Door Hans van Sunder op woensdag, 29-11-2017 in

Koreaanse kanshebber

Het gaat hard, heel hard. De SUV/crossover is al weer een tijdje het meest verkochte model in Europa en gezien de enorme hoos aan nieuwe modellen zal dat in de nabije toekomst ook niet gaan veranderen. Op dit moment wordt de ene na de andere compacte SUV in het B-segment gelanceerd. Daaronder de nieuwe Hyundai KONA. Rijden met deze nieuwe compacte SUV is zeker geen straf, zoveel zal wel duidelijk worden uit dit verhaal.

Hyundai met de Santa Fe -en zeker ook Kia met de Sorento – hebben aan de wieg gestaan van de popularisering van de SUV. Toentertijd stoere en zeer betaalbare modellen, die in die tijd nog als terreinwagens in de markt werden gezet.

Hyundai levert de KONA vooralsnog uitsluitend met benzinemotoren. Zeer binnenkort komen daar twee diesels bij en in 2018 zullen ook twee elektrische varianten worden gelanceerd. Die zijn dan uitgerust met een 40 of zelfs 63,5 kWh accupakket en de laatste heeft daardoor een actieradius van maar liefst 500 kilometer. Interessante auto’s, maar hun succes op de Nederlandse markt zal sterk afhangen van de prijs. Die weten we uiteraard nog niet.

Van de KONA natuurlijk wel. Die is te koop voor een prijs vanaf 21.995 euro. Dan gaat het om der 1.0 T-GDI Drive. Ik heb met dezelfde motor gereden, maar dan als Premium en die is 8 mille duurder. Maar dan is hij ook van alle comfort en gemakken voorzien. Zo staat hij niet, zoals de Drive, op 16-inch stalen wielen maar op lichtmetalen met 18-inch maat. Ook is Autonomous Emergency Braking (AEB) standaard, net als head-up display, een geïntegreerd navigatiesysteem met 8-inch display, elektrisch verstel- en verwarmde stoelen, Krell Premium audio met acht luidsprekers, regensensor, parkeersensoren voor en achter, volautomatische airco, achteruitrijcamera, Blind Spot Detection System en kunstleren bekleding.

Concurrenten

Hyundai en Kia behoren tot hetzelfde concern en bijna gelijktijdig lanceren ze een SUV in het B-segment. Ze zijn dus een directe concurrenten van elkaar, maar er is iets opvallends aan de hand. Voor de KONA moet minimaal 21.995 euro betaald worden, terwijl de Kia Stonic maar liefst drie mille goedkoper is. Het is echter een beetje appels met peren vergelijken, want de Stonic voor die prijs is uitgerust met een weinig geavanceerde 1.2 MPI. Met deze 1.0 T-GDI benzinemotor is de Stonic dan weer 1.000 euro duurder dan de KONA.

Maar de strijd gaat niet alleen tussen KONA en Stonic. Het is opvallend hoeveel nieuwe modellen gelanceerd zijn en nog worden. Dan hebben we het over de Opel Crossland X, Seat Arona, Citroën C3 Aircross, Volkswagen T-ROC en Skoda Karoq. En dan is er nog de gevestigde namen met de Renault Captur, Peugeot 2008, Fiat 500X, Ford EcoSport, vernieuwde Dacia Duster, Nissan Juke, Toyota C-HR, Suzuki Vitara, Mazda CX-3 en Mitsubishi ASX.

Brievenbus

Aan lampen geen tekort bij de KONA. Achter twee lichtunits en voor maar liefst drie! In de neus hele smalle LED-dagrijlichten bovenaan, daaronder de normale koplampen en daar weer onder de mistlampen. Ook de LED-achterlichten zijn heel smal met daaronder geclusterd de richtingaanwijzers, achteruitlichten en mistlampen. In de neus valt verder de smalle luchtopening als een soort brievenbus op. Daaronder een markante, rechtopstaande grille met honingraatrooster die de KONA karakter geeft. De wielkasten van mijn opvallende rood/oranje gespoten KONA zijn beschermd met kunststof. Van hetzelfde materiaal voor een splitter, dorpels onder de portieren en achter een strip met in het midden een lichtgrijze skidplate. Boven de achterruit hangt een flinke spoiler en dankzij een iets oplopende taille- en een juist aflopende daklijn ziet de KONA er best dynamisch en aantrekkelijk uit.

Prachtig

De Premium draagt deze naam niet voor niets. Het interieur van deze versie ziet er prachtig uit. Het is overigens bewonderenswaardig hoe Hyundai er bij iedere nieuw model weer in slaagt om de bouwkwaliteit en die van de gebruikte materialen te verbeteren. Tegenwoordig kunnen ze de toets der kritiek probleemloos doorstaan en durf ik te stellen dat de afwerking gelijkwaardig is aan de Europese automerken.

Het dashboard met midden op de display voor de navigatie ziet er strak en draai uit. Ergonomisch scoort het interieur ook goed. Net als de stoelen, die in de Premium elektrisch verstel- en verwarmbaar zijn. Ze bieden ondanks het wat gladde (nep)leer genoeg steun. Achterin is de leefruimte, zeker gezien de compacte afmetingen (4,165 meter lengte en wielbasis 2,60 meter) heel behoorlijk en zit ik met mijn 1,90 meter net niet met mijn kruin tegen de hemelbekleding. De laadruimte varieert van 361 tot 1.143 liter.

Het is redelijk stil in de KONA. Alleen windgeruis is te horen en komt vanuit de laadruimte.

T-DGI

De letters T-DGI staan voor voor Turbo, Direct Gasoline Injection. Het gaat hier dus om een turbobenzinemotor. Hij telt drie cilinders en heeft net geen 1,0 liter inhoud. Dit geavanceerde motortje levert met 88 kW/120 pk en 172 Nm tussen de 1.500 en 4.000 toeren heel behoorlijk prestaties, die zich vertalen in een topsnelheid van 181 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 12 seconden. Daar kun je prima mee uit de voeten. Daarbij levert de motor bij weinig toeren flink wat koppel, is alleen op de achtergrond te horen en de zesbak schakelt als een zonnetje. Zesde en ook vijfde versnelling zijn een overdrive, dus veel pit zit er dan niet in. Daar tegenover staat dat in die hoge versnellingen het verbruik gereduceerd wordt. Van de beloofde 1 op 18,5 bleef met een vlotte rijstijl 1 op 14,7 over.

Wat stug

Hyundai monteert een torsieas achter. De sterkere 1.6 T-GDI, die ook nog eens vierwielaandrijving heeft, is uitgerust met een meer geavanceerde multi-link ophanging achter. Gevolg van die torsieas is dat de KONA wat aan de stugge kant is. Vervelend is dat zeker niet. Het laat een lekker sportief rijgedrag toe, maar met kleine oneffenheden heeft het onderstel wel wat moeite. In de bochten treedt pas laat een beetje onderstuur op. De besturing is licht, direct en communicatief, ook in de middenstand. Hoge snelheden zijn geen probleem en zijwind heeft nauwelijks vat op de koers. De remmen zijn dik in orde.

Autonomous Emergency Braking is alleen standaard op de Premium. Anders kost het 495 euro.

Conclusie

Het marktsegment van B-segment SUV’s wordt voller en voller en de concurrentie heviger en heviger. Toch dicht ik de Hyundai KONA goede kansen toe. Hij is aantrekkelijk geprijsd, ziet er goed uit, rijdt prima en heeft met de 1.0 T-GDI een motortje dat voor vlotte prestaties zorgt. En weer bewijst ook deze KONA dat Hyundai niet meer onderdoet voor de Europese concurrenten.