Door Hans van Sunder op dinsdag, 06-08-2019 in

Voornaam voorkomen

Omdat de midi-MPV steeds meer aan populariteit verloor, veranderde de Mercedes A-Klasse in 2012 in een hatchback in de hoop een jonger publiek aan te spreken. Dat bleef zo bij de vierde generatie A-Klasse, die vorig jaar werd gelanceerd. En hij werd volgehangen met hightech snufjes, die je normaliter in duurdere modellen tegenkomt. Nu breekt fase twee aan: die van de A-Klasse Limousine. Wacht met de wenkbrauwen fronsen tot u hem gezien heeft. Hij ziet er namelijk fantastisch uit.

Bij de eerste A -Klasse hatchback was de beperkte binnenruimte een veelgehoord kritiekpunt. Dat probleem werd met de vierde generatie goed getackeld. De A groeide ruim een decimeter en de wielen werden verder uit elkaar gezet. De A Limousine, dat zal u niet verbazen, is weer langer dan de hatchback.

Voor de test kreeg ik de A 200 Limousine Business Solution tot mijn beschikking. Een verwijzing naar de doelgroep waarvoor hij bedoeld is: de zakelijk rijder. De 200 is uitgerust met een samen met Renault ontwikkelde 1,3 liter turbobenzinemotor. Standaard kost deze versie 41.384 euro. Voor de verandering dit keer maar drie extra’s: zwarte metallic lak (714 euro), een panorama schuifdak (1.126 euro) en een Night pakket (472 euro). Prijs geteste uitvoering: 43.696 euro. Veel meer is niet nodig, want de Business Solution zit royaal in de accessoires.

Concurrenten

De A Limousine heeft maar een zeer beperkte concurrentie. De meest directe concurrent is de Audi A3 Limousine. BMW heeft in de 1 Serie geen sedan. Ze hebben wel een 2 Serie Coupé, maar dat is een tweedeurs. Dan is er nog de Jaguar XE en de Lexis IS 300H, maar daar blijft het bij.

Harmonieus

De A Limousine is gebaseerd op de hatchback. Kort door de bocht – om maar in autotermen te blijven – is er een kont ‘aangeplakt’. Daardoor is de Limousine exact dertien centimeter langer dan de hatchback. Breedte, hoogte en wielbasis (2,73 meter) zijn identiek. Het lijkt zo simpel om aan een hatchback een achterwerk te lassen, maar dat is het niet. In het verleden is het vaak genoeg fout gegaan, maar niet bij deze A Limousine. De verhoudingen kloppen, hij is harmonieus van design, helemaal in balans en zeer aerodynamisch (Cw-waarde 0,22!). Kortom: het is gewoon een schitterende sedan met een heel sportieve uitstraling. Lage neus met karakteristieke grille, licht uitgebouwde wielkasten, korte overhang achter en een lekkere dikke ‘kont’ met twee forse uitlaten. Klasse. Voor deze Mercedes hoef je je als leaserijder zeker niet te schamen.

Topkwaliteit

Voorafgaand aan de A Limousine had ik een aantal dagen met de nieuwe Mercedes GLE gereden. Voor de door mij gereden GLE kun je drie A 200 Limousines kopen. Verschil moet er zijn, maar toch kom je de nodige overeenkomsten tegen. Zeker als het gaat om het fraaie digitale instrumentarium met twee grote displays. De middenconsole heeft dezelfde lay-out met het touchpad en met daarachter de steun waarop je je onderarm kunt leggen. De ronde ventilatieopeningen zijn chroom omrand, het driespakig stuur is bijna identiek aan die in de GLE en de afwerking is van topkwaliteit met mooie materialen en een leuke rode bies op het dashboard en in het stuurwiel. En ook de A Limousine heeft MBUX ofwel Mercedes-Benz User Experience. Dit systeem is zelflerend en je kunt tegen de auto praten (Hallo Mercedes!), maar niet elke boodschap komt duidelijk over.
Het interieur ziet er dus prachtig en ook sportief uit, met dank aan de AMG Line. De (sport)stoelen zitten uitstekend en bieden veel steun. Achterin is de ruimte beter dan bij het vorige model en zelfs achter mij (1,90 meter) is heel behoorlijk te zitten. In de achterbak is voldoende ruimte voor bagage (420 liter). In de rugleuning van de achterbank is een skiluik te vinden.

Snel schakelen

De motor in de A 200 Limousine is een 1,3-liter turbobenzine, die Mercedes samen met Renault heeft ontwikkeld. Hij is goed voor 120 kW/163 pk en een koppel van 250 Nm bij 1.620 toeren en heeft cilinderuitschakeling. Tijdens rustig rijden worden onmerkbaar twee cilinders uitgeschakeld en dat bespaart brandstof. De 7G-DCT automaat met dubbele koppeling schakelt soepel en reageert alert op signalen van het gaspedaal. Hij doet zijn werk vlotter dan je zelf kunt, dus zit je net iets eerder vanuit stilstand op 100 km/uur. Het bergt slechts 8,1 seconden. Met een top van 230 km/uur kun je op de Duitse Autobahn ook een leuk deuntje meeblazen. De motor doet doorgaans zijn werk in betrekkelijke stilte en is alleen beter te horen bij hoge toeren en fel optrekken.
Dankzij de cilinderuitschakeling is de motor ook niet echt dorstig, ondanks dat 18-inch wielen. Van de beloofde 1 op 18,2 bleef in de praktijk, waarbij ik best lekker sportief heb gereden, 1 op 15,4 over.

In balans

Ik kan mij nog goed herinneren dat ik bij de test van de A 200 hatchback een jaar geleden flink schrok van de abruptheid waarmee de actieve spoorassistent ingreep, als je niet keurig tussen de lijnen reed. Ik was dus gewaarschuwd.
Ik was toen echter ook zeer te spreken over de wegligging en het lijkt wel of de A Limousine er een schepje bovenop doet. Wat een fijne auto om te rijden. Net als het design is de wegligging ook prefect in balans. De gewichtsverdeling lijkt nog beter. Ook de Limousine is niet super-sportief, maar je kunt toch heel vlot rijden, terwijl bij de afstelling van het onderstel een mooie balans gevonden tussen rijcomfort en een stabiel rijgedrag. De besturing zou misschien iets communicatiever mogen, zeker in de middenstand en in de bochten is de A 200 licht onderstuurd. Met het standaard Dynamic Select kun je verschillende rijprogramma’s kiezen: Sport, Comfort, Eco. De verschillen zijn goed merkbaar. Remmen doet de A als de beste.
Met de veiligheidsuitrusting zit het wel goed met onder andere vermoeidheidsherkenning, een noodstopsysteem en de eerder genoemde actieve spoorassistent.

Conclusie

Bij de compactere modellen kom je weinig sedans of zoals Mercedes het noemt limousines tegen. Sinds kort is er de Mazda3 en de Toyota Corolla Sedan, maar die horen in een ander segment thuis. Is de compacte sedan misschien aan een comeback bezig?.
Het interieur van de A Limousine is prachtig met het volledig nieuwe digitale dashboard en de hoogwaardige materialen. Bovendien ziet hij er heel aantrekkelijk en sportief uit en rijdt als de beste. Hij heeft dus twee sterke argumenten om op uw verlanglijst te komen.