Door Hans van Sunder op dinsdag, 24-03-2020 in

Meesterlijke Milieu-MINI

Zoals een goed luisteraar maar een half woord nodig heeft, heeft de autokenner maar één blik nodig om te zien dat het hier om een bijzondere MINI gaat. Er mag dan rechts achterop Cooper S staan, maar links op de achterklep zie je ook een geel symbooltje met een stekker. Die vind je ook op de bijna dichte grille. Ik heb gereden met de MINI Electric.

Dat Cooper S (de S overigens in het geel en niet in rood) achterop is niet zo heel gek, want de prestaties zijn indrukwekkend. Dan heb ik het over de acceleratie, maar niet over de topsnelheid. Ook is de actieradius beperkt. Dat is een bewuste keuze. Om te beginnen is de binnenruimte in een Mini beperkt en door de montage van de batterij mocht die ruimte niet nog kleiner worden. Daarnaast zou een groter accupakket de MINI Electric (te) zwaar maken. De gewichtstoename is beperkt gebleven tot 145 kilo ten opzichte van de reguliere Cooper S. Bovendien zou een groot accupakket een flinke aanslag op de portemonnee betekenen.

En zo kom ik bij de prijs van de MINI Electric. Die ligt met een vanafprijs van 34.900 euro ruim twee mille lager dan van de reguliere Mini Cooper S, die vanaf 37.230 euro leverbaar is. Mini levert de Electric in vier uitvoeringen. De Basic kost 34.900 euro, de Essential 38.400 euro, de Charged 40.900 euro en de door mij gereden Yours wisselt van eigenaar voor 42.900 euro. Die blijft dus onder de 45.000 euro en komt daardoor in aanmerking voor een fiscale bijtelling van 8 procent.

Concurrenten

Twee onlangs op de markt gebrachte compacte elektrische modellen schieten mij direct te binnen als concurrenten voor de MINI Electric en dat zijn de Opel Corsa e en de EV-versie van de Auto van het jaar 2020: de Peugeot e-208. Die hebben alle twee een minder krachtige elektromotor (100 kW/136 pk), maar wel een grotere actieradius (337 kilometer). Opvallend is dat de e-208 exact hetzelfde geprijsd is als de MINI Electric, dus vanaf 34.900 euro te koop is. De Corsa is bijna 4.000 goedkoper (vanaf 30.999 euro).

Hoger

Een kenner ziet al snel de verschillen met de gewone MINI Cooper S. Het gaat dan om de gele stekkerlogo’s op voor- en achterzijde en net voor de portieren op de flanken, de gele in plaats van rode S achter Cooper en de zo goed als dichte grille. Alleen in het midden is een smalle spleet te zien. Maar wat veel lastiger is te zien, is dat de Electric bijna twee centimeter hoger boven de weg staat. Dit om plaats te bieden aan de batterijen. Voor de rest ziet de MINI Electric er net zo sportief uit als een Cooper S.

Niet inleveren

Een van de redenen om het accupakket en dus de actieradius niet al te groot te maken, is ruimte. De MINI is al niet echt groot van binnen. Zo kan er achter mij (1,90 meter) niemand op de achterbank zitten en de passagiersstoel moet echt een stukje naar voren om enige bewegingsvrijheid op de achterbank te creëren. Maar de bagageruimte heeft niet onder het accupakket, dat in T-vorm tussen de stoelen en onder de achterbank is gemonteerd, geleden. Dat blijft 211 tot maximaal 731 liter groot.
Gebleven is het grote ronde infotainmentsysteem, waarvan de kleur van de rand verandert van rood, in geel en groen, afhankelijk van de rijmodus (Sport, Mid, Green en Green+). Achter het stuur geen analoog ‘klokkenspel’, maar een compact digitaal instrumentarium. De startknop is ook hier geel en niet rood.

Raket

In de sportstand weet je niet wat je overkomt. Dankzij de 135 kW/184 pk en 270 Nm leverende elektromotor schiet de elektrische MINI er als een raket vandoor. De acceleratie (0-100 km/uur in 7,3 seconden) is indrukwekkend, het motorgeluid afwezig. De topsnelheid is beperkt tot 150 km/uur. Boven de 100 hoor je wat windgeruis en ook de banden zijn niet helemaal geluidvrij. Normaal zouden die geluiden overstemd worden door de motor.
Het officiële rijbereik volgens WLTP is 235 kilometer. Na heel veel kilometers op de snelweg gaf de meter bij mij bij volle accu’s een actieradius van 168 kilometer aan. De oplaadtijd is afhankelijk van de manier van opladen. Hij heeft 32,6 kWh aan boord.
Met een knop op het dashboard kun je de mate van afremmen en het terugwinnen van stroom zelf regelen. Je kunt het zo afstellen dat je met één pedaal (One Pedal Driving) kunt rijden en zelf niet meer hoeft te remmen.

Kart

De MINI Electric is 145 kilo zwaarder dan de reguliere MINI Cooper S. Dat verschil is gelukkig niet zo groot en daar merk je ook heel weinig van. Ook hij gedraagt zich als en kart. Je kunt hem haaks een bocht omgooien en dan geeft hij geen krimp. Het zwaartepunt ligt zelfs lager dan bij een Cooper S. Bovendien is de besturing heel scherp en communicatief. Dat One Pedal Driving is even wennen, maar naar verloop van tijd ga je het alleen maar meer waarderen.

Conclusie

Elektrisch rijden is beter voor het milieu, maar ook steeds minder belastend voor de portemonnee. Wegenbelasting en BPM hoeft er al niet betaald te worden. De bijtelling is laag (8 %) en in juli dit jaar komt de overheid ook met een aankoopsubsidie voor particulieren voor auto’s onder de 45.000 euro. Hoe die eruit gaat zien, is nog onduidelijk.
Bovendien is het rijden met de MINI Electric één groot feest. Al is de beperkte actieradius nog wel een ‘dingetje’.