Door Hans van Sunder op maandag, 20-03-2017 in

Verrassend veelzijdig

In het nog niets eens zo ver verleden was de Rio Kia’s best verkopende model, maar die plek is hij al een tijd kwijt aan de Picanto. Hij is echter nog altijd wel goede tweede. En nu is het dan de beurt aan de vierde generatie, nadat de Rio in 2000 voor het eerst op de markt werd gebracht.

Vorige week heb ik met de nieuwe Hyundai i30 gereden. Net als bij de Kia Rio uitgerust met een nieuwe 1.0 T-GDI benzinemotor. Daarvan zijn twee varianten. In de i30, die een maatje groter is dan de Rio en in het C-segment thuishoort, lag de versie met 88 kW/120 pk. In de door mij gereden Rio blijft het vermogen steken op 74 kW/100 pk. Of dat voldoende is, zal verderop in dit verhaal blijken.

Net als Hyundai heeft Kia zich in de beginjaren moeten invechten in de Europese markt en deed dat net als landgenoot Hyundai door voor ‘weinig’ geld keurige auto’s te leveren. Ze blonken nergens in uit, dan alleen in een goede prijs/kwaliteitsverhouding. Dat is de laatste jaren flink veranderd. Een Kia (of Hyundai) kan zich nu op alle fronten meten met de Europese concurrentie. Dat heeft – dat kan natuurlijk niet anders – consequenties gehad voor de prijzen. De Rio is dan ook zeker geen prijspakker. Je betaalt minimaal 15.735 euro (1.0 T-GDI EconomyLine). Voor de door mij gereden ExecutiveLine moet dieper in de buidel getast worden (22.235 euro), maar die staat dan op 17-inch lichtmetalen wielen, heeft op leer lijkende bekleding, verwarmbare stoelen en stuurwiel, klimaatcontrole, regensensor, 7-inch Full Map navigatie met DAB+ (digitale radio), achterruitrijcamera, parkeersensoren achter, cruise controle en de nodige veiligheidssystemen zoals autonome noodremassistentie en rijbaanassistentie.

Concurrenten

Een Kia is dus beslist geen budgetauto meer. Kwaliteit (bouw- en rijden) is met sprongen vooruit gegaan. Gevolg hogere prijzen. Zelfs de basisprijs van de Volkswagen Polo (15.590 euro) ligt lager. Maar die – en dat zie je bij vrijwel alle concurrenten – heeft dan wel een veel minder krachtige motor (slechts 44 kW) en vaak is ook de standaarduitrusting minder. Wat prijs/kwaliteit betreft zit het wel snor met de Rio.
Wie zijn die concurrenten dan allemaal? De Kia Rio hoort in het B-segment thuis en heeft dus onder andere te maken met de nieuwe Citroën C3, Fiat Punto, Ford Fiesta, Honda Jazz, Hyundai i20, Mazda2, nieuwe Nissan Micra en Note, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Suzuki Baleno, de iets kleinere Toyota Yaris en de eerder genoemde VW Polo.

Strak in pak

Is de Rio een swingende auto, zoals Rio de Janeiro een swingende stad is? Nee, niet bepaald. Maar het is ontegenzeggelijk ook geen lelijke auto. Hij heeft een tijdloos design, zit strak in het pak. Het front is best wel agressief met zijn karakteristieke grille met daaronder een forse luchtinlaat met daaronder een splitter. De 17-inch wielen vullen de wielkasten en maken de Rio net even stoerder, zoals ook de strakke achterzijde de Rio goed doet. Het is een auto waar je prima mee voor de dag kunt komen.

Ruimer

Zoals je ook over een verrassende leefruimte beschikt. De Rio is marginaal gegroeid, net als de wielbasis die nu 2,58 meter bedraagt. Met de eerder genoemde Polo scheelt het maar liefst elf centimeter. Alleen bij de Clio en de Note staan de wielen iets verder uit elkaar. Resultaat van die lange wielbasis is een relatief flinke beenruimte op de achterbank. Voorin zit je ook goed, al zou de stoel een iets langere zitting mogen hebben, maar ik ben dan ook 1,90 meter. De laadruimte varieert van 325 tot 980 liter en dat is normaal in deze klasse.
Het dashboard ziet er keurig verzorgd uit, maar is wel van vrij hard plastic gemaakt. Dat voel je, maar door de structuur oogt het niet goedkoop. Het tabletachtige kleurenscherm is goed afleesbaar. Wel zijn de rolgeluiden van de banden een storende factor. Graag betere isolatie in de wielkasten!

Geen moeite

Vorige week reed ik met de Hyundai i30 en wenste een iets krachtiger motor. In de i30 lag de 88 kW/120 pk sterke 1.0 T-GDI benzinemotor. In de Rio dezelfde motor, maar dan met 74 kW/100 pk. Maar wel met hetzelfde relatief hoge koppel van 172 Nm. De Hyundai i30 is niet alleen een maatje groter, maar ook ruim 200 kilo zwaarder. De Rio weegt 1.055 kilo en met dat gewicht heeft driecilinder turbobenzine geen moeite. De prestaties zijn prima met een topsnelheid van 188 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 10,7 seconden. De motor is bovendien voldoende soepel en de vijfbak schakelt prima. De 17-inch wielen hebben een negatief effect op het brandstofverbruik. Met 15-inch wielen bedraagt het officiële gecombineerd verbruik 4,1 l/100 km en met die grotere wielen 4,5 l/100 km. Dat scheelt dus bijna tien procent. Van de beloofde 1 op 22,2 bleef in de praktijk 1 op m17,2 over.

Geen fratsen

De nieuwe Rio is een betrouwbare partner waar het om de rijeigenschappen gaat. Hij haalt geen rare fratsen uit. Is licht onderstuurd in de bochten. Zoekt de neus van de Rio de buitenkant van de bocht op, dan is een kleine beter minder gas voldoende om hem weer op koers te zetten. Van zijwind heeft hij ook weinig last en op hoge snelheid blijft hij voldoende stabiel. Ook heb ik weinig aan te merken op de besturing, die licht en direct is en in de middenpositie net even iets meer feedback zou mogen geven. Bij de afstelling van het onderstel is een goede modus gevonden tussen comfort en een veilig weggedrag. De remmen voelen betrouwbaar aan en de remdruk is goed te doseren. De ExecutiveLine zit ruim in zijn veiligheidsvoorzieningen.

Conclusie

De nieuwe Kia Rio is verrassend ruim van binnen. Met name voor wat betreft de beenruimte op de achterbank behoort hij tot de toppers in zijn klasse. Op andere terreinen (design, aandrijflijn en weggedrag) scoort hij bovengemiddeld. Het is dus een auto om rekening mee te houden.