Door Hans van Sunder op vrijdag, 19-05-2017 in

Goede tijden, slechte tijden

We hebben de laatste jaren vreemde dingen zien gebeuren als gevolg van de bijtellingsregeling. Zo werd de Renault Mégane plotsklaps de best verkochte auto van ons land, om het jaar daarna dramatisch weg te zakken. Een andere auto die een paar jaar zijn populariteit dankte aan een gunstige bijtelling, was de Mitsubishi Outlander PHEV. Die is onlangs gemoderniseerd.

2013 en 2014 waren gouden jaren (resp. 8.716 en 8.275 exemplaren) voor de Outlander en dan met name de PHEV. Zoals een collega het ooit eens verwoordde: ”Bij de importeur klotst het geld tegen de plinten.” Vrijwel de gehele productie PHEV’s werd toen naar ons land verscheept. Inderdaad verscheept. Dat zou een jaar eerder niet nodig zijn geweest, want van 2008 tot en met 2012 werd de Outlander bij NedCar in het Limburgse Born geassembleerd. Plannen om daar ook de Peugeot 5007 en Citroën C-Crosser te gaan maken, werden door de crisis getorpedeerd.

Maar genoeg geschiedenis. Terug naar het heden. De vernieuwde Outlander dus. In modeljaar 2017 is deze luxer, veiliger en completer. Hij is natuurlijk niet alleen als PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) leverbaar, maar ook met 2.0-liter benzine- en 2.2-liter dieselmotor. Prijzen beginnen bij 33.900 euro voor de 2.0 CVT Business Edition. De instapper bij de PHEV is de Pure. Die kost 39.990 euro, maar die heeft dan ook vierwielaandrijving standaard. Ik heb gereden met de Premium, die is rijker uitgerust en kost 43.990 euro.

Concurrenten

Zeker in de succesjaren 2013 en 2014 stond er geen maat op de verkoop van de Outlander PHEV. Maar het is ‘Goede tijden, Slechte tijden’. Tot en met april van dit jaar zijn er slechts 215 Outlanders verkocht. Nu de PHEV bijtellingstechnisch niet interessant meer is, zijn er veel meer kapers op de kust. Zoals de Ford Kuga, Honda CR-V, Hyundai Santa Fe, Jeep Cherokee, Kia Sorento, Mazda CX-5, Nissan X-Trail, Peugeot 5008 (nieuw), Renault Kadjar, Skoda Kodiaq, Subaru Forester, Toyota RAV4 en de Volkswagen Tiguan.

Details

Er staat niet een compleet nieuwe Outlander voor je neus. Een aantal details zijn subtiel gewijzigd en die hebben deze SUV naar mijn bescheiden mening echt goed gedaan. Hij heeft met name door de nieuwe neus met chromen lamellen in de grille een zekere chic gekregen. De Premium staat op two-tone 18-inch lichtmetalen wielen en heeft LED kop- en mistlampen. Verder chromen decoraties op de achterklep, net achter de ramen in de achterste portieren en lijsten die van de koplampen over de bumper rond de mistlampen lopen. Door de zwarte lak vallen die nog meer op.

Kwaliteitsslag

Ik moet eerlijk bekennen dat de afwerking van het interieur van de eerste Outlander mij niet echt kon bekoren. Teveel hard plastic dat een goedkope indruk achter liet. Met de vernieuwde Outlander heeft Mitsubishi een kwaliteitsslag gemaakt, waardoor het interieur nu een passende uitstraling heeft voor een auto uit deze klasse. Fraaiere materialen, goede ergonomie en een duidelijk afleesbaar instrumentencluster met daarnaast een kleurenaanraakscherm. De stoelen zijn goed te verstellen en geven prima steun. Ook achterin (zie foto) is comfortabel te zitten, ook achter mij met mijn1,90 meter. De laadruimte is riant (451-1.590 liter) en onder de laadvloer is een serieuze bergruimte, waar je het laadsnoer kunt opbergen. Specifiek voor de PHEV is de joystickachtige pook.

Samenspel

De PHEV is voorzien van een 2.0-liter benzinemotor en twee elektromotoren: één voor- en één achterin. De benzinemotor levert 89 kW/121 pk en een maximum koppel van 190 Nm (bij 4.500 toeren). De elektromotor – het maakt niet uit of hij nu voor- of achterin ligt – is goed voor 60 kW/82 pk en 137 Nm. In de bodem ligt een 12 kWh accu. Daarmee kun je doorgaans een kilometer of 30-40 puur elektrisch rijden (54 km volgens Mitsubishi). De afstand is afhankelijk of je veel kilometers op de snelweg rijdt. Elektrisch is de topsnelheid begrensd op 125 km/uur. Anders kun je 170 km/uur halen (ook begrensd !). Van 0 naar 100 km/uur duurt exact 11 seconden. Er vindt tussen benzine- en elektromotor een uitgekiend samenspel plaats, waar je weinig van merkt. Het gecombineerde verbruik is officieel 1,7 l/100 km (1 op 58,8). In hybridemodes 1 op 18,2. In de praktijk is het anders (1 op 14,7). Opladen kan via het eigen netwerk of aan een snellader. Met de snellader duurt het 25 minuten voordat de accu weer tot 80 procent is opgeladen. Gewoon thuis aan het stopcontact ongeveer vijf uur.
Nieuw voor de Outlander PHEV is de EV Priority-schakelaar. Hiermee kan de bestuurder ervoor kiezen om zo veel mogelijk volledig elektrisch te rijden.

Beter

Mitsubishi heeft het onderstel van de Outlander gewijzigd en het assortiment veiligheidssystemen uitgebreid met onder meer Blind Spot Warning en Rear Cross Traffic Alert. Ook is het FCM-systeem (Forward Collision Mitigation) verbeterd en herkent nu ook voetgangers en remt automatisch om een aanrijding te voorkomen of de impact ervan te verminderen. De aanpassingen aan het onderstel maken een wezenlijk verschil. Rijden doet de PHEV beter dan voorheen, al blijft de besturing in de middenpositie toch wel een zwak punt. Dankzij het Twin Motor 4WD systeem voelt deze Japanse SUV stabieler aan en kan ook in het terrein uit de voeten. Remmen doet hij prima.

Conclusie

Wil je anno nu echt profiteren van een lagere bijtelling, dan moet je puur elektrisch gaan rijden. Maakt dat de plug-in overbodig? Dat geloof ik niet. In vergelijking met een gewone benzineversie is de Outlander PHEV toch gewoon zuiniger, maar ook zes mille duurder. Rijden doet de vernieuwde Outlander PHEV beter dan zijn voorganger en hij ziet er beter uit van buiten en van binnen. Zijn bijnaam ‘Met Subsidie Foutlander’ kan de prullenbak in.