Door Hans van Sunder op vrijdag, 06-05-2016 in

Niet de wildste sportcoupé

Met de nieuwe RC levert Lexus onomstotelijke het bewijs dat een efficiënte Full Hybrid aandrijflijn zich ook thuis voelt in een fraai en sportief gelijnde coupé. Natuurlijk is het kicken als je in de RC F mag rijden en kunt genieten van het gebulder van de V8, die goed is voor een slordige 477 paardenkrachten. Aan die auto hangt echter niet alleen een fors prijskaartje (128.990 euro), maar hij lust ook nog een flinke slok.

Het getuigt van moed dat Lexus het aandurft om in een echte coupé een combinatie van een benzine- en elektromotor te monteren. Hybrideaandrijving wordt toch vooral geassocieerd met zuinigheid en zeker niet met sportiviteit. Natuurlijk geeft de RC F de RC 300h op letterlijk onnavolgbare wijze het nakijken, maar dat wil beslist niet zeggen dat je je achter het stuur van de RC 300h zit te verbijten. De RC 300h is voorzien van de uit de IS 300h bekende 2,5-liter benzinemotor gecombineerd met een krachtige elektromotor met een gezamenlijk vermogen van 164 kW/223 pk.

Kost de RC F dus bijna 130.000 euro. Daar kun je bijna drie RC’s 300h van kopen, want de prijzen beginnen bij 45.695 euro. Ik ben echter op pad geweest met de Luxury Line en die is te koop vanaf 53.495 euro. Standaard onder meer een zeer smaakvol ingericht interieur met prachtige (Clove) leren bekleding en bamboe inleg, 19-inch lichtmetalen wielen met voor 235/40 en achter 265/35 banden, elektrisch verstelbare stuurkolom, elektrisch verstelbare stoelen met verwarming, cruise controle, met leer bekleed stuur, multimediasysteem met 7 inch kleurenaanraakscherm, navigatie, achteruitrijcamera, acht airbags en LED verlichting. Hoe sportief de RC ook mag zijn, hij is en blijft een Lexus en dus zeer luxueus. Zoals de service ook op grote hoogte staat met de Red Carpet Treatment.

Concurrenten

Lexus behoort tot de premiummerken en we moeten de concurrentie dus zoeken onder modellen van BMW, Audi, Mercedes. Bijvoorbeeld de Audi A5, BMW 4 Serie en Mercedes C Coupé. En ik mag de Infiniti Q60 Coupé ook niet vergeten. Dus vierzits coupé’s. Hierdoor valt de Jaguar F-Type af.

Bekijks

Had ik nog mijn bedenkingen bij het design van de GS 450h, dat voor de doelgroep misschien iets te uitgesproken zou kunnen zijn. Bij de RC 300h heb ik dat niet. De agressieve neus past helemaal bij het karakter van deze sportcoupé. Lekker scherpe lijnen en een markante grille, geflankeerd door smalle koplampen en een rij LED’s daaronder. De daklijn loopt flink af en eindigt in een krachtig achterwerk met een in de kleine kofferdeksel geperste spoiler, twee dikke uitlaten en opvallende roosters achterin de wielkasten. De achterlichten steken zelfs iets uit. De RC 300h trekt veel bekijks en ik ben allen goedkeurende blikken tegen gekomen.

2+2

Verwacht niet dat je achterin lekker comfortabel kunt zitten. De ruimte daar is net groot genoeg voor kleine kinderen. De RC is een echte 2+2. Voorin zit je uitstekend. De stoelen zijn elektrisch te verstellen en je zit sportief laag. Bovendien bieden de stoelen veel (zijdelingse) steun. In combinatie met het in hoogte en diepte verstelbare stuur is een optimale zitpositie te creëren. In deze uitvoering met deze kleurencombinatie is de RC helemaal af. De achterbank is gelukkig in twee ongelijke delen (40:60) neer te klappen, waardoor de niet al te grote laadruimte (340 liter) verder is uit te breiden.

Voor de RC 300h past Lexus voor het eerst een interieurverlichting toe die meer naar boven is gericht dan naar beneden. Dat zorgt ervoor dat het gehele passagierscompartiment in sfeervol gedempt licht wordt gehuld.

Hybrid

Onder de langgerekte motorkap dus de aandrijflijn van de IS 300h en GS 300h. Die bestaat uit een 133 kW/181 pk en 221 Nm sterke 2,5-liter viercilinder benzinemotor plus een elektromotor met 105 kW/143 pk. Beide vermogens kun je niet één op één optellen en zo kom je dus uiteindelijk aan 164 kW/223 pk. Die krachten worden door een automatische transmissie (CVT=Continu Variabele Transmissie) op de achterwielen overgebracht. Een andere optie is er niet. De CVT functioneert naar behoren, maar geniet niet (dat is geen nieuws, overigens) mijn voorkeur.

Over de prestaties heb je niet echt te klagen, al val ik niet direct achterover in mijn stoel van de topsnelheid van 190 km/uur. Met 8,6 seconden verloopt de sprint van 0 naar 100 km/uur voldoende vlot om van een sportieve auto te kunnen spreken. Zuinig blijkt de RC 300h, zelfs met een vlotte rijstijl, wel te zijn. Geen 1 op 21,3 zoals de officiële cijfers zijn, maar 1 op 16,9 is een verbruik dat je bij dit soort auto’s maar zelden tegenkomt.

Voorzichtig

Door de 19-inch wielen met platte banden lever je wat aan rijcomfort in, maar de RC is per slot van rekening een sportauto, dus dat mag. Vooral kleine oneffenheden voel je goed en drempels moet je voorzichtig nemen. Daar tegenover staat een puike wegligging. De forse banden hebben heel veel grip en dankzij de achterwielaandrijving kun je ook een beetje met het gaspedaal sturen. Van overstuur is overigens nauwelijks sprake. Daar zorgen alle veiligheidssystemen wel voor. Heel spannend is het dus allemaal niet, maar je kunt wel behoorlijk hard een bocht door. De besturing is weliswaar licht, maar heeft voldoende gevoel, ook in de middenpositie. De remkracht is uitstekend te doseren en de vertraging meer dan goed.

Conclusie

De RC 300h is niet een van de wildste sportauto’s in de markt, maar biedt wel voldoende rijplezier en prestaties om je sportieve aspiraties waar te maken. De RC 300h ziet er lekker agressief uit en dat past wel bij een sportcoupé. Ronduit prachtig vond ik het interieur en je zit ook lekker laag, hetgeen het sportieve gevoel ten goede komt. Het is dan ook zeker geen straf om met deze RC 300h te rijden.