Door Hans van Sunder op maandag, 11-01-2016 in

Geen valse noot

Ruim dertig jaar geleden, in 1983 om precies te zijn, werd de eerste Honda Jazz (in Japan Honda Fit) gepresenteerd. Na vier jaar verdween hij met stille trom, om in 2002 ineens weer op te duiken. Sindsdien is hij niet meer weggeweest en nu is de derde generatie te koop.

Laat ik maar direct met zijn sterkste kant beginnen. In het B-segment is er geen andere model dat zoveel binnenruimte en functionaliteit biedt als de Jazz. Op vijf millimeter na is hij precies vier meter lang, maar heeft achterin leefruimte die auto’s uit hogere segmenten jaloers maken.

Aan de andere kant is de Jazz ook weer niet de goedkoopste in zijn klasse met een vanafprijs van 18.300 euro. Voor een Volkswagen Polo, Peugeot 208, Opel Corsa, Ford Fiesta of Renault Clio ben je aanzienlijk minder kwijt. Maar het is wel een beetje appels met peren vergelijken, want de Jazz is uitsluitend leverbaar met een 1.3 liter benzinemotor met een behoorlijk vermogen, terwijl in de concurrenten vaak een stuk kleinere en minder krachtige motor ligt.

Dit is een mooi bruggetje naar de prijs van de Jazz, waarmee ik een week op pad ben geweest. Dat was de Elegance met CVT-transmissie (Continu Variabele Transmissie). Die kost 21.950 euro en met metallic lak (510 euro) en een Honda Connect navigatiesysteem (700 euro) komt daar nog een 1.210 euro bij.

Silhouet

De nieuwe Jazz heeft nog steeds het klassieke Jazz-silhouet, maar dan in een moderner jasje. Heeft dus wel iets weg van een midi-MPV. Heeft een nieuwe, spitse neus en krachtige lijnen. De daklijn loopt naar achteren toe zichtbaar af, waardoor er een zekere dynamiek in het ontwerp zit. Ook al omdat de taillelijn flink oploopt en na de achterportieren een knik omhoog krijgt bij de kleine achterruiten. In vergelijking tot zijn voorganger is de nieuwe Jazz behoorlijk gegroeid. Bijna een decimeter (9,5 centimeter) en is nu dus op vijf millimeter na exact vier meter.

Magic Seats

De wielbasis nam met drie centimeter toe tot 2,525 meter en dit levert dus ook een ruimer interieur op. Zowel voor- als achterin is verrassend veel bewegingsruimte en de laadruimte mag er ook zijn. Die varieert van 354 tot 884 liter. Elk van de 60:40 gesplitste Magic Seats achterin kunnen in allerlei standen worden gezet. In de ‘Utility’-stand kan de rugleuning van de achterbank naar voren worden geklapt terwijl het zitvlak wordt verlaagd, waardoor er een lang, plat oppervlak ontstaat. In de ‘Tall’-stand wordt de zitting van de achterbank in de verticale positie vergrendeld, zodat er vanaf de bodem tot aan het plafond extra ruimte wordt gecreëerd. In de ‘Long’-stand worden de rugleuning van de achterbank en van de passagierszetel naar voren geklapt in een horizontale positie. Dankzij de brede achterklep en de lage laadhoogte is de kofferbak eenvoudig toegankelijk.

Het interieur ziet er keurig verzorgd uit, maar om het maar eufemistisch uit te drukken, de gebruikte materialen zijn niet van de allerhoogste kwaliteit. Je zit redelijk hoog en de instap is uitstekend. De stoelen zouden wel een iets langere zitting mogen hebben. Het Honda Connect 7-inch touch screen in het midden van het dashboard herbergt het nieuwe infotainmentsysteem en is simpel te bedienen.

Geen fan

Nog steeds ben ik geen grote fan van de CVT-transmissie, die je heel kort door de bocht zou kunnen zien als een doorontwikkeling van de DAF Variomatic met het pientere pookje. Je moet met beleid het gaspedaal beroeren. Als je veel gas geeft, dan begint de schakelloze versnellingsbak te gieren en als je dan vervolgens gas loslaat, dan gaat de Jazz in eerste instantie zelfs iets harder rijden. Dus rustig aan met het gaspedaal. Gelukkig kun je ook handmatig schakelen met ‘flippers’ achter het stuur.

Had je bij de vorige Jazz nog de keuze uit een 1.2- of 1.4-liter benzinemotor. Nu is hij uitsluitend leverbaar met een 1.3 i-VTEC benzinemotor uit Honda’s Earth Dreams Technology-serie. Deze motor is goed voor een vermogen van 75 kW/102 pk en 123 Nm. Dit pas bij 5.000 toeren, dus de viercilinder is op z’n best bij hogere toeren en mist trekkracht bij lage toeren. Met een topsnelheid van 185 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in exact 12 seconden, heb je over de prestaties niet te klagen. Ook niet over het verbruik, dat gedurende te testweek uitkwam op 1 op 16,2 (fabrieksopgave 1 op 20,4).

Scherper

Dankzij het nieuwe wereldwijde B-segment platform (ook voor de HR-V) is de nieuwe Jazz niet alleen lichter, maar ook scherper dan zijn voorganger. Voor heeft de Jazz McPherson veerpoten en een H-type torsiestang aan de achterkant. Een nieuwe wielgeometrie aan de voorkant zorgt voor een stabielere en rustigere besturing en dankzij een nieuwe, elektrische stuurbekrachtiging reageert de auto ook beter en sneller. De afstelling van het onderstel is best stevig en bij drempels moet je de snelheid voldoende aanpassen anders maakt de voortrein flinke klappen. Zijwindgevoeligheid is de Jazz vreemd en de remmen zijn goed te doseren en vertragen prima.

De Jazz Elegance is standaard uitgerust met het Advanced Driver Assist System, dat Intelligent Speed Assist, Forward Collision Warning, Lane Departure Warning, Traffic Sign Recognition en Highbeam Support System omvat. Ook heeft hij Honda’s City-Brake Active-systeem.

Conclusie

De Honda Jazz heeft best veel noten op zijn zang en speelt nergens echt een valse noot. Absoluut zijn sterke punt is zijn binnenruimte en functionaliteit. In het B-segment staat hij hiermee aan de top. Dat geldt ook voor de prijstelling, want de Jazz is ook zo’n beetje de duurste in zijn klasse. Dit omdat hij uitsluitend met een 1.3-liter benzinemotor te leveren is. Die motor is lekker krachtig, maar ontbeert souplesse.

 

Hans van Sunder