Door Hans van Sunder op woensdag, 29-01-2020 in

Praktisch pretpakket

Ford heeft met de Focus RS een hardcore ‘hothatch’, waarvan de nieuwste generatie, die dit jaar verwacht wordt, naar verluidt maar liefst 400 pk zal krijgen. Voor veel chauffeurs is deze, om nog maar even in het Engels te blijven,’ too hot to handle’. Maar er is een meer dan redelijk alternatief: de nieuwe Focus ST. Daarmee een week rijden, is zeker geen straf.

Deze is in standje Normal als gezins- of boodschappenauto heel goed te gebruiken. Zet hem in Sport dan verandert het karakter in een zeer handelbare sportauto. In Track wordt hij bijna zo extreem als een RS, maar je hoeft geen Max Verstappen te heten om hem onder controle te kunnen houden.

Er is dus puik werk geleverd door Ford Perfomance, die de auto ontwikkelde. De motor heeft meer inhoud, is krachtiger geworden en klinkt opzwepender. Plus de Focus ST is de eerste voorwiel aangedreven Ford met een elektronisch sperdifferentieel. Resultaat is een pretpakket dat ook nog best praktisch is.

Je moet alleen wel een behoorlijk prijs betalen. Met handgeschakelde zesversnellingsbak (mijn testauto) kost hij 49.510 euro. Met automaat is hij drie mille duurder. Overigens is de ST ook als (station)wagon leverbaar. Op ‘mijn’ ST waren nog voor 4.050 euro aan extra opties gemonteerd, zoals het aan te raden Performance Pack dat onder meer bestaat uit Continuously Controlled Damping (CCD), Launch Control en vier te selecteren rijmodi (Slippery, Normal, Sport en Track).

Concurrenten

De Focus ST heeft een aantal serieuze concurrenten, zoals de Renault Mégane RS, Volkswagen Golf GTI TCR, Peugeot 308 GTI, de radicale Honda Civic Type-R en de nog niet zo lang op de markt zijnde en heel potente Hyundai i30 N.

Rode remklauwen

De Focus ST is geen opzichtige auto. Hij blijft bij de politie dus aardig onder de radar. Zij kunnen hem overigens wel herkennen aan de rode ST-logo’s op grille en achterklep en aan de rode remklauwen die goed zichtbaar zijn achter de fraaie gestileerde 19-inch antracietgrijze lichtmetalen wielen. Ook als ze goed luisteren horen ze een vervaarlijk grom uit de dubbele uitlaat. Maar verder geen extreem spoilerwerk. Wel een iets groter, maar toch nog bescheiden spoiler boven de achterruit, een diffuser en de voor de Focus ST uniek voorbehouden Performance blauwe metallic lak.

Sportieve luxe

In het interieur is ook niet voor een Spartaanse aanpak gekozen. Wel vallen direct de Recaro sportstoelen op. Die zijn bekleed met een combinatie van leer en Miko Dinamica, zijn elektrisch te verstellen en te verwarmen en houden je perfect op je plaats tijdens het betere gooi- en smijtwerk. Het aan de onderkant afgevlakte en lekker dikke sportstuur is ook een vingerwijzing naar zijn sportieve inborst. ST-logo’s tref je op het multifunctionele stuur en de pookknop aan. Aan luxe en comfort is ook gedacht, want de ST heeft standaard onder meer tweezone airco, elektrisch verwarmbare vooruit (onderdeel van Winter Pack en een aanrader) en midden op het dashboard een 8-inch touchscreen.
De ST is net zo praktisch als de gewone Focus. Voorin zit je prima in de perfecte stoelen, maar ook achterin is nog voldoende leefruimte. De laadruimte varieert van 375 tot 1.354 liter.

Wake-up call

Tot nu toe kreeg u dus gemengde signalen over het karakter van de Focus ST. Dat verandert op slag als je de motor start. Na het indrukken van de startknop krijg je direct een ‘wake-up call’ vanuit de uitlaat. Een diepe grom zet je op scherp. Als of de motor wil laten horen dat er niet met hem te spotten valt. In vergelijking met de vorige ST is de nieuwe EcoBoost turbomotor niet alleen groter (2,3 i.p.v. 2,0 liter), maar ook aanzienlijk krachtiger. Hij is goed voor 206 kW/280 pk en een maximum koppel van maar liefst 420 Nm (!). De motor bouwt zijn kracht heel vlot op, terwijl het geluid aanzwelt. Zeker in Sport en Track doet hij er nog een schepje bovenop. Hij reageert dan ook alerter op het gaspedaal. De 6-bak schakelt subliem met korte en duidelijke schakelwegen. Voor zo sportief mogelijke prestaties is het wel zaak de motor op toeren te houden.
De topsnelheid van 250 km/uur en de sprint van 0 naar 100 km/uur in slechts 5,7 seconden zegt genoeg over de sportieve aspiraties van de nieuwe Focus ST. Met Lauch Control is zo’n sprint een feestje!
De beloofde 1 op 12,7, zeker met een sportieve rijstijl, is utopisch. Ik kwam net boven de 1 op 10 (1 op 10,1) uit.

Veel grip

Ford heeft een naam hoog te houden als het om rijeigenschappen gaat en de Focus ST is nog maar weer eens het bewijs dat ze dit onderdeel heel goed onder de knie hebben. Tussen de vier rijmodi (Slippery, Normal, Sport en Track) voel je duidelijk verschillen. In de laatste twee is de demping beduidend stugger, maar daarvoor krijg je nog meer grip terug. Het elektrisch sperdifferentieel bewijst zijn dienst in bochten. Van onderstuur is nagenoeg geen sprake. De besturing is subliem. Scherp en met veel feedback. Neem je in een iets te snel genomen bocht het gas iets terug, dan stuwt de achterzijde van de ST de Focus als het ware de bocht door. Van uitbreken is geen sprake. Ga je na de bocht ‘vol op het gas’ dan doet de St precies wat je van hem verwacht. De rode remklauwen zien er niet alleen fraai uit, ze functioneren ook perfect. Top.

Conclusie

Met de nieuwe Focus ST kruipt Ford dichter tegen de hardcore RS aan, waarvan dit jaar een nieuwe generatie komt. De ST is in alle opzichten beter dan zijn voorganger. Hij heeft een fantastische motor, een sublieme wegligging en is daarnaast ook nog eens heel praktisch. Je rijdt voortdurend met een grijns rond je mond. Of je nu op weg bent naar de supermarkt, of je uitleeft op een bochtige binnenweg of zelfs het circuit.