Door Hans van Sunder op woensdag, 30-03-2016 in

Sterallures

Soms lijkt het wel of auto’s alleen nog maar praktisch moeten zijn en dat een prachtige body er niet meer toe doet. Maar waarom zou je, als je nooit met meer dan twee personen in een auto zit, niet voor een coupé kiezen? Het oog wil toch ook wat! Is deze nieuwe C-Klasse Coupé van Mercedes geen plaatje?

Door een C Coupé te kopen, maak je een duidelijk statement. Dat je van auto’s en van schoonheid en elegantie houdt. Maar ook dat je een beetje een egotripper (in de goede zin van het woord) bent, omdat dat je graag gezien wilt worden in een fraaie bolide. Daar is helemaal niks mis mee.

Zoals er ook weinig mis is met de C 180 Coupé of het moet zijn dat je graag een sterkere motor wilt, maar dan zal je ook dieper in de buidel moeten tasten. Prijzen beginnen bij 40.495 euro voor de C 180. Maar ik heb in de versie met de 7G-tronic zeventraps automaat gereden en dan komt er 3.087 euro bij,. Maar dan ben ik er nog niet, want de C 180 Coupé waarmee ik een week naar volle tevredenheid gestuurd heb, had verder nog het Ambition pakket (2.895 euro), Dynamic Steering (242 euro), 18-inch vijfspaaks lichtmetalen wielen (787 euro) en allerlei pakketten (chroom, parkeer, spiegel, zitcomfort, interieurverlichting) en stoelverwarming. Ook hoef je je rug niet te verdraaien als je de gordel wilt pakken, want voor 266 euro zijn er gordelaanreikers gemonteerd. Dat bespaart een rit naar de fysiotherapeut, dus dat geld heb je er zo uit. Het totaalbedrag voor mijn C 180 Coupé voor een week was 52.389 euro.

Concurrenten

Mercedes heeft met de C Coupé niet heel veel concurrenten. Het zijn de ‘usual suspects’ zoals de BMW 4 Serie en de Audi A5, maar binnenkort lanceert het premiummerk van Nissan Infiniti de Q60.

Lust voor het oog

Ik ben altijd een fan geweest van een coupé en neem de nadelen voor lief, want het zijn fraaie auto’s om naar te kijken. De C 180 Coupé is daar geen uitzondering op. Dat is een elegante auto met een bijna sensueel lijnenspel. De neus herken je zo onderhand uit duizenden. Die ziet er imposant uit. Honingraatroosters in (bijna rechtopstaande) grille en luchtinlaten, prominent de ster in het midden van de grille en splitters onder de voorbumper. De bevallige derrière van de C Coupé bevalt mij het beste. Elegant en toch krachtig. Het is duidelijk dat deze C Coupé het kleinere broertje van de S Coupé is. Ze lijken erg op elkaar.

Lastig

Toegegeven, het is lastiger om op de achterbank plaats te nemen, want de C Coupé heeft maar twee portieren, maar wel twee heel grote. De voorstoelen zijn vrij simpel naar voren te schuiven, waardoor er een redelijke opening ontstaat die de achterbank best wel goed bereikbaar maakt. Overigens is op die achterbank de leefruimte beperkt. Zowel been- als hoofdruimte houdt niet over. Met de bagageruimte is het beter gesteld. Die bedraagt 400 liter.

Het interieur van de Coupé is identiek aan dat van de C-Klasse limousine. Beeldbepalend is het tabletachtige kleurenscherm boven de drie ventilatieopeningen in het midden van het dashboard. Naar mijn smaak is de middenconsole iets te ‘blingbling’. Het reflecteert ook behoorlijk. Je zit lekker laag in de Coupé en dat geeft je een sportief gevoel. Op de afwerking en materiaalkeuze valt weinig af te dingen.

Meer vermogen graag

Een Coupé heeft nu eenmaal een sportieve uitstraling en dan hoop je ook op sportieve prestaties. De C 180 Coupé is echter uitgerust met een 1,6-liter turbobenzinemotor en dat is niet direct een krachtpatser. Hij levert 115 kW/156 pk en 250 Nm. Dat maximum koppel is overigens al bij 1.200 toeren paraat en blijft tot 4.000 toeren op hetzelfde peil. Over souplesse dus geen klagen. Eigenlijk ook niet over de prestaties, want je hoeft je zeker niet te schamen voor een top van 223 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 8,8 seconden. Maar diep in je hart verlang je naar meer. Dat hoeft niet direct een AMG te zijn. De motor vormt overigens een prima combinatie met de 7G-Tronic Plus transmissie. De pook zit, zoals bij Mercedes gebruikelijk, op de stuurkolom. Zelfs met een zo sportief mogelijk rijstijl blijft het verbruik binnen de perken. Van de door Mercedes beloofde 1 op 16,9 blijft in de praktijk 1 op 13,2 over.

Allrounder

De C 180 Coupé is niet uitgesproken sportief, maar eerder een allrounder. Je kunt best lekker stoeien met de achterwielaangedreven ‘Merc’ en hij is af en toe best tot een klein beetje overstuur te verleiden. Overigens niet zo erg om er overstuur van te raken. Daar zorgt de ESP (Elektronisch Stabiliteit Programma) wel voor. De afstelling van het onderstel is eerder comforttabel dan sportief, zonder overigens te zacht te zijn, waardoor het rijgedrag negatief beïnvloed wordt. De besturing is licht, maar niet gevoelloos. Je kunt de Coupé strak een bocht om krijgen, mede dankzij de Dynamic Steering. Zoals het een Mercedes betaamt is ook de C 180 Coupé standaard uitgerust met allerlei assistentiesystemen die de veiligheid bevorderen: Collision Prevention Assist Plus inclusief Adaptive Brake, Attention Assist en actieve motorkap. En je kunt vertrouwen op een stel uitstekende remmen.

Conclusie

Met de nieuwe Coupé op basis van de C-Klasse heeft Mercedes een echte liefhebbersauto in de markt gezet. Een auto met een elegante, maar toch ook krachtige en sportieve uitstraling, die vraagt om een krachtiger motor, maar daar moet je dan wel de centen voor hebben.