Door Hans van Sunder op vrijdag, 28-08-2020 in

Groot, Luxe en Economisch

Naast volledig elektrische, heeft Mercedes inmiddels ook al een aardig contingent plug-in hybrides in het programma. Eén daarvan is de GLE 350de, die er als SUV en sinds kort ook als Coupé. En niet zo maar één. Het is namelijk een plug-in hybride met dieselmotor en ook nog eens met een flink accupakket, waardoor hij tot meer dan 100 kilometer emissieloos kan rijden.

Nu moet je die claims vaak met een korrel zout nemen, maar deze keer niet. Als je het niet al te bont maakt en op de snelweg niet boven de 100 km/uur komt, is die 100 kilometer echt realistisch, dankzij een accupakket van maar liefst 31,2 kWh.

En dan nog iets positiefs. De 350de is dankzij ons fiscaal regime de goedkoopste GLE, al is goedkoop nu niet het juiste woord als je 85.664 euro neer moet tellen. Maar dat is altijd minder dan welke andere GLE met benzine- of dieselmotor. Reden? BPM. Op de 350 de bedraagt dat maar 432 euro, terwijl dat op bijvoorbeeld de GLE 450 al ruim 23.000 euro is.
Overigens passeert mijn testauto ruim de ton (113.136 euro), want er is aardig geshopt in het magazijn van de accessoires. Ik noem metallic zwarte lak (1.065 euro), ruw zwartleren bekleding (1.694 euro), multicontourstoelen (2.227 euro), head-up display (1.198 euro), Airmatic luchtvering (2.070 euro), Rijassistentiepakket plus (2.215 euro), AMG Line exterieur (3.691 euro), Premium Plus pakket (5.566 euro), 21-inch lichtmetalen wielen (1.089 euro) en een trekhaak (1.162 euro).

Concurrenten

Waren plug-in hybrides pakweg een jaar geleden nog eerder uitzondering dan regel. Nu is dat wel anders. Neem alleen maar het premium SUV-segment waartoe de GLE behoort. Van de Audi Q7, BMW X5, Range Rover Sport en de Volvo XC90 zijn inmiddels plug-in hybrides leverbaar. En dan is er nog de Lexus RX 450h, weliswaar geen hybride waarvan de accu’s zijn op te laden aan een stekker, maar wel een serieuze concurrent.

Geslaagd

Aan de tweede generatie GLE is voor de plug-in nauwelijks iets gewijzigd. Hij heeft alleen een ander typeplaatje (350de) en links en rechts een tankopening. Eén waar de diesel in kan en de ander waar de stekker in moet om de batterijen weer op te laden. Het blijft een imposante auto, helemaal met de optionele 21-inch wielen die de forse wielkasten bijna helemaal vullen. Nog steeds weet de neus mij het meest te bekoren. Daarin neemt de enorme ster vervat in een fraaie grille een prominente plaats in. Met de dubbele, rechthoekige uitlaat eindpijpen op iedere hoek, smalle achterlichten, een dakspoiler boven de achterruit en chromen strip boven het kenteken ziet ook de achterkant er best wel dynamisch uit.

Topkwaliteit

Omdat er plaats gemaakt moest worden voor het flinke accupakket en er niet teveel aan laadruimte ingeboet mocht worden, is de plug-in niet als 7-zitter leverbaar. Het blijft dus bij vijf ruime en zeer comfortabele zitplaatsen. Of je voor- of achterin zit, je hebt veel bewegingsvrijheid. Toch mag de laadruimte er met 490 tot 1.915 liter nog altijd zijn, al is die wel minder dan de 630 tot 2.055 liter voor de met een brandstofmotor uitgeruste GLE. In de laadruimte liggen twee laadkabels keurig in een hoes verpakt (zie foto).

Ik blijf het schrijven, het interieur van een Mercedes en zeker ook de GLE ziet er schitterend uit. Zeer fraaie materialen en een ultramoderne widescreen cockpit met twee 12,3 inch displays. Dit is een premium SUV die zijns gelijke niet kent. Topkwaliteit! De bediening – ook met je eigen stem (Hallo Mercedes) – wijst vanzelf. Op dit moment is er geen beter systeem. Ook luistert de MBUX nu veel beter en breekt minder in gesprekken in. Je wordt nu niet meer te pas en te onpas gevraagd wat je wilt doen. Ook arm- en handbewegingen activeren het MBUX interieurassistent.
Door de hoogte van de GLE is instappen voor kleinere mensen best wel een klus, maar gelukkig had mijn testauto luchtvering en kun je de carrosserie een paar centimeter laten zakken.

Zwaar

Met 31,2 kWh heeft de GLE 350de flink wat extra kilo’s mee te torsen. Nu is de gewone GLE met dik twee ton al geen lichtgewicht, maar de 350 de doet daar nog een schapje, of beter gezegd een schep bovenop: 2.555 kilo! Gelukkig ligt er krachtige diesel/elektromotor in de 350de gekoppeld aan een fijne 9-traps automaat. Het is een combinatie van een viercilinder 2.0 liter dieselmotor met een vermogen van 143 kW/193 pk en 400 Nm en een elektromotor met 100 kW/136 pk en 440 Nm. Dit levert een systeemvermogen op van maar liefst 235 kW/320 pk en een koppel van 700 Nm (!).
Dat vertaalt zich in een topsnelheid van 210 km/uur (160 km/uur elektrisch) en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 6,8 seconden. En dit ondanks het gewicht.
De elektromotor hoor je helemaal niet en de dieselmotor nauwelijks. Overschakelen gebeurt ook bijna onmerkbaar. Mercedes claimt dat de GLE meer dan 100 kilometer puur elektrisch kan rijden en daar zat ik met 98 kilometer heel dichtbij. Gedurende de testweek heb ik veel snelwegkilometers gereden en kon ook een keer niet opladen toen de batterijen leeg waren. Dan is een verbruik van 1 op 18,1 voor een auto uit deze (zwaarte)klasse heel goed.
De GLE 350 de heeft een gecombineerde laadstekker voor wissel- en gelijkstroom. De laadtijd varieert van ongeveer 20 minuten met gelijkstroom (10 tot 80 %) tot een half uur bij wisselstroom (10 tot 100 %). De gelijkstroomlader (DC) behoort tot de standaarduitrusting.

Hoog comfort

Het forse gewicht merk je ook tijdens het rijden en je kunt de GLE 350de daarom niet direct een dynamische SUV noemen. Het is bovenal een heel comfortabele SUV. Dankzij de standaard 4MATIC vierwielaandrijving die de aandrijfkrachten tussen voor- en achterwielen eigenhandig regelt, is de grip optimaal en het rijgedrag heel neutraal. De besturing is voor een auto met dit gewicht opvallend licht, maar wel direct en met voldoende feedback. Met de luchtvering kun je de wagenhoogte instellen, handig bij het instappen. Het is een prima systeem, maar het heeft wel wat moeite met drempels. De plug-in is ook in Sport-stand te zetten en dan komt hij best wel dynamisch over. Toch overheerst het rijcomfort.
De remmen houden deze zwaargewicht goed onder controle en de veiligheidsuitrusting is indrukwekkend, maar dat mag ook wel voor een SUV uit deze (prijs)klasse.

Conclusie

Dat de Mercedes GLE 350de een imposante auto is, daar is iedereen het wel over eens. Het is een auto waarin je je bijna onaantastbaar voelt. En een SUV waar comfort met hoofdletter C geschreven wordt. Vanwege ons fiscale regime is een plug-in hybride heel interessant. Niet alleen omdat je maar weinig BPM hoeft af te dragen en de prijs daardoor aantrekkelijk is, maar ook omdat je brandstof kunt besparen. Met 100 kilometer elektrische actieradius kan dat flink oplopen.