Door Hans van Sunder op donderdag, 20-10-2016 in

Goedkoop geen duurkoop

Het moment van lancering is voor ons land niet helemaal gelukkig, want vanaf 1 januari gaat de bijtellingsregeling op de schop en zullen alleen nog volledig elektrisch aangedreven auto’s een lage bijtelling (4%) kennen. Alle andere vallen dan in de 22%-categorie. Dat geldt ook voor de hier geteste Hyundai IONIQ Hybrid en de volgend jaar te lanceren IONIQ Plug-in Hybrid.

Voor wie de IONIQ Hybrid dit jaar nog op kenteken laat zetten, bedraagt het voordeel slechts één procent, want met een CO2-uitstoot van 79 g/km bedraagt de bijtelling dit jaar 21 en volgend jaar 22 procent. Wel kan de snelle beslisser profiteren van extra voordelige (introductie)prijzen (1.500 lager), al zullen die – zo werd mij bezworen – niet snel worden verhoogd.

Voor een verbazend lage (introductie)prijs van 21.995 euro (normaal 23.495 euro) wordt de IONIQ Hybrid in de markt gezet. Dat is op de kop af 8.000 euro minder dan voor de vergelijkbare Toyota Prius betaald moet worden. Bij de Nederlandse Hyundai-importeur willen ze best bekennen dat die lage prijs soms negatieve vooroordelen oproept . Zo van: ”Dan zal de kwaliteit wel te wensen over laten of het is zeker een hele kale auto!” Na een week rijden met de IONIQ kan ik met de hand op mijn hart verklaren, dat er helemaal niets mis is met de (rij)kwaliteit van de IONIQ en dat hij compleet is uitgerust. Helemaal de door mij gereden First Edition is voor een bedrag van 27.995 euro van alle gemakken voorzien. Schuif-kantel zonnedak, elektrische stoelverstelling met geheugen, verwarmde stoelen voor en achter, stuurverwarming en dodehoekdetectie zijn specifiek voor de First Edition en verder noteer ik nog achteruitrijcamera, licht- en regensensor, smart cruise control, Lane Keeping Assist, digitale DAB+ radio, Xenon verlichting, parkeersensoren voor en achter, geïntegreerd navigatiesysteem en LED dagrijverlichting. ‘Mijn’ IONIQ stond bovendien op 17-icnh lichtmetalen wielen. Dat staat mooi, maar zorgt wel voor een dertien procent hoger verbruik, ook al omdat om de wielen geen lage rolweerstandbanden zijn gemonteerd. Uniek blijft de vijf jaar garantie.

Concurrenten

Op de keper beschouwd heeft de IONIQ Hybrid eigenlijk slechts één concurrent en dat is de Toyota Prius. Trekken we het breder en nemen we ook de IONIQ Electric mee in de vergelijking, dan komen we bij de Nissan LEAF, Volkswagen e-Golf, Ford Focus Electric, Kia Soul EV en de kleinere Renault ZOE uit.

Jantje van Leiden

De ingenieurs van Hyundai hebben hun ziel en zaligheid in de techniek van de IONIQ gelegd. Ik wil niet zover gaan dat de designers er zich met een Jantje van Leiden hebben afgemaakt, maar spraakmakend ziet de IONIQ er niet bepaald uit. Hij lijkt erg veel op de Toyota Prius en de door Honda in het verleden verkochte Insight (ook al een hybride). Van die Insight (en de Citroën C4 Coupé van een jaar of tien geleden) heeft de IONIQ zijn tweede achterruit overgenomen. Aerodynamica is van groot belang voor een laag verbruik, dus daarom heeft de IONIQ een coupéachtige vormgeving met een sterk aflopende daklijn. Het front ziet er best wel imponerend uit en begrijp mij goed. Lelijk is de IONIQ zeker niet.

Fraai

En van binnen al helemaal niet. De uiterst scherpe prijs is beslist niet ten koste gegaan van de uitrusting, laat staan de afwerking. De IONIQ ziet er van binnen gewoon fraai uit. En de First Edition is ook nog eens heel compleet met tal van luxe zaken, die we eerder in dit verhaal al genoemd hebben. Bovendien zijn er materialen gebruikt die van goede kwaliteit zijn en het dashboard en instrumentarium zien er keurig verzorgd uit. Door het schuif-/kanteldak is de hoofdruimte achterin niet optimaal en dat geldt ook voor de beenruimte achterin (zie foto). Enige inschikkelijkheid van degene die voorin zitten, is gewenst. Daarentegen is de laadruimte met 550 liter lekker royaal en uit te breiden door de achterbank geheel of gedeeltelijk neer te klappen. De stoelen in lederlook zitten prima, maar zou een net wat langere zitting mogen hebben, waardoor mijn bovenbenen beter ondersteun worden. Ze zijn wel ruim elektrisch in te stellen

Kappa

Hyundai wil een van de leidende merken op het gebied van elektrische mobiliteit worden. Daarin spelen hybride, plug-in hybride en puur elektrisch een gezamenlijk rol. In de door mij gereden Hybrid werken een benzine- en elektromotor samen. Het is in grote lijnen dezelfde aandrijflijn die in de Kia Niro ligt. Hyundai claimt dat de 1.6-liter Kappa GDi-benzinemotor met directe injectie, die volgens de Atkinson verbrandingscyclus werkt, de hoogste thermische efficiency (40%) ter wereld heeft. Deze 1.6 GDi levert 77 kW/105 pk en 147 Nm en de elektromotor is goed voor 32 kW/43,5 pk en 170 Nm. Dat levert een systeemvermogen op van 104 kW/141 pk en een koppel van 265 Nm. Dat vertaalt zich weer in een top van 185 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 10,8 seconden. De acceleratie verloopt vlot, zeker in Sport-stand, mede dankzij de hulp van de elektromotor. Die hulp zorgt er ook voor dat het verbruik laag blijft. De IONIQ Hybrid rijdt soms ook puur elektrisch. Dat bepaalt de auto zelf aan de hand van stand van het gaspedaal en maximaal 120 km/uur) . Als bestuurder kun je niet kiezen. De beloofde 1 op 29,4 blijkt inderdaad te mooi om waar te zijn, maar uiteindelijk kwam ik uit op 1 op 19,6 en dat is gezien mijn rijstijl en de consumptie verhogende 17-inch wielen zo gek nog niet.

Een aanhanger mag niet achter de IONIQ, maar dat mocht in eerste instantie ook niet achter de Kia Niro en nu wel. Dus wie weet…

Licht

Misschien was het verschil met zijn voorganger groot, maar na de eerste paar kilometer valt direct de zeer lichte besturing op, die in de middenpositie aan de vage kant is. Na een korte gewenning valt er goed mee te leven. De IONIQ Hybrid voelt ook lekker lichtvoetig, prettig aan. Bij de afstelling van het onderstel is duidelijk voor een comfortabele setting gekozen, al zijn kleine oneffenheden wel voelbaar. Op het aantal veiligheidssystemen is niet bezuinigd. Standaard onder andere adaptieve cruise control, Lane Keeping Assist en een zelfstandig remsysteem (Autonomous Braking) dat ongelukken helpt voorkomen, maar ook Blind Sport Detection en Rear Cross Traffic Alert.

Conclusie

Door zijn betaalbaarheid is de nieuwe Hyundai IONIQ zelfs voor particuliere autokopers aantrekkelijk. Op dit moment is er geen hybrideauto in het middensegment die zo scherp geprijsd is. Goedkoop is hier zeker geen duurkoop. De IONIQ is een kwalitatief goed product, rijdt prettig al kan de besturing beter en is goed voor portemonnee en milieu.