Door Hans van Sunder op maandag, 19-11-2018 in

Bovenste beste

Al vanaf de introductie 20 jaar geleden behoort de Ford Focus tot de fijnst rijdende auto’s in zijn klasse. Dus iedere keer als er een nieuwe generatie Focus wordt gelanceerd, zoals nu het geval is, zijn de verwachtingen hoog gespannen. Dus laat ik maar direct met de deur in huis vallen: ook de nieuwe Focus is een heerlijke rijdersauto.

Maar het blijft niet alleen bij het verder verfijnen van de toch al geweldige rijeigenschappen. De nieuwe Focus ziet er, maar dat is mijn persoonlijke mening, ook weer aantrekkelijker en krachtiger uit. Verder is het aantal veiligheidsvoorzieningen, zeker voor een auto uit dit segment, van ongekend hoog niveau en daardoor komt autonoom rijden weer een stapje dichterbij. Bovendien is de nieuwe Focus, hoewel de afmetingen nagenoeg gelijk zijn gebleven, ruimer van binnen en dan vooral achterin, omdat de wielbasis wel behoorlijk (+ 5 cm.) gegroeid is.

Ford levert de nieuwe Focus, zoals voorheen, als vijfdeurs hatchback (mijn testauto), als stationwagon en als iets verhoogde crossover, die als Active door het leven gaat. Ik heb gereden met de Focus hatchback met 1.0 EcoBoost benzinemotor van 92 kW/125 pk gecombineerd met een handgeschakelde zesbak als Titanium Business. Die kost 27.115 euro. Met onder meer Parking Pack, Winter Pack, Technology Pack en Design Pack 1, plus gespoten in een metallic lak (Diffused Silver) komt de prijs uit op 31.360 euro. Prijzen beginnen bij 23.765 euro voor de 1.0 (74 kW/100 pk) Trend Edition. De Wagon is 1.000 euro duurder.

Concurrenten

De Focus hoort thuis in het hart van het C-segment, daar waar de concurrentie moordend is en waarin populaire en tot de best verkopende modellen zitten. We noemen er om te beginnen een aantal: Volkswagen Golf, Renault Mégane, Peugeot 308, Opel Astra, Citroën C4, Fiat Tipo, Seat Leon en Seat Rapid Spaceback. En dan heb ik tot nu toe alleen de Europese merken genoemd. Uit het oosten komen nog de Honda Civic, Hyundai i30, Kia Ceed, Mazda3, Nissan Pulsar, Subaru Impreza en de Toyota Auris.

Dikke ‘kont’

De nieuwe Focus komt een stuk dynamischer en krachtiger over, al is hij nog heel goed herkenbaar. Aan bijvoorbeeld de grille, die weliswaar iets anders van vorm is en standaard een Active Grille Shutter (grille sluit automatisch als de motor geen koellucht nodig heeft) heeft, maar nog altijd associaties oproept met een Aston Martin. Het is met name de ‘dikke kont’ die de nieuwe van de oude Focus onderscheidt. Die heeft wel wat weg van de achterzijde van de nieuwe Mercedes A-Klasse en enige gelijkenis met die van de Mazda3 en Opel Astra is hem ook niet vreemd. De wielen zijn verder op de hoeken gezet en dat maakt dat de nieuwe Focus extra krachtig overkomt. De lijntjes op de flanken maakt hem van opzij ook spannender.

Meer ruimte achterin

Door de langere wielbasis is de ruimte op de achterbank van de Focus substantieel toegenomen en zelfs ik kan daar met mijn 1,90 meter prima zitten. Voorin was de ruimte al dik in orde. Meer ruimte op de achterbank betekent niet, dat je aan bagageruimte in hoeft te leveren. Integendeel. De laadruimte varieert nu van 375 tot 1.354 liter en is groter dan voorheen.
De Titanium is werkelijk van alle gemakken en luxe voorzien en dat maakt het verblijf in de nieuwe Focus uiterst aangenaam. Zo heeft hij een groter kleurenaanraakscherm, dat centraal en goed afleesbaar op het keurig beklede dashboard staat. Veel knoppen op het multifunctionele stuurwiel, dat in diepte en hoogte verstelbaar is. Het kleine aantal bedieningsknoppen zit op de juiste plaats, dus met de ergonomie is niets mis. Zo ook niet met de goed verstelbare stoelen die veel steun geven. Bovendien is de Titanium van binnen prachtig afgewerkt met fraaie materialen.

Cilinder uit

Autofabrikanten doen er van alles aan om de CO2-uitstoot van motoren te verlagen. We noemden al even de Active Grille Shutter die de aerodynamica verbeterd, maar Ford rust zijn driecilinder 1.0 EcoBoost benzinemotor ook uit met cilinderuitschakeling. Zodra het mogelijk is, wordt één cilinder uitgeschakeld en werkt de EcoBoost op nog maar twee cilinders. Daar merk je overigens weinig van en je hoeft er zelf niets voor te doen. De versie met 92 kW/125 en 170 Nm (tijdelijk bij overboost 200 Nm) lijkt speciaal gemaakt voor de Focus, want hij zorgt voor prima prestaties met een top van 200 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in exact tien tellen. Maar die cijfers maken niet eens de meeste indruk. Het is de souplesse (max. koppel tussen 1.400 en 4.500 toeren) en het ontbreken van storende motorgeluiden, die tot de verbeelding spreken. Verder schakelt de zesbak heel prettig en duidelijk en blijft het verbruik mooi binnen de perken. Van de beloofde 1 op 20,4 bleef in de praktijk 1 op 16,1 over.
Overigens kun je de Focus in drie standen rijden: Sport, Eco en Normaal. Het verschil voel je duidelijk.

Topper

In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe Focus flink lichter geworden (tot 88 kilo!). Dat scheelt in de consumptie, maar heeft ook een gunstig effect op de rijeigenschappen. De Focus bewijst opnieuw zijn kwaliteiten en is in zijn klasse een van de, zo niet de fijnste auto’s om mee te rijden. Een echte topper. De achterwielophanging van de 1.0 EcoBoost (en stationcar) bestaat uit torsieveren. Die is dan misschien iets minder geavanceerd dan de multilink-ophanging bij de andere versies, maar hij functioneert uitstekend. Vrijwel alle oneffenheden worden keurig weggefilters, maar je houdt wel prima contact met de weg waardoor je precies aanvoelt wat de Focus gaat doen. Hij stuurt scherp, is in bochten nauwelijks onderstuurd, heeft geen last van zijwind en op hoge snelheid voelt hij zeer solide en betrouwbaar aan.
Het aantal veiligheidsvoorzieningen (standaard en optioneel) is indrukwekkend. Standaard heeft de Titanium bijvoorbeeld een noodrem-assistent met voetgangersherkenning, uitgebreide rijstrookassistentie, dat er niet alleen voor waarschuwt maar ook voor zorgt dat je binnen de lijntjes blijft. Als opties, vaak als onderdeel van pakketten, is bijvoorbeeld ook Wrong way Alert (tegen spookrijden en tegen verkeer inrijden), Cross Traffic Alert, adaptieve cruise control en Evasive Steering Assist, dat helpt om afremmende of langzamer rijdende voorliggers te ontwijken . Ook parkeert de Focus geheel zelfstandig in en uit (Active Park Assist 2 met Park-Out Assist. Dus weer een stap dichterbij autonoom rijden.

Conclusie

Ford vindt zelf dat ze de beste Focus ooit gemaakt hebben. Het is natuurlijk een platitude en het zou gek zijn als de nieuwe Focus slechter zou zijn dan zijn voorganger. Maar het is waar. De nieuwe Focus is een geweldige (gezins/rijders) auto. Hij ziet er zeer aantrekkelijk uit, is veilig, opvallend ruim van binnen en rijdt als de bovenste beste, mede dankzij de prettige en vlotte motor, maar toch vooral dankzij zijn sublieme wegligging.