Door Hans van Sunder op dinsdag, 14-06-2016 in

Excellente Klasse

Als je van jezelf durft te zeggen dat je een grote stap richting de toekomst zet, dan leg je jezelf nogal wat druk op. Toch durft Mercedes dat aan met de tiende generatie van de E-Klasse. Deze businesslimousine heeft los van een opvallend aerodynamisch design en een hoogwaardig interieur meer pijlen op zijn boog. Tal van technologische innovaties maken in de nieuwe E-Klasse hun debuut.

Ze tillen comfortabel en veilig rijden naar een ongekend hoog niveau. Er is in het segment van de E-Klasse geen auto die zo intelligent is en zaken van de bestuurder overneemt. De nieuwe E is bovendien weer wat gegroeid en biedt dus meer ruimte van binnen. Daarnaast zorgen infotainment- en bedieningssystemen voor een compleet nieuwe ervaring.

Dan hebben we het nog niet eens over de lichte constructie en de nieuwe diesels gehad. Logisch dus dat ik graag met één van die zelfontbranders wilde rijden. Het werd de E 220 d Lease Edition. Basisprijs 56.495 euro. Maar de diamant witte lak kost op drie euro na twee mille, het panorama schuifdak 2.142 euro, het rijassistentpakket Plus 2.904 euro, de MultiBeam LED-lampen 1.313 euro en tijdelijk moet er voor het Technology pakket 1.995 euro worden betaald. Totaal 66.846 euro. Overigens kent deze E 220 d Lease Edition 21 procent bijtelling en valt de hybride-versie tot het einde van dit jaar zelfs in de 15%-categorie.

Concurrenten

De concurrentie in het premium segment is redelijk overzichtelijk. De E moet het opnemen tegen de Audi A6, BMW 5 Serie, maar ook de Jaguar XF, Infiniti Q70 en Lexus GS. In dit rijtje kan de nieuwe Volvo S90 misschien ook wel bijgezet worden.

Aerodynamisch

Mercedes zelf noemt de E-Klasse een businesslimousine. Het is een auto waar je je als geslaagde zakenman uitstekend mee kunt vertonen en die het niveau van de taxi (vroeger grapten wij altijd: ‘Als ik met een Mercedes E wil rijden, bel ik wel een taxi’) allang is overstegen. De nieuwe E is gewoon een hele chique auto, met een zakelijke uitstraling en een bijna perfecte afwerking. En met een Cw-waarde van slechts 0,23 is hij ongelofelijk aerodynamisch. Dat scheelt weer brandstof.

Van de markante neus met de bekende rechtopstaande grille tot aan de slanke achterzijde loopt over de flank een scherpe vouw die de iets dalende schouderlijn fraai weergeeft. Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe E-Klasse ook weer iets gegroeid. Met ruim 4,92 meter is hij vier centimeter langer geworden.

Verfijnd

En de wielbasis is zelfs met 6,5 centimeter toegenomen. Dit betekent dus meer binnenruimte. Voorin zit ik als een vorst. De stoel hoeft niet eens in de achterste stand en daardoor is er achterin ook voldoende leefruimte om ontspannen en comfortabel te zitten. Dan blijft er met 540 liter voldoende ruimte voor bagage over. Overigens is de rugleuning van de achterbank in drie delen neer te klappen.

Het interieur van de E ziet er werkelijk schitterend uit. Is luxueus en verfijnd. Heel opvallend is het maar liefst 31 centimeter brede display, waarin niet alleen het digitale instrumentarium met virtuele klokken, maar ook het de navigatie, airco en radio zijn opgenomen. Het aantal bedieningsknoppen is zeer beperkt. Toch kiest Mercedes niet voor een aanraakscherm, maar voor zogenaamde ’touchpads’ op het stuur. Een opvallende keuze. De fraaie materialen passen bij de premium status van de E. Al glimt de middenconsole naar mijn smaak wel heel erg.

Zuinig

Je kunt het je haast niet voorstellen, maar voor de door mij gereden E 220 d wordt een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 25,6 (CO2 102 g/km) opgegeven. Dat blijkt in de praktijk, zoals bijna altijd, niet haalbaar. Maar met 1 op 18,3 is deze 200 d, zeker gezien zijn afmetingen en prestaties, heel erg zuinig. Overigens ligt er onder de motorkap van de 220 d een viercilinder 2.0-liter die goed is voor een vermogen van 143 kW/194 pk en een maximum koppel van 400 Nm, dat al bij 1.600 toeren geleverd wordt en tot 2.800 toeren op hetzelfde hoge niveau blijft. Dat vertaalt zich in een topsnelheid van 240 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in slechts 7,3 seconden. De negentraps (!) automaat (9G-Tronic) is een juweeltje. Bovendien blijft de sonore brom van de diesel altijd op de achtergrond en is de motor ongelofelijk soepel. De E 220 d valt bij zakelijke inzet in de 21%-bijtellingscategorie. In de loop van dit jaar komt er ook nog een E 350 e Plug-in Hybrid.

Intelligent

Het onderstel van de nieuwe E-Klasse laat het zeker toe om sportief met de auto te rijden, maar is toch vooral afgesteld op comfort. Met hoge snelheid zit je heel ontspannen achter het stuur, temeer ook omdat je weet dat een flink aantal veilig(assistentie)systemen jou en de inzittenden beschermen. Standaard zijn onder meer de actieve remassistent (waarschuwt en remt zelf bij dreigende botsing), Attention Assist (waarschuwt voor onoplettendheid en vermoeidheid) en zijwindassistent (helpt de bestuurder de effecten van sterke zijwind te corrigeren). Daarnaast zijn er tal van opties zoals Drive Pilot, die de volgende stap op weg naar autonoom rijden markeert.

Verder beschikt de E over een stel uitstekende remmen en is de besturing licht en direct. Ook in de middenpositie heb je genoeg gevoel en je kunt de E 220 d scherp insturen.

Conclusie

De E staat bij de nieuwe E-Klasse voor Efficiency, maar toch vooral voor Excellente klasse. De 220 d springt zeer economisch met de brandstof om en levert desondanks uitstekende prestaties. Tel daar de vele technische innovaties en de zeer comfortabele en veilige rijeigenschappen bij op en de nieuwe Mercedes E-Klasse komt hiermee aan de top van zijn zeer competitieve segment.