Door Hans van Sunder op maandag, 29-07-2019 in

Net even anders

Een klein half jaar geleden heb ik al uitgebreid kennis gemaakt met de nieuwe Honda CR-V. Toen was de Hybrid nog niet beschikbaar, maar die is zo bijzonder van opzet dat een tweede kennismaking beslist op zijn plaats is. Belangrijkste vraag is natuurlijk of de brandstofconsumptie substantieel lager ligt dan bij de eerder door mij gereden 1.5 VTEC Turbo.

Honda zal in de nabije toekomst meer hybrides, plug-in hybrides en volledig elektrische auto’s op de markt gaan brengen. De bedoeling is dat tussen nu en 2025 minimaal 80 procent van de totale verkoop uit dit soort auto’s zal bestaan.
Overigens is deze CR-V niet de eerste hybride-Honda. Eind vorige eeuw, om precies te zijn in 1999, lanceerde het Japanse merk de Insight, een super aerodynamische coupé.

Door zijn lage verbruik en de daaraan gekoppelde geringe CO2-toeslag op de BPM is het prijsverschil tussen de Hybrid en de 1.5 Turbo zeer gering. Voor de CR-V Hybrid Comfort moet 40.960 euro worden betaald, terwijl de 1.5 Comfort 40.135 euro kost. Beide versies hebben voorwielaandrijving (2WD).
Ik heb gereden met de Executive en die is standaard uitgerust met vierwielaandrijving (AWD) en daar hangt een prijskaartje van 53.350 euro. Metallic lak vergt een investering van 810 euro. Daarmee is mijn testauto nog lang niet de duurste, want de 1.5 Executive AWD is met 60.445 euro bijna zeven mille duurder. De Hybrid is dus echt een zeer serieuze propositie.

Concurrenten

Even los van de Hybrid heeft de CR-V heel veel concurrenten. Dat zijn Citroën C5 Aircross, Ford Kuga, Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Mitsubishi Outlander PHEV, Nissan X-Trail, Opel Grandland X, Peugeot 5008, Seat Tarraco, Skoda Kodiaq, Subaru Forester, de nieuwe Toyota RAV4 en de Volkswagen Tiguan. De RAV4 en de Outlander zijn ook hybrides, de laatste zelfs een plug-in.

Iets inleveren

Ik hoef dit keer niet lang stil te blijven staan bij het uiterlijk en het interieur van de CR-V Hybrid, want die is nagenoeg hetzelfde als de andere CR-V waarmee ik heb gereden. Mijn testwagen was aan de buitenkant heel simpel te herkennen, want in grote letters stond daar New Honda CR-V Hybrid i-MMD op. En Hybrid op de achterklep. Voor de rest verschilt hij eigenlijk niet of nauwelijks van de ‘gewone’ CR-V. Is dus tijdloos chic.
Ik reed net als bij de 1.5 Turbo in de Hybrid Executive en die heeft net zo’n chique uitstraling dankzij fraaie leren bekleding, maar ook door de ‘houten’ panelen op dashboard en middenconsole. Maar er zijn ook verschillen. Dit keer geen pook voor de transmissie, maar gewoon vier drukknoppen op de middenconsole (P,R, N en D). Voor-, maar zeker ook achterin, is uitstekend te zitten met meer dan voldoende been- en hoofdruimte. Alleen wat betreft de laadruimte moet je iets inleveren. Heeft de ‘gewone’ CR-V 561 tot 1.756 liter volume, bij de Hybrid snoept het accupakket daar wat van af (497 tot 1.692 liter), maar is nog altijd royaal.

i-MMD

Ik ben, dat zal zo onderhand wel bekend zijn, geen groot fan van de CVT transmissie. Die heeft de Hybrid dan ook niet. Hij heeft helemaal geen versnellingsbak, maar een vaste overbrenging. Deze Hybrid heeft überhaupt een bijzondere aandrijflijn. Hij beschikt over een zogenaamde Atkinson Cycle (arm mengsel) benzinemotor, een generator en een elektromotor. Die benzinemotor levert 107 kW/145 pk en 175 Nm en de elektromotor is goed voor 135 kW/185 pk en maar liefst 315 Nm. Prestaties: top 180 km/uur en acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 9,2 seconden.
Als je op de startknop drukt hoor je de benzinemotor lopen. Daar wordt echter niet altijd mee gereden. Vaak zorgt hij via de generator voor energie voor de elektromotor en is de aandrijving elektrisch. Op hogere snelheid doet hij wel zijn ding, maar in de stad is de motor vaak uit en kun je een kilometer of twee schoon rijden voordat de accu leeg is en de motor weer aanslaat. Daar zorgt het i-MMD ofwel intelligente Multi Mode Drive voor. Vooral bij lage snelheid levert dat een flinke brandstofbesparing op. Overigens kun je kiezen uit drie rijmodi: hybrid, motor en EV.
Resultaat is een aanzienlijk lager verbruik dan bij de 1.5 Turbo. Daarmee kwam ik in de test tot een verbruik van 1 op 9,7 en nu was dat 1 op 12,7. Dat scheelt een slok op een borrel.

Geen verschil

Ook de CR-V Hybrid rijdt bovengemiddeld goed. Je merkt geen verschil met de gewone CR-V als is hij wel zo’n 170 kilo zwaarder. Maar sturen doet hij lekker scherp, het zwaartepunt ligt niet al te hoog en overhellen in bochten is de CR-V vreemd. Bovendien is er bij de afstelling van het onderstel een plezierige modus tussen comfort en goede rijeigenschappen gevonden. Op hogere snelheid voelt de CR-V betrouwbaar en solide aan en ook met drempels heeft hij weinig moeite. De remmen voelen zeer betrouwbaar aan en de remdruk is goed te doseren.
Standaard heeft de CR-V Executive een uitgebreide veiligheidsuitrusting, met onder meer rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning, adaptieve cruise control, file-assistentie, head-up display en dodehoeksignalering.

Conclusie

De nieuwe Honda CR-V Hybrid heeft twee enorme pluspunten ten opzichte van de gewone versie. Hij is een stuk zuiniger en hij is nauwelijks duurder, wat overigens niet wil zeggen dat hij goedkoop is. Wat de rijeigenschappen betreft is er nauwelijks verschil en dus rijdt hij als de beste. De CR-V Hybrid is net even anders dan de andere hybrides.