure Warning, verkeersbordherkenning, bandenspanningscontrolesysteem en Opel OnStar. Optioneel is Opel Eye en dat zit ook in mijn Grandland X. Dat bestaat uit Active Lane Assist, Forward Collision Alert met voetgangersherkenning en All Speed Emergency Braking en vermoeidheidswaarschuwing.

Conclusie

De Opel Grandland X heeft van binnen en buiten voldoende eigen identiteit en onderscheidend vermogen. Hij is zeker gene kloon van de Peugeot 3008. Hij deelt platform en motor, maar het is zeker een Opel. Dat al is voldoende om hem goede kansen toe te dichten in dit zeer competitieve segment.