Door auto-riteit op woensdag, 13-03-2019 in

Koreaanse klasbak

Voor Kia is de Sportage vanaf het begin een vaste, belangrijke waarde. Het is bovendien een van de eerste compacte crossovers. In die begintijd was de concurrentie gering. Nu is dat wel anders. Bovendien is de Sportage geen prijsbreker meer, al moet daar direct bij gezegd worden dat hij kwalitatief uitstekend in elkaar steekt. En hij kreeg een opfrisbeurt. Reden genoeg dus voor een hernieuwde kennismaking.

Dat deed ik met de duurste versie uit het programma: de Sportage GT-PlusLine met EcoDynamics+ 2.0 CRDI mild hybrid dieselmotor met vierwielaandrijving en 8-traps automaat. Die kost 58.915 euro, maar is dan ook van alle gemakken voorzien. Heeft onder andere 8-inch full-map navigatiesysteem, stoel- (ook achterin) en stuurverwarming, JBL Premium Sound System, tweezone airco, leren bekleding met rode stiksels, digitale radio (DAB+), panorama schuif-/kanteldak, elektrisch verstelbare stoelen en hij staat op fraaie 19-inch lichtmetalen GT-Line wielen. En dan heb je de doorgaans voor de hand liggende
zaken zoals elektrische raam- en spiegelbediening, elektrisch verstel- maar ook verwarmbare buitenspiegels en parkeersensoren niet genoemd. Bovendien is de GT-PlusLine rijkelijk voorzien van veiligheidssystemen. Prijzen van de Sportage beginnen overigens bij 33.395 euro. Uniek blijft de zeven jaar garantie.

Concurrenten

Met die vanafprijs is de Sportage geen koopje (meer). Hij is bijvoorbeeld flink duurder (rond 6.000 euro) dan de instapmodellen van de Nissan Qashqai en Renault Kadjar. Moet opboksen tegen de succesvolle Peugeot 3008, Opel Grandland X en de nieuwe Citroën C5 Aircross. Maar ook tegen de onlangs vernieuwde Hyundai Tucson, Ford Kuga, Mazda CX-3, Seat Ateca, Skoda Karoq, Toyota RAV4 en de Volkswagen Tiguan.

Stoerder

Persoonlijk vind ik dat de Sportage niet echt een facelift nodig heeft. Hij had best nog wel een tijd mee kunnen gaan. Groot zijn de wijzigingen dan ook niet. Nieuw zijn de voor- en achterbumper, de koplampen en achterlichten, plus nieuwe lichtmetalen wielen. Onder mijn testauto maar liefst 19 inch groot. Dat maakt de Sportage een slag stoerder. De GT-PlusLine valt verder op door een dubbele uitlaat, speciale hoogglans grille met donkerchromen details, LED-koplampen en zilverkleurige skidplates voor en achter.

Veel licht

Ook in het interieur is er niet al teveel veranderd. Het met leer beklede stuurwiel is nieuw. In de GT-PlusLine is deze D-vormig. Ook het instrumentarium is gewijzigd, maar ziet er nog steeds vertrouwd uit. De meters zijn goed afleesbaar en dat geldt ook voor het kleurenscherm op het dashboard. Daaronder is het wel erg druk met maar liefst 23 (!) knoppen. De gebruikte materialen zijn hoogwaardig en de kwaliteitsbeleving is hoog. Dankzij het panorama glazen dak komt er lekker veel licht binnen. Op hete dagen is het dak te blinderen.
De met leer beklede stoelen zitten prima. Met 1,90 meter ben ik vrij lang en komen mijn bovenbenen net wat steun te kort, al is de zitting zeker niet extreem kort. De ruimte in de Sportage is prima. Voorin royaal, maar ook op de achterbank is het voor volwassenen goed te doen. Ondanks het panoramadak is de hoofdruimte achterin voldoende, ook voor langere mensen. Met een laadruimte die varieert van 503 tot maximaal 1.492 liter kun je uitstekend uit de voeten. Handig is de elektrische kofferdeksel die opengaat wanneer je met de sleutel op zak achter de auto gaat staan.

Ondersteuning

Nieuw in de Sportage is de EcoDynamics+ 2.0-liter mild-hybrid turbodiesel. Dat mild-hybrid betekent dat een 48 Volt batterij bij accelereren de motor elektrisch ondersteunt. Dat bespaart brandstof. Kia claimt 4 procent. De 2.0-liter diesel is goed voor 136 kW/185 pk en een flink koppel van 400 Nm tussen de 1.750 en 2.750 toeren. Toeren maken met deze diesel is dus overbodig. Bovendien vormt de motor een heerlijke combinatie met de 8-traps automaat, die met flippers achter het stuur ook handmatig te bedienen is. Met een top van 201 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur is slechts 9,5 seconden zijn de prestaties dik in orde. De motor produceert weinig geluid. In de verte hoor je een sonore brom, die nooit storend wordt.
Ook nu weer blijkt dat de nieuwe WLTP-meetmethode het verbruik veel realistischer weergeeft. Van de beloofde 1 op 17,2 bleef 1 op 15,4 over. Niet gek voor een auto met vierwielaandrijving en 19-inch grote wielen.

Extra grip

Dankzij de standaard vierwielaandrijving heeft de Sportage net dat beetje extra grip. Veiliger als het regent of sneeuwt. Hij mag ook een aanhanger van maximaal 1.900 kilo (geremd) trekken. De besturing zou iets communicatiever mogen zijn. Vooral in de middenpositie kan het beter en je moet ook af en toe wat stuurcorrecties geven. Bij de afstelling van het onderstel is een goede balans tussen comfort en een goed rijgedrag gevonden. De Sportage voelt solide en betrouwbaar aan, ook op hogere snelheid.
De GT-PlusLine is ruim bemeten met veiligheidssystemen. Standaard onder andere adaptieve cruise controle, actieve rijbaanassistentie, snelheidsbordenherkenning, vermoeidheidsherkenning, parkeersensoren voor en achter, 360 graden camera, autonome noodremassistentie, dodehoekdetectie en kruisend verkeersdetectie achter. De remmen zijn ook dik in orde.

Conclusie

Als ik heel eerlijk ben moest ik wel heel even schrikken van de prijs van de door mij gereden Kia Sportage. Bijna zestig mille is niet niks. Maar je hebt dan ook niet veel meer te wensen. De motor is krachtig en redelijk zuinig, de uitrusting meer dan compleet, het rijgedrag (de wat vage besturing daargelaten) oké, de Sportage smoelt goed en op de afwerking is ook niet veel af te dingen.