Door Hans van Sunder op donderdag, 26-10-2017 in

Slagen maken om slag te winnen

Al vanaf de introductie in 2007 is de Nissan Qashqai de populairste crossover in Europa en zijn er wereldwijd meer dan 3,3 miljoen exemplaren van verkocht, waarvan alleen in Europa al 2,3 miljoen stuks. Maar de concurrentie zit niet stil. Zo is Peugeot 3008 de eerste SUV die tot Europees Auto van het Jaar (2017) verkozen is. Er moesten dus slagen gemaakt worden om de slag te winnen.

Dus werd het na drie jaar tijd om de tweede generatie Qashqai verder te verbeteren en weer helemaal up-to-date te maken. De ontwikkeling op het gebied van veiligheid verhogende en infotainmentsystemen heeft de laatste jaren namelijk ook niet stil gestaan. En als je daar dan toch mee bezig met, dan kun je en passant het koetswerk en het interieur ook wel aanpassen.

Het succes van de Qashqai heeft, zeker in het begin, Nissan zelf prettig verrast. Dat leverde flinke levertijden op en dat terwijl de fabriek in Sunderland op volle toeren draaide. De spoeling was toentertijd nog dun. Dat is anno 2017 wel anders. Een autofabrikant die geen crossovers of SUV’s aanbiedt, heeft een tijdlang onder een steen geleefd. Dit segment is in Europa inmiddels het grootst.

De aanpassingen hebben de nieuwe Qashqai weliswaar enkele honderden euro’s duurder gemaakt, maar met een prijs vanaf 26.690 euro is de Qashqai ten opzichte van veel van zijn concurrenten nog altijd heel scherp geprijsd. Die prijs geldt voor de DIG-T 115 Visia. Ik heb gereden met de DIG-T 115 Tekna +. Die is nieuw en zeer compleet. Dat mag ook wel, want hij kost 35.290 euro. Standaard op de Tekna + onder andere een panorama glazen dak met elektrische zonwering, nappa leren stoelbekleding, zwarte hemelbekleding, elektrisch verstelbare voorstoelen (bestuurderskant met geheugenfunctie en verstelbare lendensteun) en Bose premium audiosysteem met acht luidsprekers. Dan hebben we het nog niet gehad over Nissan Safety Shield Plus, LED-koplampen, 19-inch lichtmetalen wielen, intelligente parkeerassistent, verwarmde voorruit en voorstoelen. De Vivid Blue metallic lak kost 850 euro en dat was de enige optie.

Concurrenten

Toen de Nissan Qashqai in 2007 op de markt werd gebracht was de spoeling, zoals eerder gememoreerd, dun. Dat is nu wel anders. Renault kwam met hulp van Nissan met de Kadjar (kloon van de Qashqai). En dan hebben we nog de Ford Kuga, Honda HR-V, Hyundai Tucson, Jeep Compass, Kia Sportage, Mazda CX-3,Mitsubishi ASX, Opel Grandland X, Peugeot 3008, Seat Ateca, Subaru XV, Toyota C-HR en de Volkswagen Tiguan.

Neuscorrectie

Heel veel meer dan een neuscorrectie is er aan het koetswerk niet veranderd, maar kleine aanpassingen kunnen soms verrassende effecten hebben, want ik vind de vernieuwde Qashqai zeker van de voorkant veel opvallender geworden met zijn nieuwe V-vormige grille geflankeerd door smalle koplampen met LED-dagrijverlichting die de Qashqai een heel ander gezicht geven. Hij is hierdoor minder anoniem. Onder de achterbumper vallen de nieuwe ‘skidplaten’ goed op. Het iets aflopende dak maakt de Qashqai in combinatie met de naar achteren toe oplopende taillelijn, iets dynamischer.

Hoogwaardiger

Als je in de vernieuwde Qashqai stapt, dan valt direct iets op. Het interieur is veel fraaier afgewerkt. Is minder’ plasticerig’ en laat dankzij de nieuwe materialen een hoogwaardiger indruk achter. Ook is de isolatie (o.a. in de portieren, achterruit) verbeterd, waardoor het stiller is in deze crossover. Dat verhoogt het comfort. Zoals je ook beter zit in de nieuwe stoelen, die een iets langere zitting hebben. De Tekna + is van alle gemakken voorzien. Het met leer beklede multifunctionele stuur is nu aan de onderkant afgevlakt en is zeer goed verstelbaar. Het kleurenscherm zou iets groter mogen zijn en is met name op een zonnige dag niet heel erg goed af te lezen. Ergonomisch zit de Qashqai wel goed in elkaar.

Maar de leefruimte op de achterbank behoort nog steeds niet tot de top in de klasse. De laadruimte varieert van 430 tot 1.598 liter.

Overdrive

In de Qashqai waarmee ik heb gereden ligt (en lag) een niet al te grote motor. Het is een nog geen 1,2-liter grote viercilinder turbobenzinemotor (DIG-T). Daar is niet aan gesleuteld. Hij levert 85/115 pk en 190 Nm (bij 2.000 toeren). Hij is gekoppeld aan een uitstekende schakelende zesbak (duidelijk en met korte schakelwegen). Daarvan is de zesde versnelling in echte overdrive. Wil je even snel inhalen, dan moet je een versnelling terug, want in 6 duurt het te lang voordat je snelheid wint. Zo’n overdrive zorgt op de snelweg wel voor een lager verbruik.

De prestaties zijn met een topsnelheid van 185 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 10,6 seconden zeker niet slecht, maar toch voel je de hele tijd dat de motor er wel flink aan moet trekken. Je hoort hem ook, al treedt hij nooit storend op de voorgrond. Overigens is de trekkracht bij weinig toeren in orde. Zoals het verbruik ook keurig binnen de perken blijft met 1 op 13,1 (fabrieksopgave 1 op 17,9).

Comfort

Onderstel en besturing zijn door de Nissan-ingenieurs eveneens aangepakt en dat resulteert in een wat scherpere besturing, die rond de middenpositie toch nog steeds wat gevoelloos is. Ook worden de oneffenheden in de weg nog beter gecorrigeerd. De Qashqai is dan ook lekker comfortabel, niet echt een auto die uitnodigt om er heel sportief mee te gaan rijden. Hij is vrij vroeg in bochten al licht onderstuurd en dan ga je automatisch al iets van het ‘gas af’. Maar ook als je veel te hard een bocht in gaat en plots het gaspedaal helemaal loslaat, dan komt de achterzijde gelukkig niet ongecontroleerd voorbij. Een goedmoedig rijgedrag dus. Met een stel remmen die uitstekend op hun taak berekend zijn.

Dankzij de update heeft de Qashqai nu naast rijstrookassistentie, dode hoek signalering en vermoeidheidsherkenning ook een zelfstandig remsysteem met voetgangersherkenning.

Vanaf de lente van 2018 wordt Pro-PILOT op versies met een automaat aangeboden en daarmee kan autonoom over de snelweg gereden worden.

Conclusie

De vernieuwde Nissan Qashqai heeft inderdaad een aantal geslaagde slagen gemaakt om de concurrentiestrijd met vertrouwen aan te kunnen gaan. Hij is zeker niet de ruimste van het stel, maar is wel zeer scherp geprijsd, ziet er net weer even beter uit en in het interieur is een kwaliteitsslag gemaakt. Afwachten of dat voldoende is om marktleider te blijven.