Door Hans van Sunder op vrijdag, 24-07-2020 in

Geen sterallures, wel ruimte

Af en toe moet je een beetje mazzel hebben. Onlangs lanceerde Mitsubishi de vernieuwde Space Star in ons land. En laten nu net op 1 juli de BPM-tarieven zijn gewijzigd. Die worden nu berekend op basis van de CO2-uitstoot volgens de nieuwe, realistischere WLTP-meting en dat pakt goed uit voor de Space Star, want afhankelijk van de uitvoering daalt de prijs tot 1.000 euro.

Nu is deze prijsdaling niet de belangrijkste reden om de Space Star eens nader onder de loep te nemen. Hij is namelijk, zoals ik eerder hierboven al schreef, flink gewijzigd. Dat wordt direct duidelijk als je de oude naast de nieuwe zet. Het design is strakker, scherper, moderner en wat sportiever. Maar ook het interieur is verbeterd, de uitrusting rijker en de motoren weer een tikkeltje efficiënter. Vandaar ook die prijsverlaging.

Toen in maart het persbericht over de vernieuwde Space Star naar bu9iten kwam, werd nog gerept over een vanafprijs van 12.990 euro. Kijk ik nu naar de aangepast prijslijst, dan zie ik dat je al voor 11.990 euro in de vernieuwde Space Star kunt rijden. Dat scheelt een slop op een borrel. Voor de door mij gereden 1.2 CVT Instyle is de prijs onveranderd. Daarvoor betaal je nog steeds 21.490 euro. Dan hoef je niet alleen niet zelf te schakelen, maar is de Space Star ook standaard uitgerust met klimaatcontrole, cruise control, 15-inch lichtmetalen wielen, LED-koplampen en -achterlichten, stoelverwarming en een multimediasysteem met geïntegreerde TomTom-navigatie, digitale radio (DAB+) en een uitgebreid pakket veiligheidssystemen. Voor de rode parelmoer lak moet 640 euro extra betaald worden.

Concurrenten

Nog steeds is het aantal compacte stadsauto groot, al verdwijnen er ook wel een paar, zoals de Opel Karl. Maar nog altijd kunnen potentiële kopers kiezen uit de Citroën C1, Fiat Panda (ook als hybride), Ford Ka+, Hyundai i10, Kia Picanto, Peugeot 108, Renault Twingo, Seat Mii (alleen elektrisch) , Skoda Citigo (idem), smart forfour (dito), Suzuki Celerio, Toyota Aygo en Volkswagen up! (gewoon en elektrisch). Van dit rijtje is de Space Star een van de grootste en doet zijn naam dus in relatieve zin eer aan.

Hoekiger

Vooral aan het nieuwe ‘Dynamic Shield’ front – het familiegezicht van Mitsubishi – is de vernieuwde Space Star goed te herkennen. Ook is de carrosserie net wat hoekiger. De spoiler boven de achterruit is gebleven. De achterkant komt met zijn nieuwe achterlichten en meer geprononceerde bumper nu krachtiger over. Als gevolg van de nieuwe neus en forsere achterbumper is de Space Star vijf centimeter langer geworden. Hoogte, breedte en wielbasis veranderden niet. De 15-inch lichtmetalen wielen van de Instyle staan de Space Star goed.

Bovenmodaal

Ook in het interieur heeft Mitsubishi het nodige verbeterwerk doorgevoerd. Zo is de stoelbekleding van de Instyle een combinatie van stof en synthetisch leer met contrasterende stiksels. Het instrumentenpaneel heeft een sportief carbon patroon. Ook is de indeling van het dashboard, de middenconsole en de bedieningsknoppen licht gewijzigd om zo plek te maken voor extra knoppen voor de stoelverwarming en veiligheidssystemen.
De Instyle is de duurste en meest complete en dat merk je aan de aankleding en afwerking. Die zijn voor het segment bovenmodaal, al voelen sommige delen nog hard aan. De stoelen hebben voor mensen met lange benen, zoals ik, echt te korte zittingen. De zijdelingse steun is in orde. Gezien de geringe lengte is er op de achterbank van de Space Star voldoende ruimte, al moet je dat wel relatief zien. Niet al te grote kinderen kunnen goed zitten. Er blijft dan 235 liter laadruimte over. De achterbank is in twee ongelijke delen neer te klappen (max. laadruimte 912 liter). Handig is de verborgen bergruimte onder de vloer, die uitneembaar is en weer kan dienen als laadvloer.

Driepitter

De 1.2-liter benzinemotor in de door mij gereden Space Star is goed voor 59 kW/80 pk en een maximum koppel van 106 Nm bij 4.000 toeren. De trekkracht bij lage toeren is dus niet super. De Instyle wordt standaard geleverd met een traploze CVT-bak (Continu Variabele Transmissie) en opnieuw vertoont deze transmissie zijn makke. Zolang je je rechtervoet onder controle weet te houden, is er weinig aan de hand. Trap je het gaspedaal diep in dan begint de aandrijflijn te gieren en ook nu ervaar je dat vliegwieleffect. Ga je van het gas af, dan versnelt de motor nog even door.
De prestaties zijn heel behoorlijk met een top van 173 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 13,5 seconden. Bij fel optrekken en hoge toeren is dat specifieke driecilindergeluid goed te horen, maar nooit storend.
Van de beloofde 1 op 21,7 bleef in de praktijk l op 18,2 over. Mooi resultaat.

Veiliger

Vier jaar geleden werden de schokdempers van de Space Star aangepast en de elektronische stuurbekrachtiging gewijzigd. Toen al constateerde ik dat daardoor wegligging en stabiliteit waren verbeterd. Die zijn nog steeds in orde. Je kunt best lekker sportief rijden met een goed corrigeerbaar onderstuur, redelijk scherpe besturing en niet al te harde afstelling van het onderstel. Alleen met drempels hebben vering en demping wat moeite. Heel veel last van zijwind heeft de Space Star niet, ondanks dat hij best wel een hoge koets heeft.
Op de remmen heb ik weinig aan te merken. Op de veiligheidsuitrusting van de Instyle is weinig aan te merken. Standaard Hill Start Assist, Forward Collision Mitigation System, Lane Departure Warning en Automatic High Beam.

Conclusie

De (ver)nieuw(d)e Space Star is weer wat langer geworden, maar dit alleen maar door forsere bumpers. Aan de wielbasis is niet gesleuteld, dus de ruimte bleef gelijk aan zijn voorganger. Dat is maar goed ook, want in zijn klasse behoort de Space Star tot de ruimste. Hij ziet er bovendien aantrekkelijker uit, is een prettige reisgenoot, al zal mijn keuze niet op de CVT vallen.