Door Hans van Sunder op donderdag, 28-04-2016 in

Ruimteschip

Dertig jaar geleden was de fullsize MPV (Multi Purpose Vehicle) een fenomeen. Het zal in 1984 of 1985 geweest zijn dat dat ik met de eerste Renault Espace, die ik stiekem eigenlijk nog steeds de mooiste vindt, naar Parijs reed. We zaten met z’n vieren in de auto en dronken onze (natuurlijk zelf meegenomen) koffie tegenover elkaar zittend ergens op een parkeerterrein langs de snelweg in Frankrijk. Er brak bijna een Franse revolutie uit, zoveel bekijks hadden we. De Espace werd de opmaat naar vele andere ‘peoplemovers’, zoals de Ford Galaxy.

Die werd voor het eerst in 1996 gepresenteerd, dus precies twintig jaar geleden. Hij was toentertijd vrijwel identiek aan de Volkswagen Sharan en de Seat Alhambra. Net zo heel vreemd, want dit trio werd in één en dezelfde fabriek gebouwd in het Portugese Palmela. Later scheidden de wegen en ontwikkelde Ford de Galaxy zelf verder.

Sinds enige tijd is de (ver)nieuw(d)e Galaxy te koop. Die neemt meer afstand van de S-MAX, die nog iets meer de sportieve kant op is gegaan. Duidelijk is ook dat de Galaxy wat hoger in de markt is gezet. De goedkoopste variant – de 1.5 EcoBoost Trend – kost al 44.210 euro. De door mij gereden 2.0 EcoBoost Titanium zelfs 54.285 euro. Maar liefst 67.305 euro( zoals mijn testauto) als hij ook nog is uitgerust met onder andere geperforeerde leren bekleding, multicontour stoelen, het Continious Controlled Damping Pack, extra donker getint privacy glas, Titanium X pakket, Parking Pack 2, Advanced Technology Pack Sony, Traveller Pack, Winter Pack en metallic lak. Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit wel in de Galaxy. Daar hangt dan wel een stevig prijskaartje aan.

Concurrenten

In een wat verder verleden had eigenlijk elk volumemerk wel een grote MPV. Dat is nu wel anders, want dit soort auto’s is uit de gratie geraakt. Toch zijn er merken die ze blijven leveren. De Renault Espace is er nog steeds, al is dat meer een crossover geworden. Volkswagen heeft zijn Sharan nog en Seat zijn Alhambra en de Chrysler Voyager draagt nu het logo van Lancia. Een zeer overzichtelijk segment dus.

Aston Martin

De nieuwe Galaxy heeft dezelfde ‘Aston Martin’ neus als de nieuwe Mondeo en Focus en is dus duidelijk als Ford herkenbaar. Naast de karakteristieke grille zien we slanke koplampen, die met Titanium X pakket uit LED’s bestaan en adaptief zijn. In vergelijking met de vorige Galaxy is de nieuwe iets langer (nu 4,84 meter) en breder (bijna 1,92 meter), maar het gaat om enkele centimeters. Zoals hij ook 1,1 centimeter lager (1,747 meter) is dan zijn voorganger. De wielbasis bleef met 2,85 meter gelijk. Het is een klassieke MPV met een vrij korte neus met steil aflopende motorkap die in vrijwel dezelfde hoek als de voorruit ligt. De enorme achterklep staat bijna loodrecht en is als onderdeel van het Titanium X pakket handsfree te openen.

Ruimteschip

Het gaat bij deze fullsize MPV natuurlijk vooral om het interieur, waarin zeven personen plaats kunnen nemen en dat flexibel is in te delen. Zo kan bij de Galaxy, als eerste auto binnen dit segment, de derde rij met stoelen met één druk op de knop worden ingeklapt of omhoog gezet, terwijl de zitplaatsen voorin door de multicontour stoelen met massagefunctie nu nog comfortabeler zijn. Met name achterin is de hoofdruimte toegenomen, waardoor je daar ook riant zit met veel beenruimte. Maximaal is de laadruimte 2.339 liter en komt in de buurt van een bestelbus. Met zeven personen blijft daar 300 liter van over en met vijf personen is dat 700 liter (tot aan hoedenplank).

Het interieur van de Titanium is uiterst luxueus en biedt heel veel comfort. De multicontour stoelen zitten niet alleen perfect (je zit redelijk rechtop), maar geven je onderweg ook nog een lekkere massage.

Kracht

Twee benzine- (EcoBoost) en twee dieselmotoren (2.0 TDCi) zijn er in de Galaxy leverbaar. Een overzichtelijk aanbod. Ik heb met de krachtigste van het stel gereden en wel de 2.0 EcoBoost benzine. Die is als enige standaard gekoppeld aan een automaat en die heeft zes versnellingen. De viercilinder levert 177 kW/240 pk en 345 Nm koppel tussen de 2.300 en 4.900 toeren. Hij is dus voldoende soepel en vormt een prima combinatie met de automaat. De motor blijft op de achtergrond zijn werk doen en met een top van 222 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 8,6 seconden heb je zeker geen klagen. Dankzij Smart Regenerative Charging en Auto-Start-Stop blijft het verbruik binnen de perken. Van de door Ford beloofde 1 op 12,7 blijft in de praktijk 1 op 10,6 over.

Verrassend

Ford heeft een naam hoog te houden als het om de rijkwaliteiten van hun modellen gaat. Hoewel de Galaxy in de verte natuurlijk wel iets weg heeft van een bestelbus, rijdt hij absoluut niet zo. Je zit wel lekker hoog en hebt dus goed overzicht. Ook biedt de nieuwe Galaxy geavanceerde technologieën, waaronder Intelligent Speed Limiter, Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection, Adaptive Front Lighting, Active Park Assist, Park-Out Assist, Side Parking Aid, Cross Traffic Alert, Front Split View Camera, Blind Spot Information-systeem, Traffic Sign Recognition, Lane Keeping Alert, Lane Keeping Aid en Driver Alert, die het rijden een stuk veiliger maken. Rijden doet hij probleemloos. Heeft niet of nauwelijks last van zijwind, ondanks zijn hogere opbouw. Ook is hij verrassend makkelijk een bocht om te krijgen en dat kan zelfs met flinke snelheid. Gaat het te hard, dan zoekt de neus de buitenkant van de bocht op (onderstuur), maar dat is simpel door iets minder gas te geven op te lossen. Bij de afstelling van het onderstel is bovendien een mooie balans tussen een goed rijgedrag en comfort gevonden. Over de remmen geen klagen.

Conclusie

De Galaxy – de naam zegt het al – is een ruimteschip. Hij biedt veel (flexibel in te delen) ruimte. Goed voor het comfortabele vervoer van zeven personen. Voor een groot gezin de ideale auto, die ook nog eens verrassend fijn rijdt.