Door Hans van Sunder op dinsdag, 18-02-2020 in

Minder extravagant, toch markant

Nissan staat niet bekend als een merk dat aan de weg timmert met spectaculair gelijnde auto’s, een paar daargelaten. Toen de Juke een kleine tien jaar geleden werd gelanceerd, schrok iedereen zich dan ook bijna een hoedje. Een van de eerste compacte crossovers in die tijd, was zo extravagant! Je vond hem bijzonder of ronduit lelijk. Een middenweg was er niet. De scherpe randjes zijn er nu af, maar toch is hij nog steeds apart.

En wat ook niet geheel onbelangrijk is: hij is aardig gegroeid. De wielbasis met ruim een decimeter en daardoor heeft hij aan praktische bruikbaarheid gewonnen. Op de achterbank is nu wel door volwassenen, al moeten die geen 1,90 meter of langer zijn, redelijk te zitten.

Overigens was die extravagantie geen probleem voor wat betreft de verkoop, want de Juke is een van de bestverkochte Nissans in ons land. Daarom is de nieuwe Juke ook verre van saai, al zijn de scherpe randjes er wel een beetje van af.

Was de Juke voorheen ook nog leverbaar met een diesel. Nu is er nog slechts één benzinemotor beschikbaar en wel de DIG-T 117 met keuze uit een handbak of automaat. Prijzen beginnen bij 24.390 euro voor de Visia. Ik heb gereden met de N-Design en die staat in de prijslijst voor 29.290 euro. Met Interior Pack Enigma Black (1.500 euro) en afleverpakket (150 euro) komt de prijs uit op 30.945 euro.

Concurrenten

In 2010 was de Juke op de keper beschouwd de eerste compacte crossover. Nu is dat wel even anders. De concurrentie is moordend. Zo zijn de laatste tijd bijvoorbeeld de populaire Renault Captur en de Peugeot 2008 compleet vernieuwd. Ook is de nieuwe Ford Puma gelanceerd en verder zijn er nog de Citroën C3 Aircross, Ford EcoSport, Honda HR-V, Hyundai Kona, Kia Stonic, Opel Crossland X, Opel Mokka X, Seat Arona, Skoda Kamiq, Suzuki Vitara en Volkswagen T-Cross.

Dikke kont

Ik kan mij nog herinneren dat ook ik best wel geschokt was toen ik de Juke in 2010 voor het eerst zag. Laat ik het eufemistisch uitdrukken: Ik moest even wennen aan het uiterlijk. Met name hoe de koplampen en achterlichten als ‘wratten’ op de carrosserie lagen, was nogal apart en controversieel.
Zoals gezegd zijn de scherpe randjes er wel wat af, maar nog steeds valt de Juke op. Vooral omdat hij veel stoerder en krachtiger overkomt. De achterlichten steken nog steeds uit, maar in de neus zijn de ronde koplampen met propeller lichtsignatuur en daarboven de dagrijlichten smaakvol geïntegreerd in het robuust ogende front. Ook nu weer heeft de Juke een ‘dikke kont’ en in de deurstijlen opgenomen handgrepen in de achterportieren.
Het zwarte dak, zwarte wielkastverbreders, buitenspiegels en 19-inch zwart/grijze lichtmetalen wielen maken hem ook wat sportiever.

Muziekzaal

Mede dankzij het Interior Pack Enigma Black ziet de Juke er van binnen zeer fraai uit. De stoelen zijn bekleed met leer en Alcantara en diezelfde stof tref je ook op het dashboard aan. Bovendien is het interieur van de Juke een fijne muziekzaal dankzij de geweldige Bose installatie, waarvan ook boxen in de hoofdsteunen van de kuipstoelen zitten. Die stoelen zitten comfortabel en bieden veel steun. De met bijna een decimeter verlengde wielbasis zorgt ervoor dat op de achterbank, in tegenstelling tot bij de voorganger, goed te zitten is, al moet je ook weer niet al te lang zijn. Dan raakt je kruin de hemelbekleding. Bovendien is de laadruimte flink gegroeid. Die varieert van 422 tot 1.305 liter en dat was in de vorige Juke slechts 345-1.189 liter. Dat scheelt een slok op een borrel. Bovendien is de laadvloer in hoogte te verstellen, waardoor er bij neergeklapte achterbank een vlakke laadvloer ontstaat.
Het instrumentarium van de Juke is deels analoog en deels digitaal en goed afleesbaar, net als het kleurenaanraakscherm dat op het dashboard is geplaatst.

Specifiek geluid

De enige keuze bij de aandrijflijn is die tussen een handgeschakelde zesbak of een automaat met zeven versnellingen en dubbele koppeling (meerprijs 2.000 euro). Ik reed de handbak en die voldoet uitstekend. Schakelt met korte en duidelijke schakelwegen. De DIG-T 117 is een driecilinder met een inhoud van net geen 1.0-liter. Het is de turbomotor die we ook kennen uit de Renault Captur, maar daar ‘slechts’ 74 kW/100 pk levert. In de Juke is hij goed voor 86 kW/117 pk en 180 Nm/200 Nm tussen de 1.750 en 2.750 toeren. Voldoende soepel dus. Veel toeren maken is niet echt nodig. Pas als je flink doortrekt in een versnelling hoor je het specifieke driecilindergeluid goed.
De prestaties zijn in orde met een top van 180 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 10,4 seconden en in de sportstand gaat het net allemaal iets vlotter.. Door de grotere 19-inch wielen ligt het verbruik iets hoger. Volgens NEDC-norm ligt dat op 1 op 19,6. In de praktijk is dat 1 op 14,9.

Stevig

Wat direct bij het wegrijden opvalt, is dat de Juke heel stevig aanvoelt. Niet zwaar, want leeg weegt hij nog geen 1.300 kilo, maar gewoon solide. Je zit ook best wel laag in deze crossover. Daardoor voel je de Juke goed aan en komt hij best wel sportief over. Een echt sportief afgesteld onderstel heeft hij niet. Eerder comfortabel, zonder overigens afbreuk te doen aan de prima wegligging. Je kunt best vlot een bocht door en de carrosserie helt daarin nauwelijks over. Ga je te hard een bocht in, dan zoeken de voorwielen de buitenkant van de bocht op (onderstuur), maar dat is simpel te corrigeren door iets minder gas te geven. De meeste oneffenheden worden keurig opgevangen, maar met kleinere hobbels heeft het onderstel van de Juke wel wat problemen. De besturing is lekker licht, maar scherp.
Heeft de versie met automaat ProPilot. De handgeschakelde Juke heeft Drive Assist dat bestaat uit verkeersbordherkenning, noodremsysteem met voetgangers- en fietsersherkenning, intelligente cruise control, rijbaaninterventie en rijbaanassistent. Ook waarschuwt hij als er achter de auto iemand voorbijkomt. Met de remmen is helemaal niets mis. Wel met het zicht rondom.

Conclusie

Hoewel de nieuwe Juke van zijn extravagante carrosserie is ontdaan, is hij toch nog markant en apart genoeg. Maar wat nog veel belangrijker is. Hij is ruimer en daardoor praktischer. De Juke N-Design met het Interior Pack Enigma Black ziet er van binnen prachtig uit, rijdt heerlijk en op de motor is ook weinig aan te merken. Omdat hij wat minder opzichtig is, kan hij wel eens meer klanten aantrekken.