Door Hans van Sunder op vrijdag, 01-06-2018 in

Kleine Koreaanse Kart

Afgelopen februari mocht de nieuwe Kia Picanto zich, overigens voor één maand, de best verkochte auto van ons land noemen. De ‘usual suspects’ Volkswagen Polo of Golf voor blijven, is een mooie prestaties. Oude tijden herleven derhalve een beetje, want ook al in 2011 verbaasde de Picanto bij zijn introductie.

Voor nog geen tien mille een nieuwe auto, dat was toentertijd uitzonderlijk. Nu lukt dat niet meer, al is de nieuwe Picanto met een prijs vanaf 11.895 euro nog steeds heel betaalbaar. In de tegenwoordig populaire private lease kun je hem vanaf 189 euro per maand rijden.

In 2011 was de Picanto dus een opvallende nieuwkomer. Het fenomeen stadsauto’s was de kinderschoenen toen weliswaar al wel net ontgroeid, maar lang niet zo populair als nu. Dus was de concurrentie toen minder groot. De nieuwe Picanto is gebouwd op een eveneens nieuw platform en heeft een andere achterwielophanging. Hierdoor zou de Koreaanse ukkepuk oneffenheden beter moeten kunnen verwerken. Of dat gelukt is, leest u straks.

Eerst maar eens de prijzen. Leverbaar vanaf 11.895 euro en dat is dan de 1.0 MPI Economy Line. Ik heb echter gereden met de GT-Line uitgerust met de nieuwe 1.0 T-GDI (turbo en directe injectie) benzinemotor. Die kost 18.095 euro, maar dan heb je ook wel wat. Zo staat de GT-Line op 16-inch lichtmetalen wielen, heeft DAB+ digitale radio, draadloos oplaadstation voor de smartphone, privacy glas, bekleding in zogenaamd ‘leatherlook’ met rode accenten, verstelbare middenarmsteun en een GT-Line Pack bestaande uit sportieve bumpers, zijskirts, dubbele uitlaat, aluminium pedalen en sportstuur met afgevlakte onderkant. Al vanaf de ComfortPlusLine Navigator is de Picanto uitgerust met een 7-inch TomTom navigatiesysteem en achteruitrijcamera. Metallic lak kost 495 euro.

Concurrenten

Zeven jaar geleden was de lijst met concurrenten een stuk kleiner en overzichtelijker. Anno 2018 moet de Picanto opboksen tegen de Citroën C1, Fiat Panda, Fiat 500, Ford Ka+, Hyundai i10, Mitsubishi Space Star, Opel Karl, Peugeot 108, Renault Twingo, Seat Citigo, Skoda Mii, Skoda Citigo, Suzuki Celerio, Toyota Aygo en Volkswagen Up!

Schijn bedriegt

Zo op het oog lijkt de nieuwe Picanto langer en breder dan zijn voorganger, maar dat is in werkelijkheid niet zo. In Korea valt een auto kleiner dan 3,60 meter in een gunstig belastingtarief en daarom bleef de nieuwe Picanto 3,595 meter lang en even breed (1,595 meter). Hij is wel een fractie lager en de wielen staan iets verder uit elkaar (2,40 tegen 2,385 meter). Daardoor, en mede door de iets lagere daklijn en de uitgebouwde wielkasten, komt hij compacter en steviger over. De GT-Line voegt daar nog een aantal sportieve details aan toe, zoals de 16-inch lichtmetalen wielen, stoerdere voorbumper en rode accenten. De Picanto was en blijft een aantrekkelijk autootje om naar te kijken.

Alle kleine beetjes helpen

Het gaat om maar anderhalve centimeter, maar de wielbasis nam wel toe en bij dit soort compacte autootjes helpen alle kleine beetjes. Je mag van de ruimte op de achterbank geen al te grote wonderen verwachten. Als de stoelen, die een korte en vlakke zitting hebben, niet in de achterste stand zijn, is er net aan ruimte voor twee (niet al te grote) volwassen, die echt niet te groot moeten zijn anders zitten ze met de kruin tegen het dak. Met een laadruimte van 255 liter (was overigens maar 200 liter, maar nu grootste in zijn klasse) kun je nog steeds niet al teveel meenemen, maar gelukkig is de achterbank in twee ongelijke delen neer te klappen en is de laadruimte dan net iets meer dan een kuub. Onder de laadvloer is ook nog een kleine ruimte om spullen op te bergen.
De Picanto gaat met zijn tijd mee, want midden op het dashboard staat een kleurenscherm. Dat dashboard is overigens nog van hard plastic gemaakt, maar ziet er wel fraaier uit. Zoals de GT-Line toch al compleet in de spullen zit met onder meer airco, elektrische raambediening voor en achter en leren stuurwiel en pookknop.
Wat wel verbeterd kan (en misschien wel moet) worden is de geluidsisolatie en dan vooral achterin. Tijdens het rijden hoor je uit de bagageruimte het nodig gestommel komen en dat gaat op den duur irriteren.

Pittig ding

De nieuwe 1.0 T-GDI benzinemotor met turbo en directe injectie telt drie cilinders en dat hoor je, zeker bij hoge toeren en fel optrekken. Met 74 kW/100 pk en 171 Nm levert hij prima prestaties. Dat maximum koppel is al bij 1.500 toeren voorhanden en blijft tot 4.000 toeren op datzelfde hoge niveau. Aan souplesse dus geen gebrek. Aan prestaties ook niet want de T-GDI is een pittig ding. Hij zorgt voor een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in slechts een tiende dan tien tellen en de topsnelheid bedraagt maar liefst 180 km/uur. Hij doet de typering GT-Line dus eer aan. Bovendien schakelt de vijfbak als een zonnetje en valt de consumptie reuze mee. Van de beloofde 1 op 22,2 bleef namelijk, ondanks mijn sportieve rijstijl, 1 op 17,3 over.

Stug

De Picanto staat op een hagelnieuw platform en heeft een aangepaste achterwielophanging. Kia claimt dat het onderstel daardoor kleine oneffenheden beter verwerkt en het sturen met meer gevoel gebeurt. Dat tweede is waar, de Picanto stuurt lekker scherp. De GT-Line heeft echter standaard 16-inch wielen met plattere banden en dat gaat ten koste van het comfort. De auto voelt daardoor stug aan en oneffenheden voel je goed. Maar met de GT-Line kies je bewust voor een sportievere Picanto, dus dan weet je dat. Daar staat namelijk tegenover dat je deze kleine Koreaan als een kart haaks de bocht om kan gooien en hij geeft dan geen krimp. Heel laat pas wat onderstuur. De remmen zijn op hun taak berekend.

Conclusie

De Kia Picanto moet anno 2018 tegen veel meer concurrenten opboksen en heeft het dus moeilijker in het A-segment. Maar hij heeft nog steeds voldoende kwaliteiten om klanten aan zich te binden, gezien de meer dan 1.000 nieuwe eigenaren in februari en de nummer één plek. De GT-Line, zeker met de nieuwe – ook in de Rio gebruikte – 1.0 T-GDI motor is een lekker sportief autootje waar je veel plezier mee kunt beleven, maar je levert dan wel wat rijcomfort in.
En vergeet niet: Kia biedt nog steeds zeven jaar garantie en is daarmee uniek.