Door Hans van Sunder op woensdag, 29-01-2020 in

Stressvrij in spits en file

Er komt een tijd dat u en ik niet meer achter het stuur van een auto kruipen en deze zelf besturen. Hoelang dat nog gaat duren, is moeilijk in te schatten. Feit is wel dat steeds meer auto’s al in staat zijn om deels autonoom te rijden. Zoals de Nissan Qashqai met ProPilot Assist. Maar eens de proef op de som genomen.

Er zal nog heel veel water door de Rijn stromen, voordat we het stuur letterlijk uit handen kunnen geven. Nog los van het feit dat de technologie nog niet helemaal is uitontwikkeld, zijn er ook juridische zaken die goed geregeld dienen te worden.

Maar terug naar de realiteit en in dit geval dus de Nissan Qashqai met ProPilot Assist. Overigens wordt er in Japan al getest met ProPilot 2.0 en dat gaat nog een stap verder. Dan kan je echt autonoom rijden, niet alleen in de file. Het systeem werkt alleen als het navigatiesysteem is ingeschakeld en uitsluitend op de snelweg. Daar kun je bijvoorbeeld ook inhalen en een afslag nemen, zonder dat je je handen aan het stuur hoeft te houden. Wanneer 2.0 naar Europa komt, is nog niet duidelijk.

Het ProPilot Assist kun je simpel inschakelen door op een blauw knopje op het stuur te drukken. Het is standaard bij de Qashqai Tekna en Tekna+. Ik reed met de Tekna + met DIG-T 160 benzinemotor gekoppeld aan een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Die kost 44.175 euro en met afleverpakket komt daar 155 euro bij.

ProPilot

Het Pro-Pilot Assist met Traffic Jam Assist houdt de Qashqai op een veilige afstand (simpel instelbaar) tot zijn voorganger, kan zelf optrekken, remmen, blijft tussen de markeringen en neemt zelfstandig een flauwe bocht. Is de bocht te scherp dan schakelt ProPilot zichzelf uit. De eerste keer is dat best wel schrikken, maar daarom moet je je handen dus aan het stuur houden.
Uitermate handig en relaxt op de snelweg (daar werkt het systeem ook alleen maar) en ideaal in de spits en in de file. Alleen handen aan het stuur, dat is dan ook het enige wat je hoeft te doen. De afstand tot de voorganger is simpel in te stellen. Bij lage snelheid heeft de Qashqai geen moeite om ‘tussen de lijntjes’ te blijven. Als de snelheid omhoog gaat, wordt het een iets ander verhaal. Dan is de Qashqai iets minder zeker van zijn zaak en zigzagt wat. Overigens niets om je zorgen over te maken. Maar over het algemeen genomen geef je met vertrouwen de boel uit handen, behalve het stuur, want dat moet je, zoals eerder gememoreerd, te allen tijde vast blijven houden.

Fraaier

In 2017 kreeg de Qashqai een facelift of beter een neuscorrectie, want veel meer was het niet. Dat is dus al weer een aardige tijd geleden, maar gedateerd ziet deze crosover er zeker niet uit met zijn krachtige voorkomen met V-vormige grille geflankeerd door smalle koplampen met LED-dagrijverlichting.
Toen is ook het interieur aangepast en ziet er sinds die tijd veel fraaier uit. Minder plastic en materialen van een hoogwaardiger kwaliteit. Ook is de isolatie (o.a. in de portieren, achterruit) verbeterd, waardoor het stiller is in de Qashqai. Dat verhoogt het comfort en bovendien zit ik beter in de nieuwe stoelen, die gelukkig voor mij (1,90 meter) nu een iets langere zitting hebben.
De Tekna + is van alle gemakken voorzien. Het met leer beklede multifunctionele stuur is nu aan de onderkant afgevlakt en is zeer goed verstelbaar. Ergonomisch zit de Qashqai ook goed in elkaar. Maar de beenruimte op de achterbank behoort nog steeds niet tot de top in zijn klasse. De laadruimte varieert van 430 tot 1.598 liter. Een flinke verbetering is het kleurenscherm. Dat was voorheen niet al te groot, maar het nieuwe infotainmentsysteem heeft nu een 7-inch aanraakscherm. Verder vind je tussen de klokken in het instrumentarium nog een extra kleurenscherm.

Fijne combinatie

De viercilinder 1,3-liter benzinemotor, die in samenwerking met Daimler en partners Renault en Mitsubishi is ontwikkeld, heeft twee varianten. Eén met 103 kW/140 pk en de door mij gereden DIG-T 160, die – u raadt het al – goed is voor 117 kW/160 pk en een maximum koppel van 270 Nm. Dat is verrassend genoeg 10 Nm meer dan de dezelfde motor met handgeschakelde zesbak. Dat koppel is al bij 1.600 toeren op zijn maximum en blijft dat tot 3.500 toeren. Over souplesse dus geen klagen. Ook niet over prettig functionerende 7-traps automaat die bijna onmerkbaar schakelt. Dit is een hele fijne combinatie. Zoals de motor zijn werk in betrekkelijke stilte doet.
Met de DCT lever je iets aan prestaties in, al is dat marginaal. De topsnelheid bedraagt 198 km/uur (200 km/uur bij handbak) en de sprint van 0 naar 100 km/uur vergt 9,9 seconden (8,9 sec). Hetzelfde verhaal voor het officieel verbruik. Dat scheelt 0,1 l/100 km ten faveure van de handgeschakelde versie (5,7 tegen 5,8 l/100 km ofwel 1 op 17,2). Daarvan bleef in de praktijk 1 op 13,5 van over.

Hoge zit

Dankzij de hoge zit is de instap comfortabeler en het overzicht beter. Daarbij manifesteert de Qashqai zich als een uiterst plezierige auto om in te rijden. Hij stuurt lekker precies, helt nauwelijks over in bochten en is ondanks zijn iets hogere zwaartepunt nog best sportief te rijden, ondanks dat zowel vering als demping voornamelijk op comfort zijn afgesteld. Maar de Qashqai is zeker niet zo zacht afgeveerd dat dit ten koste gaat van de wegligging.
Het is gewoon een heerlijk reisauto en een veilige ook, die mede dankzij het eerder besproken ProPilot Assist en het Nissan Safety Shield dat bestaat uit noodstop-assistent met voetgangersherkenning, Lane Departure Warning, grootlicht-assistent, verkeersbordherkenning, maar ook dodehoekbewaking en waarschuwing voor kruisend verkeer.

Conclusie

Het is nog wachten op ProPilot 2.0, maar het huidige ProPilot Assist is alvast een goede kans om een beetje aan autonoom rijden te wennen. Het zal niet makkelijk zijn om letterlijk het besturen van een auto uit handen te geven. Maar wie dagelijks in de drukke spits en staande in de file naar zijn werk moet, zal het systeem zeker omarmen. Je komt toch net even wat ontspannener op je werk aan. Daarbij is de Nissan Qashqai bovendien een prettige, betrouwbare en comfortabele reisgenoot.