Door Hans van Sunder op donderdag, 01-03-2018 in

Nieuw ronde, nieuwe kansen

Ford doet een tweede poging om in de ‘ booming’ markt van de compacte SUV’s voet aan de grond te krijgen. De eerste poging met de EcoSport mislukte. Nu lijken de sterren beter te staan. In ieder geval is de vernieuwde EcoSport een stuk beter en aantrekkelijker dan zijn voorganger.

Even terug in de tijd. In september 2014 testte ik voor de eerste keer de Ford EcoSport. Kop boven het verhaal: Hinken op twee gedachten. Ford zag toentertijd al de potentie van de compacte SUV/crossover . Maar in haar drang er zo snel als mogelijk bij te zijn, werd de fout gemaakt de EcoSport rechtstreeks, zonder aanpassingen (uitgezonder de montage van de moderne 1.0 EcoBoost motor) uit India te halen. Succes bleef uit.

Onder het adagium: ‘Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald’ wordt een tweede poging gewaagd. De EcoSport komt nu niet meer uit India, maar uit Roemenië (Craiova) en is in alle opzichten van veel betere kwaliteit. Nieuwe ronde, nieuwe kansen dus.

Niet alleen de kwaliteit van de vorige EcoSport was een issue, maar ook de prijs. Ford bood hem uitsluitend als zeer complete Titanium aan voor een bedrag van 24.595 euro en prijsde zichzelf uit de markt. Nu zijn de prijzen veel concurrerender. Ze beginnen bij 21.885 euro voor de 1.0 EcoBoost Trend Essential. De door mij gereden ST-Line met dezelfde motor kost 26.055 euro. Met het Navigation Pack (400 euro) en metallic lak (600 euro) komt de prijs uit op 27.055 euro.

Concurrenten

In 2014 stond het segment van de compacte SUV/crossover in de kinderschoenen en de concurrentie was zeer overzichtelijk met de Renault Captur, Opel Mokka (toen nog zonder X), Mitsubishi ASX, Nissan Juke, Peugeot 2008 en Suzuki SX4. Daar zijn nu de Citroën C3 Aircross, Fiat 500X, Hyundai Kona, Kia Stonic, Mazda CX-3, Opel Crossland X, Seat Arona, Skoda Karoq, Toyota C-HR en Volkswagen T-ROC bij gekomen.

Foetsie

De vorige EcoSport, en dat is in dit segment heel ongewoon, had nog een groot reservewiel op de achterdeur. Die is foetsie, maar het achterportier gaat wel nog steeds naar opzij open en dat is bijzonder. Dat zie je eigenlijk alleen nog bij echte terreinwagens. Maar de EcoSport ziet er nu wel een stuk aantrekkelijker uit, al is hij nog steeds smal (net als voorheen slechts 1,765 meter breed). In combinatie met zijn flinke hoogte (1,665 meter) komt hij iel over. Dankzij de nieuwe neus past de EcoSport wel veel beter in de Ford SUV-familie. De motorkap ligt vrij hoog en de grille is fors. Gebleven zijn de kleine zijruitjes helemaal achteraan. De ST-Line staat op fraaie 17-inch lichtmetalen wielen.

Fiesta

Op de kwaliteit van de interieurafwerking van de vorige EcoSport had ik het nodige aan te merken (veel hard plastic, niet altijd even goed aansluitende naden en een chaotisch ogend middenconsole met heel veel bedieningsknoppen waardoor het schortte aan bedieningsgemak). Nu is dat allemaal veel beter met dank aan Amko Leenarts, de Nederlandse designer verantwoordelijk voor het interieur/dashboard. Dat lijkt nu heel sterk op dat van de Fiesta met een veel rustiger dashboard met minder knoppen en kwalitatief betere materialen. De kwaliteitsbeleving is nu dus veel beter. Zeker in deze ST-Line met onder meer een met geperforeerd leer bekleed stuurwiel, 8-inch kleurenaanraakscherm en gedeeltelijk leren bekleding met rode en grijs stiksels.

Meer ruimte kwam er niet. De bagageruimte, waarvan de bodem verhoogd of verlaagd kan worden, bedraagt 334 liter en dat is exact één liter meer dan voorheen. Maximaal, met achterbank neergeklapt maar geen vlakke laadvloer, is het 1.238 liter. Voorin is prima te zitten, op de achterbank is het krap. Ook ben ik best wel tevreden over het zitcomfort op de stoelen, al zou de zitting net iets langer mogen zijn, maar ik ben dan ook 1,90 meter en heb (dus) lange benen.

Prima geëquipeerd

De driecilinder 1.0 EcoBoost benzinemotor is niet voor niets veelvuldig in de prijzen gevallen. Met die motor is helemaal niets mis en de EcoSport is daarmee prima geëquipeerd. De motor is goed voor 92 kW/125 pk en levert een maximum koppel van 170 Nm en dat al vanaf 1.400 toeren. Heerlijk soepel dus. Hij maakt ook weinig geluid en zorgt met een top van 180 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 12,7 seconden voor zeer acceptabele prestaties. Daarbij schakelt de zesbak licht en heeft duidelijke schakelwegen. Prima bakkie dus.

En dan het verbruik. Van de beloofde 1 op 19,2 blijft in de praktijk 1 op 15,6 over en dat is zeker niet slecht. Met 900 kilo is het (geremd) aanhangwagengewicht wel beperkt.

Sprong vooruit

Ik wil niet zover gaan dat het rijgedrag van de vorige EcoSport een Ford onwaardig was, maar matig was het wel. Door de zachte vering (in India zijn de wegen nu eenmaal een stuk slechter dan hier) helde de carrosserie in de bochten flink over. Dat probleem is grotendeels verholpen, terwijl hij ook beter stuurt, met veel meer gevoel.

De meeste oneffenheden worden keurig gladgestreken, de rechtuitstabiliteit is goed (wel at last van zijwind) en onderstuur is ook aanwezig. De remmen voelen betrouwbaar aan.

Tot de standaard veiligheidsuitrusting behoren Blind Spot Information System en Roll Stability Control.

Conclusie

Met de vernieuwde EcoSport zit Ford de naaste concurrenten nu dichter op de hielen. De nu in Roemenië gebouwde compacte SUV ziet er veel beter uit, heeft een fraaier en overzichtelijker interieur (zeker de ST-Line) en rijdt merkbaar beter. Maar de eerlijkheid gebiedt mij te schrijven dat het gat met de vooral de laatste tijd gelanceerde nieuwe SUV’s nog niet helemaal gedicht is. Er is nog ruimte voor verbetering of even wachten nog op de Fiesta Active, die medio dit jaar op de markt komt..